• LååångVägDit

EDS

Hej!

Har nyss fått reda på att jag är gravis och jag väntar på EDS utredning. Har läst ganska mkt om det nu och som jag förstår det är det ganska viktigt att veta om man har diagnosen när man är gravid och att man ska gå på fler kontroller.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Är det vanligt med komplikationer under graviditeten?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden EDS
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Jag har faktiskt aldrig stött på en gravid EDS patient så jag vet inte så mycket hur man agerar just under graviditeten. Diagnosen i sig tror jag inte är viktig att ha om du blir gravid. Men det är bra att nämna det för barnmorskan. Sen är det en läkare som tar ställning till hur många och vilka extra kontroller som skal göras. EDS har ju lite olika symtom hos olika individer så en del mår bättre under graviditeten och andra mår sämre. Och det går inte att säga på förhand.

Med vänlig hälsning Jenny     

• LååångVägDit
    Jenny Barnmorska skrev 2013-11-14 19:40:25 följande:

Hej!

Jag har faktiskt aldrig stött på en gravid EDS patient så jag vet inte så mycket hur man agerar just under graviditeten. Diagnosen i sig tror jag inte är viktig att ha om du blir gravid. Men det är bra att nämna det för barnmorskan. Sen är det en läkare som tar ställning till hur många och vilka extra kontroller som skal göras. EDS har ju lite olika symtom hos olika individer så en del mår bättre under graviditeten och andra mår sämre. Och det går inte att säga på förhand.

Med vänlig hälsning Jenny     

Tack för ditt svar! Läste till exempel att det är 20-25% större risk att få missfall om man har EDS, så det är jag nojjig över såklart. Att få svår foglossning, föda förtidigt m.m. stod de oxå.. Och det verkar inte bero på vilka symtom av sjukdomen man har annars.
Svar på tråden EDS