• jashrinah

ipad/mobil vid matbordet hemma/restaurang ?

från vilken ålder är det inte okej att sitta med i pad eller mobiltelefon vid matbordet/ på restaurangen  ? 
  • Svar på tråden ipad/mobil vid matbordet hemma/restaurang ?
  • MalinEddie

Vi ser helst att mobiler, ipads, datorer osv inte är en del av vår middag när vi äter tillsammans och det oavsett ålder. Hur andra gör bryr jag mig inte om, det är upp till dem.

Avskyr CIO-metoder.
  • Tow2Mater

Vid samma ålder man inte heller behover ha kritor och papper att roa sig med tills maten kommer.

• MalinEddie
    jashrinah skrev 2013-11-12 21:19:31 följande:
    :) 

Däremot kan jag tillägga att jag inte direkt är intresserad av att närvara vid en middag där äldre barn samt vuxna umgås med sina mobiler istället för gästerna.
    Avskyr CIO-metoder.
  • glassen

35 kanske? Ungdomarna verkar ju leva genom mobiltelefonerna Flört. Nej, ärligt talat tycker jag det inte finns åldrar för sånt utan sunt förnuft måste råda. Men det är riktigt trist när man sitter på restaurang och ser hur många vuxna som sitter och knappar på sin telefon.

• pigglet

Här hemma - ingen sitter med sådant vid bordet. Måltiden sträcker sig över kanske 20-30 minuter, finns ingen anledning att sitta och knappa då.

På restaurang beror på hur länge maten dröjer och dagsformen på barnen. Vi har just varit utomlands 2 veckor, inga problem för barnen vara på restaurang utan knappande. De är 6 år och uppåt.
    Men om de är trötta, griniga, maten dröjer, vi vuxna av någon anledning inte "klarar" att fånga deras uppmärksamhet... då är det väl ok.
    Men när de var mindre hade vi mer papper, penna och böcker ska väl erkännas.   

• MeNoLike

I vår familj som innehåller en 31 åring, 37, 16,14,6,6,1åring får man inte hålla på med teknik under någon av de gemensamma måltiderna. 14 åringen tycker det är sisådär kul.

• Bling1975

Hemma är det aldrig ett alternativ, men på restaurang där måltiden kanske tar ett par timmar tycker jag det är ok när barnen har ätit färdigt. En 3-åring fixar nog inte riktigt att bara sitta still och prata med mamma och pappa i 2-3 timmar, men det kanske en 10-åring klarar. Upp till skolåldern är det helt klart ok för mig, känner inte så många äldre barn så jag har inte riktigt koll på när man kan ställa vilka krav. Beror nog lite på var man är och hur länge man är där.

• Ugge

Ta telefon / padda från dem. Vid matbordet skall man inte ha sådana saker framme när man äter. Det är ouppfostrat och respektlöst.
    Samma sak gäller mössa / keps vid matbordet.

• momomo

Aldrig, om det inte är på förekommen anledning, t.ex kolla vädret för planer för morgondagen.

• Ugge
    momomo skrev 2014-01-28 15:30:07 följande:
    Aldrig, om det inte är på förekommen anledning, t.ex kolla vädret för planer för morgondagen.
    En sådan sak som att kolla väder kan vänta 20 minuter. Inet man behöver sitta vid ett matbord att göra när man skall vara social med familjen / vänner.
  • Duckan

Måltider på hemmaplan (el borta hos gäster) intas utan Ipad. Går vi på restaurang och vill sitta en god stund (detta sker endast på semester) så får hon ha Ipaden med hörlurar med sig.

• momomo
    Ugge skrev 2014-01-29 11:32:29 följande:
    En sådan sak som att kolla väder kan vänta 20 minuter. Inet man behöver sitta vid ett matbord att göra när man skall vara social med familjen / vänner.
    Pratar man planer för morgondagen vid matbordet, så kan det vara relevant.
  • Ugge
    momomo skrev 2014-01-29 12:41:14 följande:
    Pratar man planer för morgondagen vid matbordet, så kan det vara relevant.
    O hur gjorde man förr? Är det så svårt att slappna av e de dax o gå "Mideval"
    Inte undra på att barn o ungdomar har problem med magen.
  • hammarhajen

Gillar INTE telefoner vid matbordet. Då sällskapar man med de man äter med. Undantag kanske en frukost där någon läser tidningen och någon inte ens kommit upp än.

Äter man själv (hemma eller ute) är det alltså OK, precis som man kan läsa tidningen eller en bok.

På restaurang har man ett ansvar gentemot övriga gäster, DE ska få en lugn måltid. Så klarar barnet inte att vara lugn och stilla är det OK med telefon/padda då. 

Har en vän som kan bjuda hem mig på middag och sedan sitter hon och kollar andras Instagram under måltiden, varje gång. Och de samtalsämnen hon tar upp kan vara "den här tjejen från kören (som jag aldrig träffat) hon skriver något så roligt om sin son, lyssna:... bla....blabla......bla" Då känner jag mig INTE så värdefull. Och den känslan vill jag INTE att mina barns vänner ska få... mina barn ska lära sig att se andra människor och visa respekt mot de som råkar dela deras måltid. 

• hammarhajen

Men visst - väntar man på maten på restaurang och sällskapet går på toa, klart man kan kolla telefonen då. Eller om man pratar om något alla tillsammans och någon har en bild som tydliggör vad man pratar om och visar den för alla eller så. Någon som fått en brorsdotter, berättar om det och visar en bild eller vad som. Så länge det är en GEMENSAM grej är det väl OK. 

• Minniemousemommy
    jashrinah skrev 2013-11-12 20:56:17 följande:
    från vilken ålder är det inte okej att sitta med i pad eller mobiltelefon vid matbordet/ på restaurangen  ? 

Vid matbordet hemma är inga prylar tillåtna. Ingen tv, ingen mobil, ingen ipad, inget dator osv. Är man hungrig så är inget viktigare, den som vägrar äta om mobilen inte får vara med är inte hungrig på riktigt. Jag tvingar inte mina barn att äta, vill dom äta så sätter dom sig vid bordet och sköter sig där.

Dom få gångerna vi är på resturang så får barnen leka med ipadarna tills maten kommer. Jag driver ju tiden med min iphone så varför ska dom tvingas bli uttråkade? När maten kommer läggs alla prylar bort, och äter barnen upp allt så får dom leka med ipaden igen tills vi går därifrån. Dock ljudlös självklart. Tycker att det är superbra faktiskt, dom stör inga och blir inte uttråkade. Win för alla.

Jag struntar alltså i ålder, samma gäller för alla. Det jag får göra (så länge det inte är olagligt för barn men inte för vuxna) får dom också göra.

• Naaw

Ni som inte ens tillåter små barn att ha iPad etc på restaurang, gäller förbudet papper och kritor mm också? Hur får ni 3-4-åringar att sitta lugnt och konversera i 2-3-4-timmar?

Svar på tråden ipad/mobil vid matbordet hemma/restaurang ?