• UoM

Så oerhört ledsen... 6 MF och ingen hjälp.

Jag ska försöka att få ordning på allt som snurrar i huvudet, är så fruktansvärt ledsen och less. Står nu med 6 tidiga MF, ingen hjälp från KK, min "missfallsutredning" var en gynekolog som gav mig ett UL och konstaterade att jag inte hade några cystor. Det var allt, inga blodprov inget hopp.
    Jag har konstaterad endometrios men mitt problem är inte att bli gravid, det blir jag, kräks och får massa symtom, hinner plussa svagt och så bara några dagar eller nån vecka senare kommer blödningen och allt är över. Just känns det som jag bara vill ge upp, bli den som aldrig får bära ett barn, se på när alla andras magar  växer och de får sina barn...
    Förra veckan gick jag till den enda privata gynekologen här i stan, hen kunde inte hjälpa mig mer än att berätta att jag troligen aldrig kommer kunna behålla en graviditet utan medicinsk hjälp... Men det finns ju ingen hjälp att få? Har fått progesteron och trombyl två gånger, då tog jag mig en vecka längre det var allt. 
    Snälla finns det nån som har några tips på vad jag kan göra, jag står inte ut med att få höra att jag ska behandlas men ingen som vill hjälpa mig.

• Svar på tråden Så oerhört ledsen... 6 MF och ingen hjälp.
  • che71

Hej!
    Beklagar dina missfall. Konstigt att de inte ens tog några blodprover, det ska ingå i en missfallsutredning.
    Jag sökte mig utomlands efter alla missfall o en utredning visade på aggressivt immunförsvar (men vissa missfall kan ju bero på kromosomfel också) så jag har medicinering nu...Intralipiddropp, prednisolon, Fragminsprutor, babyaspirin o denna 7:e gången har vi kommit till v 14 o 3 ultraljud har visat ett levande pyre o allt är som det ska. Hoppas så!
    Kolla Atentråden (ligger under svårt att få barn/IVF tror jag) där finns många som har information.
    Kolla också fertilitetsguiden.se
    Lycka till!

• UoM

Här uppe i norr verkar det inte finnas någon som helst kunskap eller vilja att hjälpa. Jag googlade lite på hur MF utredningar ser ut i resten av landet och höll på att svimma!! Jag får gå till vårdcentralen och tjata mig till ett blodprov för att kolla sköldkörteln, för det är inte gjort. Jag misstänker oxå att jag har ett väldigt aktivt immunförsvar, vad kostar en sån utredning? Ska absolut kolla!!  
    Håller verkligen tummen för er!! Och vågar säga grattis till lyckat UL :)

• che71
    UoM skrev 2013-11-10 20:05:03 följande:
    Här uppe i norr verkar det inte finnas någon som helst kunskap eller vilja att hjälpa. Jag googlade lite på hur MF utredningar ser ut i resten av landet och höll på att svimma!! Jag får gå till vårdcentralen och tjata mig till ett blodprov för att kolla sköldkörteln, för det är inte gjort. Jag misstänker oxå att jag har ett väldigt aktivt immunförsvar, vad kostar en sån utredning? Ska absolut kolla!!  
    Håller verkligen tummen för er!! Och vågar säga grattis till lyckat UL :)
    ca 22-23000 kr (inkl ett IL dropp på plats)..sen tillkommer ju flyg till Aten o hotell o mediciner

Men har du frågat på KK, allså kvinnokliniken på ditt sjukhus?
    de ska fixa en missfallsutredning efter 3 konstaterade missfall (därför är det viktigt att söka vård i samband med missfall, så att man får ett VUL o det kan föras in i journalen...också så att man vet att alla rester kommit ut)

• UoM

Jo, jag har frågat KK, efter mitt tredje MF fick jag progesteron och trombyl  (över telefon) utskrivet, inget annat. Jag har frågat om blodprov, om andra mediciner men får bara till svar att de jobbar inte med oss som har svårt att få barn, de hänvisar till IVFkliniken i stan. Men en IVF hjälper ju inte mig! Och en konsultation på IVFkliniken för att få höra att de inte kan hjälpa mig  kostar 2000... Jag är ganska arg och bitter det erkänner jag.
    Oj, ja det är klart att det kostar! Och om jag hade de pengarna skulle de ju gå dit... 

• che71
    UoM skrev 2013-11-11 23:17:41 följande:
    Jo, jag har frågat KK, efter mitt tredje MF fick jag progesteron och trombyl  (över telefon) utskrivet, inget annat. Jag har frågat om blodprov, om andra mediciner men får bara till svar att de jobbar inte med oss som har svårt att få barn, de hänvisar till IVFkliniken i stan. Men en IVF hjälper ju inte mig! Och en konsultation på IVFkliniken för att få höra att de inte kan hjälpa mig  kostar 2000... Jag är ganska arg och bitter det erkänner jag.
    Oj, ja det är klart att det kostar! Och om jag hade de pengarna skulle de ju gå dit... 
    Finns det inget RMC?
    Reproduktionsmedicinskt cenrum (ligger bredvid KK här i stan) o de tar även missfallspatienter, inga 2000 kr bara vanlig läkaravgift, men tror att KK ska skicka remiss dit.
    IVF är dyrt bara 1 försök hade kostat oss nästan 30000 kr (eftersomvi är över åldern när man får 3 gratisförsök) o eftersom vi blir gravida så  var det ju inget alternativ men alltså kändes inte Atenutredningen så dyr jämförelsevis.
  • UoM

Nej inget RMC :( Det enda som finns är IVF kliniken och de tar inte emot MFpatienter . Jo, IVF är superdyrt och nej det skulle inte hjälpa mig heller, önskar nästan att det skulle kunna hjälpa för då fanns det något att erbjuda mig iaf. Nä, jag måste nog vända mig utomlands, hitta pengar på något sätt... Tack för tankar och jag håller tummarna hårt för att allt fortsätter gå lika bra för er som det gjort hittills! :)

• Pemberly

Men ivf-kliniken kan kanske göra en ordentlig utredning av er? Man brukar göra en utredning med bl a blodprover för att kolla sköldkörtelhormon och andra hormoner innan man sätter igång med ivf så vänder ni er dit så kan ni ju få det kollat sen behöver ni ju inte gå vidare till ivf om det inte känns lönt.

• che71

Vad menade den privata gynläkaren med detta ?? "hen kunde inte hjälpa mig mer än att berätta att jag troligen aldrig kommer kunna behålla en graviditet utan medicinsk hjälp... "
    Det låter ju som att den läkaren hittade något som kan förklara dina missfall?!!
    Vilka mediciner syftade läkaren på?

Hur har det gått ts?

Jag är nu i v 21...över halva vägen..RUL var bra..immunförsvaret lugnt,snart kan jag förmodligen börja trappa ner cortison, sen blir det bara Fragmin o 1/3 barnalbyl resten (har inte behövt IL dropp på 2½ månad)

Har du läst i Aten tråden än?

Svar på tråden Så oerhört ledsen... 6 MF och ingen hjälp.