• Anonym (orolig)

samlag efter förlossning

Hej,

För 5½ månad sedan födde jag min första son. Under förlossningen fick jag "normala" bristningar, första och andra gradens och fick sy ett antal stygn. Dock endast ytligt. Efter att jag varit på en sista kontroll hos min barnmorska 3 månader efter förlossningen sa hon att allt såg jättebra ut och att man inte ser att jag fött barn.

Nu häromdagen skulle jag och min man för första gången testa att ha samlag. Jag fick avbryta efter att vi testade två gånger, då kunde kan knappt komma in i mig särskilt långt innan jag fick jätteont. Det kändes nästan som smärtan att bli av med oskulden- fast 10 ggr värre. Förväntade mig nästan massa blod efter smärtan, men det var det inte. Vad kan detta bero på? Nu blir jag ganska deppad då det gått så lång tid och har inte hört att någon annan i min umgängeskrets haft detta problem. 

Jag har testat att föra upp ett finger och känna efter, känner då ingen smärta alls. Vi använde riktigt med glidmedel och det gjorde ändå så pass ont. Är såklart rädd för att testa igen, men kanske det jag borde? Är detta normalt? Kommer det gå över av sig självt?

Tacksam för svar!     

• Svar på tråden samlag efter förlossning
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Ja det är ganska vanligt med smärtor under de första gångerna man har samlag efter förlossningen. Precis som ni gjorde så använd mycket glidmedel och ta det lugnt. Det kan också vara så att du fortfarande är i läkningsprocess så att det går bättre om ett tag. Fungerar det inte när det gåt ett år efter förlossningen så tycker jag att du skall ringa en gynekolog.

Med vänlig hälsning Jenny     

Svar på tråden samlag efter förlossning