• asita

Ni som slutat nattmata, hur har ni fått bebisen att sova bra?

Hej!

Min bebis är strax över sex månader. Jag slutade amma helt för 9 dagar sedan, och det sista jag tog bort var nattmålen. Han åt vanligtvis två ggr per natt och somnade om, och så brukade han vakna till ytterligare några gånger då jag fick stoppa in nappen. Det har gått väldigt bra att inte äta om nätterna på så vis att han inte verkat hungrig, har har inte varit gnällig eller arg som han blir när han är hungrig om dagen. Däremot så är det svårare för honom att somna om när han vaknar. I morse vaknade han säkert 6 gånger som jag fick gå upp och stoppa in nappen och klappa honom lite, och kl 05 och var pigg som en mört. Kl. 06 gick vi upp och började dagen. Natten innan vaknade han kl 03 och var vaken en timme, och vaknade sedan igen 05.20... Han är glad och vill leka.

Jag förstår att det tar tid att vänja honom vid att somna om utan mat, men jag skulle gärna vilja veta hur ni andra haft det när ni slutat nattamma och hur lång tid det tagit att få ordning på sömnen. Tacksam för tips!

• Svar på tråden Ni som slutat nattmata, hur har ni fått bebisen att sova bra?
  • Flickan och kråkan

För oss har inte nattmat påverkat. Slutade nattamma både mina första barn när de var drygt 8 månader. De hade lika mycket uppvak på nätterna efter det med skillnaden att det räckte med att hålla om dem istället för att amma. Hela nätter sov de när de var redo för det. Äldsta var över året, mellansonen 10 månader (han började sova hela nätter när han kom ur separationsfasen helt enkelt). Man ska inte lägga för stor vikt vid nattmatens betydelse som just mat i den åldern. De vaknar av andra orsaker, sedan kan de behöva hjälp med att komma till ro - med mat, bröst, napp, kram etc. beroende på vad de är vana vid

• skogsvitter

Nattmat har inte påverkar så för oss heller. Men det vi gjorde när jag slutat amma och de vaknade på natten var att buffa eller tassa dem till sömns. Napp tycker jag bara är ett problem så det har vi undvikit. Jag tolkar det nog mer som att det är nappen som skapar problemen hos er, inte att du slutat nattamma.

Om det nu inte verkligen är så att han faktiskt är hungrig. Jag förmodar att du gått över helt till ersättning, vad händer om han får en flaska på natten istället för napp? Det behöver ju inte vara en full flaska, men lite mat kanske han ändå behöver, med tanke på att han är så liten fortfarande. Att gå från mat 2 ggr per natt till plötsligt inget kan nog vara en stor förändring för vem som helst.

• Rosa Fluff

Nattmaten har inte påverkat hos oss heller.. Lika många uppvak. Nästan så jag önskar att jag matat längre. Och då var min 9 månader när jag slutade nattamma. Sen vaknar de oftast tidigare eftersom de blir hungriga tidigare utan nattmat.

• asita

Tack för era svar! Jag hade nog lite höga förhoppningar till att sluta nattmata, har hört flera exempel på barn som börjar sova hela natten när de börjar äta riktig mat på dagarna och slutar ammas om nätterna. Lillkillen äter bra om dagen, men det kanske är som ni säger att han är lite hungrig... Jag hade väldigt lite mjölk på slutet så jag tror visserligen inte att skillnaden kan vara särskilt stor, och dessutom äter han mycket mer innan han lägger sig numera. 

Usch jag är så osäker på det här med sömn och hur vi ska göra för att han ska sova så gott som möjligt. Har läst om tassmetoden, kanske kan vara något att prova?

• asita
    skogsvitter skrev 2013-11-11 09:27:29 följande:
    Nattmat har inte påverkar så för oss heller. Men det vi gjorde när jag slutat amma och de vaknade på natten var att buffa eller tassa dem till sömns. Napp tycker jag bara är ett problem så det har vi undvikit. Jag tolkar det nog mer som att det är nappen som skapar problemen hos er, inte att du slutat nattamma.

Om det nu inte verkligen är så att han faktiskt är hungrig. Jag förmodar att du gått över helt till ersättning, vad händer om han får en flaska på natten istället för napp? Det behöver ju inte vara en full flaska, men lite mat kanske han ändå behöver, med tanke på att han är så liten fortfarande. Att gå från mat 2 ggr per natt till plötsligt inget kan nog vara en stor förändring för vem som helst.
    Måste bebisen sova på mage för att man ska kunna buffa? Går det att buffa om barnet sover på rygg? Med tassa menar du att lägga handen på barnet, eller hur? eller körde du hela tassmetoden?

Jag är rädd att du har rätt vad gäller nappen, han hade kanske somnat om av sig själv ibland om han inte hade saknat den... Att sluta med napp känns dock som ett jättestort steg som jag inte vet om vi är redo för... Men blir det inte bättre med sömnen om ett tag så kanske vi får testa det. 
  • skogsvitter
    asita skrev 2013-11-11 14:52:53 följande:
    Måste bebisen sova på mage för att man ska kunna buffa? Går det att buffa om barnet sover på rygg? Med tassa menar du att lägga handen på barnet, eller hur? eller körde du hela tassmetoden?

Jag är rädd att du har rätt vad gäller nappen, han hade kanske somnat om av sig själv ibland om han inte hade saknat den... Att sluta med napp känns dock som ett jättestort steg som jag inte vet om vi är redo för... Men blir det inte bättre med sömnen om ett tag så kanske vi får testa det. 
    Vår ena brukade ligga på sidan och andra vägrade ligga på nåt annat sätt än på mage så hon fick ligga på mage. Visst går det även om de ligger på rygg, åtminstone att tassa. Man kan låta handen vila mot bröstkorgen och hjärtat i så fall, men kanske inte lika smidigt att buffa i det läget dock.

Vi har inte gjort tassmetoden till punkt och pricka, men har varierat oss lite mellan att tassa (dvs bara hålla handen med ett lätt tryck mot barnet) och att buffa (dvs rytmiskt trycka eller klappa med handen mot bebisen, för att skapa en lite gungande rörelse).

• skogsvitter

Jag tycker att ni i första hand kan testa att ge lite mat och se om det blir någon skillnad. Om inte så kan ni absolut testa tex tassmetoden för att se om ni kan få till en bättre sömnsituation. I boken "somna utan gråt" finns också väldigt bra råd om man vill vänja av dem med att behöva nappen hela nätterna. Jag menar, det är ju en sak att ha den en stund just vid insomningen för att komma till ro, men en helt annan att behöva ha den i munnen hela nätterna. Man kan ju ta bort nappen precis innan eller just när barnet somnat istället. I boken finns en avvänjningsmetod beskriven för hur man kan ta bort nappen innan bebisen somnat, helt utan gråt.

• I969

Mina barn har har minskat sömnbehovet runt halvåret, vår lille gick från att sova två långa pass och ett kort dagtid till att sova ca 1,5 timme på fm och bara två 20-30 minuterspass därefter. Jag har inte "tagit bort" nattmål, men däremot från ganska tidig ålder, ca 2 månader, konsekvent provat att söva om på annat sätt än med mat, somnar man inte om så äter man. För oss har det inneburit att det blivit ett tidigt morgonmål kvar i den åldern, så har det varit med båda barnen. Alltså har de sovit ca 10 timmar utan att äta, ammats och sovit vidare 1-2 timmar.

Svar på tråden Ni som slutat nattmata, hur har ni fått bebisen att sova bra?