Vad krävs för enskild vårdnad? Behöver råd!
Min före detta man är inte snäll mot barnen. Detta har pågått länge, och är en av anledningarna till att jag valde att lämna honom. Det var nödvändigt att bryta mönstret.
Till en början bodde barnen enbart hos mig, sedan varannan helg hos pappan, och nu bor dom nästan varannan vecka (lite mer hos mig). Jag trodde att förhållandet mellan pappan och barnen förbättrats efter separationen då han träffade dom mindre, och därmed orkade med dom bättre. Men nu står det klart att så inte är fallet. Han klarar helt enkelt inte av att ha hand om barnen längre tider utan att tappa humöret.
Det handlar inte om grov misshandel, men det handlar om att dra i håret, ta nacktag, greppa hårt i armen (så att det gör ont), knuffa, hota om allt mellan att barnen inte ska få födelsedagspresenter till att pappan kanske kommer dö om barnen inte gör som han vill, ljuga om små och stora saker, reta och trycka ner barnen och inte hålla några löften. Det är inte dagligen men flera gånger i veckan. När jag konfronterar honom blånekar han.
Barnen, som är 7 och 10 år, vill helst inte åka till sin pappa, och det känns riktigt jobbigt att skicka dit dom.
Såvitt jag förstår är det svårt att få enskild vårdnad, men barnen skulle må bäst av att bo största delen av tiden hos mig. Om dom träffade sin pappa varannan helg kanske han skulle orka med att vara snäll mot dom.
Finns det något jag kan göra - eller är det alltid delad vårdnad i avsaknad av bevis om vanvård? Min man har inga missbruksproblem och är högutbildad med bra jobb.
Bryr man sig om vad barnen vill?