• 2UnderbaraBarn

ADHD -hur får man elevassistent???

Jag blir galen snart! Min son går i åk 2. Har ADHD. Behöver hjälp i ALLA situationer under en skoldag. (Detta står även i åtgärdsprogrammet som skolan skrivit). Klassen har en resurs som hjälper till under lektionerna. Under raster m.m finns någon personal "i närheten" av min son, för att undvika konflikter etc med andra elever. Ändå funkar inget! Varje dag hamnar sonen i konflikter m.m. Min fråga: hur ska jag göra för att rektorn ska förstå att min son behöver en elevassistent.!? Är det bara rektorn som kan ta beslut om detta? Det funkar inte att ha 4-6 olika vuxna varje dag..

• Svar på tråden ADHD -hur får man elevassistent???
  • assiicamill

Låter jätte jobbigt, är nog jätte olika ifrån kommun till kommun hur de använder pengar till assistenter och resurser. I min kommun Kan man söka resurs hos ngn slags resurs grupp som kommunen har, har även hört de som har resurs ekonomin delad på enhet eller skola, försök få med lärarna som har din hand om din son i skolan, om de upplever (vilket dom förmodligen gör) att din son får utstå illa mycket borde de vara väldigt villiga att ställa upp med dig och gå till rektorn! Lycka till !!

• tundra

Det är rektorn som är huvudman och är enligt skollagen tvungen att tillgodose alla elevers särskilda behov. Man behöver ingen nedskriven diagnos.
    Antingen sätter de in en resurs eller så löser det på annat sätt - men om det inte funkar med många olika personer så måste EN punktmarkera och stödja din son.
    Ring upp och tryck på. Säg att du annars anmäler till Skolverket.

• Punkster
    tundra skrev 2013-11-12 20:29:15 följande:
    Det är rektorn som är huvudman och är enligt skollagen tvungen att tillgodose alla elevers särskilda behov. Man behöver ingen nedskriven diagnos.
    Antingen sätter de in en resurs eller så löser det på annat sätt - men om det inte funkar med många olika personer så måste EN punktmarkera och stödja din son.
    Ring upp och tryck på. Säg att du annars anmäler till Skolverket.
    Rektorn är inte huvudman - det är kommunen. Det är också kommunen som tilldelat budgeten som rektorn har att röra sig med, därmed bestämmer de mer eller mindre i praktiken också om någon resurs kan anställas eller om behovet ska tillfredställas med befintlig personal. Att hota rektorn med skolinspektionen är alltså ingen bra idé. Om rektorn inte kan ordna fram någon extra resurs så är det med största sannolikhet för att det inte finns något utrymme för det i budgeten. Försök istället att föra en kontinuerlig dialog med rektorn, tillsammans kan ni utöva påtryckning på de tjänstemän högre upp i kommunen som sätter den aktuella skolans budget. Det har antagligen större effekt. Lycka till!
Svar på tråden ADHD -hur får man elevassistent???