• förrvirrad

Vad gör jag för fel? jag orkar inte mer..

Jag har en dotter på snart 3 år som är inne i en förskräcklig period, hon är en underbar liten tjej, missförstå mig inte. Det blir bråk och tjat och tårar väldigt väldigt många gånger dagligen. När det gäller allt från att borsta tänderna, till att gå hem från förskolan, till att klä på sig och till slut sova på kvällen.
    Jag orkar snart inte mer. Allt oftare känner jag att det kokar över och jag vill bara slänga mig på backen och sparka och gråta och skrika som hon. Vad gör ni med era trotsiga barn?!
    Jag försöker att hålla mig lugn, vara konsekvent och inte bli fullkomligt ursinnig!
    Hon är väldigt duktig på att prata och frågar om allt. Så när jag säger en sak kommer miljoner följdfrågor. Allt blir en diskussion. På ett sätt vill jag ju att hon ska förstå varför, men jag kan inte förklara nog tydligt.
    Jag tror att felet Vi gjort är att låta henne styra för mycket. Vi måste bli bättre på att säga - nu ska vi, istället för -ska vi?
    Hon blir så otroligt ledsen och arg och skriker och hostar och gråter tills hela familjen bryter ihop. Alla gånger det blir bråkoch skrik blir jag så trött och arg och ledsen och efteråt gråter jag och undrar om jag alls är lämpad som förälder. Jag förstår att hennes beteende är på grund av oss. Vad gör jag för fel?
    Jag inser ju också att jag främst är hennes mamma och inte kompis, men hur vet jag om jag gör rätt? Min sambo tar lätt på det hela och säger med en axelryckning att hon är ju ett barn. Men hon beter sig inte så mot honom (han jobbar mycket under perioder och när han är hemma är han världens roligaste lekfarbror).
    Jag känner mig hjälplös och tänker ofta att jag inte räcker till. Var tusan ska energin komma ifrån. Nu ska snart hennes lillasyster börja på förskola och jag börja jobba. Jag förstår inte hur jag ska få ihop allt..

• Svar på tråden Vad gör jag för fel? jag orkar inte mer..
  • Lena

Ställ bara frågor om hon får välja. Ge små val som vill du ha en brun eller en gul tröja. Välj dina strider men ge inte efter om du har valt att ha strid. Ha konsekvenser och inte straff, kommer inte barnet på kvällen för att borsta tänder blir det kortare sagoläsning.

• sextiotalist

Nej, nej, ta det lugnt, hennes beteende beror inte på att ni har gjort fel, utan att hon är den individ hon är. Däremot kan man under en sådan period minska valmöjlgheterna så hon inte behöver bli frustrerad lika ofta.

Problemet är inte att ni gett henne valmöjligheterna, utan det är att valmöjligheterna ger henne problem. Hon har nu kommit så långt i sin mognad så hon förstår skillanden mellan "ska vi" och "vi ska".
    Mindre barn hänger gärna med ändå om man så säger, så då har det inte betytt så mycket  

Svar på tråden Vad gör jag för fel? jag orkar inte mer..