• Marlean

Måste dropp inom sjukvården ordineras?

Av läkare alltså? Fick den kommentaren av en sköterska och tyckte det lät udda. Det borde väl bara vara att sätta om en människa av någon anledning inte kan dricka själv, eller?

• Svar på tråden Måste dropp inom sjukvården ordineras?
  • Ellie

Ja, dropp skall ordineras av läkare, men på en del avdelningar finns sköterskor med delegation på detta och får sätta dropp självständigt.

• Marlean

Okej. Blev bara lite undrande då jag tycker det borde vara något de fixade själva (utan att anhörig ska behöva be om det) om någon inte druckit på över en halv dag...

• Ellie

Kan lägga till att det inte "bara" är att sätta. Man måste känna till patientens sjukhistoria och veta vilken typ av dropp som är bäst i varje situation (andel tillsatser som salter mm), samt vilken dropphastighet som är rimlig.

• Ellie
    Marlean skrev 2013-11-12 21:07:55 följande:
    Okej. Blev bara lite undrande då jag tycker det borde vara något de fixade själva (utan att anhörig ska behöva be om det) om någon inte druckit på över en halv dag...
    Då gäller det ju också att fundera över orsaken till att personen inte druckit på länge, och att se hur dålig han/hon är.
  • Marlean

Vet att min mor satte dropp på den tiden mer eller mindre "alla" fick sätta det. Därav frågan. Personen det gäller är äldre, men har haft hög (40 gradig) feber igår som iofs. nu har gått ned, men har ändå lunginflammation fortfarande och vätska är ju livsviktigt.

• aronnax

Det skall ordineras av läkare men kan ges på delegation till sjuksköterska att sätta. Då behöver han/hon inte fråga läkaren men det är inte bara att bara sätta ett dropp, blir det fel i Natrium och Kaliumbalansen kan patienten få hjärtarytmier eller kramper.

• Marlean

Och känner inte sköterskor idag till hur man gör det rätt alltså?

• Mantrasina
    Marlean skrev 2013-11-12 21:32:55 följande:

Det är skillnad på att känna till och att ha den formella ordinationsrätten.

Jag kan avgöra i ganska många fall om och vad mina patienter behöver - men jag får inte ordinera det själv eftersom det räknas som läkemedel. I en akut situation sätter jag dropp - för att det kan vara vad som krävs f ör att patienten inte ska dö medan jag pratar med läkaren, men det är enda gången.

• Mantrasina

Och en halv dag utan att dricka är inte farligt rent generellt - om det är en enstaka gång. 

• enLitenEmma

Ja dropp ordineras av läkare.

Jo sjuksköterskor känner till hur man gör, men fortfarande måste det ordineras.

Självklart sätter man dropp i en akut situation om läkarn inte är där.

Men att inte ha druckit på en halv dag är inte livsavgörande

• ica
    Ellie skrev 2013-11-12 21:06:34 följande:
    Ja, dropp skall ordineras av läkare, men på en del avdelningar finns sköterskor med delegation på detta och får sätta dropp självständigt.

Då är det väl sk stående ordinationer! Typ att en hjärnskakning alltid ska ha dropp.
  • helenen
    Marlean skrev 2013-11-12 21:32:55 följande:

Jo, på de avdelningar där dropp är vanligt vill jag nog påstå att sjuksköterskorna känner till hur man gör det rätt. Däremot handlar själva ordinationen om det medicinska ansvaret. Det är inte ovanligt att läkaren vid ronden frågar ssk "Ska jag ordinera vätska iv, vad tycker du?" eftersom syrrorna oftast har bättre koll på hur patienten mår vid det aktuella tillfället. Jag som ssk kan också sticka in huvudet till läkarexpeditionen och fråga om det är okej att jag sätter ett dropp på patient X eftersom (insert aktuell förklaring).

Så kortfattat: Syrrorna har den pratiska kollen, läkaren har ansvaret.
Svar på tråden Måste dropp inom sjukvården ordineras?