• sujo

Att ha träffat en ny kärlek

Hej alla föräldrar!

Vet inte riktigt om det är rätt forum men det känns som det.

Jag har varit medlem här för många år sedan men ville nu bli medlem igen för att få råd av andra.

Jag har varit gift men valde för dryga 1 år sen att separera.

Valde det för att han helt enkelt sket i allt. Han glömde bort familjen.

Jag bodde kvar med honom tills jag fick min lägenhet.

Jag hade "planerat" mitt liv som singel. Skulle njuta av vardagen bara vara singel och ha det bra.

Men hur ofta blir det som man planerat? 

Tidigare i höstas träffade jag Han med stort H.
    Han hade ngt som tilltalade mi,  men jag slog bort den tanken hela tiden. Men mådde dåligt av att slå bort den tanken och den känslan.

Vi har gjort vårt bästa att träffas utan att det drabbar andra.
    (JA han är SINGEL)

Vi har gjort vårt bästa att träffas utan att blanda in våra barn till en början.

Men nu känner vi att vi vill blanda in våra barn.
    Vi bor tyvärr inte i samma stad så vi har distans mellan oss.

Allt är nytt för både mig, han och våra barn.
    Men vi vill ju träffas.
    Jag vill lära känna hans barn och han vill lära känna mitt barn.

Vi kan inte hålla på att dejta ensamma utan någon gång måste ju barnen komma in i bilden.

Vi har varit öppna för våra barn och sagt att jag träffar/dejtar han och han har sagt att han träffar/dejtar mig.   

Igår ställde min fd man krav på mig.

Han ville veta om jag ska flytta eller om min nya ska flytta hit.

Han gjorde klart för mig att jag inte får flytta.

Jag kände att han sparkade lite på mig.
    Jag sa att jag inte kan ge ett svar nu då allt är nytt för oss alla.

Han ville ändå ha ett svar jag kände att han ställde till det för mig att han vill "förstöra".

Vårt barn är 13 år. 

Hur gör man nu? Vad säger man?
    Jag vet ju inte själv hur det ser ut om 6 månader.

Jag och min nya har inte ens pratat om att ngn ska flytta.
    Men fortsätter vi älska varandra så kommer den dagen då vi måste ta ett beslut om hur det ska bli.
    Det ska inte bara vara bra för oss 2 utan det ska bli bra för alla.

Men hur mycket "hänsyn" ska man ta till sitt X?

Vilka problem kan det bli?

Hoppas ni förstår hur jag menar.

• Svar på tråden Att ha träffat en ny kärlek
  • Anonym (Inte flytta)

Först vill jag säga grattis till att ha hittat en ny kärlek! Det är väl härligt att vara nykär!!

Men när det gäller det här med att flytta så är det ju tyvärr så att har ni barn ihop så får du inte flytta barnen utanför kommunen utan faderns tillstånd.

• sujo
    Anonym (Inte flytta) skrev 2013-11-11 09:13:36 följande:
    Först vill jag säga grattis till att ha hittat en ny kärlek! Det är väl härligt att vara nykär!!

Men när det gäller det här med att flytta så är det ju tyvärr så att har ni barn ihop så får du inte flytta barnen utanför kommunen utan faderns tillstånd.

Tack!

Ja det vet jag att jag inte får och är helt medveten om det.

Men om våran dotter vill flytta med mig OM det blir tal om det och hon är 13-14 år gammal vad säger lagen då?

Jag vet ju inte själv hur det blir vad som blir mellan oss. Det får tiden utvisa. Inget jag kan säga såhär tidigt.

Vet bara att det blir att lösa problemen vart efter utan att stressa upp och slita sina grå..             
  • Anonym (m)

jag är lite i samma sits men jag tycker inte man behöver fundera alltför mycket just nu, om man inte ens vet om man kommer vara ihop om ett år tex. Min nya har träffat mina barn några ggr men vi har insett att det gäller att tassa långsamt så vi tar inga som helst beslut just nu. Jag har barn i samma ålder som du TS. 

Det skulle kunna var så att ditt ban tex vill gå i en skola som finna på andra orten när gymnasiet börjar. Då kanske inte den andre föräldern har så mkt att säga om saken 

• sujo
    Anonym (m) skrev 2013-11-11 09:37:29 följande:
    jag är lite i samma sits men jag tycker inte man behöver fundera alltför mycket just nu, om man inte ens vet om man kommer vara ihop om ett år tex. Min nya har träffat mina barn några ggr men vi har insett att det gäller att tassa långsamt så vi tar inga som helst beslut just nu. Jag har barn i samma ålder som du TS. 

Det skulle kunna var så att ditt ban tex vill gå i en skola som finna på andra orten när gymnasiet börjar. Då kanske inte den andre föräldern har så mkt att säga om saken 

Hej "m"!

Ja vi tassar som sagt sakta framåt.
    Våra barn vet ju om att deras föräldrar dejtar. 

Vi tar saker och ting sakta. Just nu finns det inte på tal om att ngn av oss ska flytta.
    Men ingen av oss vet vart vi står i Juli 2014.

Jag förstår mitt X till fullo. Jag blev bara ledsen att han tar det nu såhär tidigt och ställer frågor jag inte kan svara på.

Vill du "m" så får du skriva privat till mig för att dela erfarenheter.          
  • Anonym (m)
    sujo skrev 2013-11-11 09:50:23 följande:

Hej "m"!

Ja vi tassar som sagt sakta framåt.
    Våra barn vet ju om att deras föräldrar dejtar. 

Vi tar saker och ting sakta. Just nu finns det inte på tal om att ngn av oss ska flytta.
    Men ingen av oss vet vart vi står i Juli 2014.

Jag förstår mitt X till fullo. Jag blev bara ledsen att han tar det nu såhär tidigt och ställer frågor jag inte kan svara på.

Vill du "m" så får du skriva privat till mig för att dela erfarenheter.          
    Exet blev nog bara orolig över en ev förändring. Kanske tänker han att ert barn hellre är hos dig än hos honom? Har han själv träffat nån ny? 

ja jag kan maila lite, men senare, hinner inte nu :) 
  • Anonym (A)

Det är väl självklart att pappan inte vill att hans barn flyttar från honom? Kan du inte själv tänka dig att flytta ensam och träffa barnet under vissa helger och lov?

Vad säger den nyes barn om relationen, hur ser samarbetet med den föräldern ut?

• sujo
    Anonym (m) skrev 2013-11-11 10:38:35 följande:
    Exet blev nog bara orolig över en ev förändring. Kanske tänker han att ert barn hellre är hos dig än hos honom? Har han själv träffat nån ny? 

ja jag kan maila lite, men senare, hinner inte nu :) 

Jag förstår hans oro till 100% absolut.
    Men jag vill ju kunna svara honom då jag vet själv till 100% .

Nej han har inte träffat ngn ny.. Eller jag vet inte han har inte sagt ngt i alla fall. 

Ha en fin dag!      
  • ZsaZsa

Det är ju inte i första hand ditt ex du ska ta hänsyn till, utan till ditt barn. Om du flyttar så blir det ju antingen så att du måste lämna barnet där och bara träffa det ibland eller att barnet ska följa med dig och därmed träffa sin pappa bara ibland. Behöver 13-åringar inte sina föräldrar i vardagen? Räcker det med att bara träffa dem ibland? Vill de lämna sina kompisar, sin skola, sitt hem för att mamma eller pappa kärat ner sig i någon en bit bort? Är det rimligt att ställa en 13-åring inför sådana val?

En del av er menar också att det behöver man ju inte tänka på förrän man står där. Som att man inte behöver tänka på konsekvenser alltså och faktiskt låta andra betala priset för att man inte gjorde det.

Om du tycker att det är okej att pendla och ses varannan vecka för ditt barn i endera riktningen så borde det vara okej för dig att göra det under några år också till den du vill vara nära. Eller att din kärlek pendlar till dig.

Lagen säger i alla fall att man ska göra det som är för barnets bästa. Ert barn är dessutom så pass gammalt att h*n i praktiken får välja själv.

• sujo
    Anonym (A) skrev 2013-11-11 10:42:32 följande:
    Det är väl självklart att pappan inte vill att hans barn flyttar från honom? Kan du inte själv tänka dig att flytta ensam och träffa barnet under vissa helger och lov?

Vad säger den nyes barn om relationen, hur ser samarbetet med den föräldern ut?
    Det är självklart att ingen förälder vill det. Helt medveten om det.

Skulle det vara så att min dotter väljer att bo kvar här med sin pappa OM det blir så så vet jag att hon valt efter sitt hjärta. Jag accepterar hennes val. Det är hennes liv här med kompisar,skola & träningar.  
    Väljer hon att bo hos sin pappa så får hon bo där absolut. Jätte svårt för varje förälder. Men hon är så stor så jag kommer acceptera hennes val OM vi kommer fram till att hon måste välja. Jag hoppas bara att mitt X kan få samma styrka om hon väljer att flytta med mig Om jag flyttar.
    Men allt är nytt och ingen av oss vet något ännu.

Hans barn är nyfikna och spända på "oss". Min dotter likaså.

Han har 2 barn med 2 olika mammor. Den ena har ett nytt förhållande och vill ju att han också ska ha ngt nytt. Den andra mamma lever nu som singel och har samma tanke att hon vill att han ska finna ngt.

Jag och min nya vi har haft många långa samtal om barnen, om relationen/relationer, om känslor, hur vi tänker, vad vi vill/inte vill.

Men det vi inte pratat om är flytt. För vi är bara i början av ngt som vi vill satsa på. Finns problem att lösa ut med vägen. Alla problem går att lösa inte över 1 dag men på sikt.                
  • sujo
    ZsaZsa skrev 2013-11-11 11:05:00 följande:
    Det är ju inte i första hand ditt ex du ska ta hänsyn till, utan till ditt barn. Om du flyttar så blir det ju antingen så att du måste lämna barnet där och bara träffa det ibland eller att barnet ska följa med dig och därmed träffa sin pappa bara ibland. Behöver 13-åringar inte sina föräldrar i vardagen? Räcker det med att bara träffa dem ibland? Vill de lämna sina kompisar, sin skola, sitt hem för att mamma eller pappa kärat ner sig i någon en bit bort? Är det rimligt att ställa en 13-åring inför sådana val?

En del av er menar också att det behöver man ju inte tänka på förrän man står där. Som att man inte behöver tänka på konsekvenser alltså och faktiskt låta andra betala priset för att man inte gjorde det.

Om du tycker att det är okej att pendla och ses varannan vecka för ditt barn i endera riktningen så borde det vara okej för dig att göra det under några år också till den du vill vara nära. Eller att din kärlek pendlar till dig.

Lagen säger i alla fall att man ska göra det som är för barnets bästa. Ert barn är dessutom så pass gammalt att h*n i praktiken får välja själv.
    Som förälder ska man finnas där för barnet utan tvekan.

Som jag svarade i en tråd här så får hon välja själv OM det skulle komma på tal.

Jag tänker inte tvinga henne att hon MÅSTE flytta med mig. Väljer hon att bo med sin pappa så är det hennes val. Hon har alltid haft sitt liv här med kompisar skola och träning.

Ett tungt beslut för både en mamma och en pappa att barnet väljer själv. Men vi som vuxna måste lyssna och inte tvinga.

• Anonym (m)

har skickat dig ett pm nu TS Glad

• sujo
    Anonym (m) skrev 2013-11-11 15:16:51 följande:
    har skickat dig ett pm nu TS Glad

Glad
Svar på tråden Att ha träffat en ny kärlek