• plf66

Säkerhet på förskolan - elvisp till bakning

Jag blev inte populär på förskolan när jag ifrågasatte att 4-5-åringar själv ska köra elvisp vid bakning.

Bakning är ju trevligt, enligt vår förskola har "vi olika sätt att se på detta" och det är fullt naturligt att barnen får köra elvisp. Man hävdar att detta sker under övervakning.

Själv vill jag nog bestämt hävda att övervakningen inte är så stor när man sitter vid lågt bord, flera barn står runt nära att stoppa fingrarna i vispen och personalen är inte alls aktiv.

Det finns inget säkerhetsgrepp på en elvisp så den motorbromsar bums om man släpper den, frågan är väl ändå om det skulle räcka långt för barnfingrar mellan två roterande vispar.

Nån som har idéer på vilka regler, rekommendationer eller föreskrifter som kan vara stöd för denna typ av barnsäkerhet?         

• Svar på tråden Säkerhet på förskolan - elvisp till bakning
  • StarStruck

Så länge lärarna står nära och kan ta över så skulle inte jag se problemet i det hela. Lite svårt att bestämma regler för en sån här grej... alternativt så kan du prata med dom andra föräldrarna så kan ni köpa en bakmaskin till förskolan så behhöver ingen hålla den farliga vispen

• phillipha

Alltså om jag vispar med mina barn på förskolan (jag jobbar i köket) så står jag bakom det barn som håller i vispen allt annat är otänkbart! Känns väldigt oansvarigt annars! Jag hade pratat med föreståndaren eller ännu högre för att få respons. Det kan bli riktig farligt annars!

• Duckan

Jag tycker att det är överdrivet ts att försöka förhindra fsk att baka med barnen.  Har du varit med och sett hur det går till eftersom du med bestämdhet vet att det är utom kontroll?

• plf66
    Duckan skrev 2013-11-12 09:02:22 följande:
    Jag tycker att det är överdrivet ts att försöka förhindra fsk att baka med barnen.  Har du varit med och sett hur det går till eftersom du med bestämdhet vet att det är utom kontroll?
    Ja, och dumt nog tog jag inte upp kameran ur fickan. Mitt fel.
  • Duckan

Jag tillhör ändå inte den oroade kategorin så jag skulle inte orka driva ett ärende pga en elvisp hos 4-5 åringar.  Jag låter min unge hålla vispen själv hemma också. Då är det värre med alla klätterlekar och ev fallskador som kan ske.

• cosinus

Så länge håret är ordentligt uppsatt och inte kan trassla in sig ser jag inga problem. Mina har vispat hemma i den åldern och fingrarna fattar de att hålla undan.

• accept

Men snälla TS, coola ner dig lite. Du får lita på dom helt enkelt.

Julia April 2011, Tvillingar Februari 2014
Svar på tråden Säkerhet på förskolan - elvisp till bakning