Min 3 månaders kille äter lite + lite annat
Hejsan!
Jag har en liten kille på 3 månader och 1 vecka. För 2-3 veckor sedan så började han att äta mindre och mindre, och nu äter han bara ca 90-110 ml var tredje - fjärde timme.
Han kissar bra varje dag, och bajsar ungefär varannan - var tredje dag.
Men är orolig att han inte får i sig tillräckligt nu.
Ska tillägga lite bakgrund..
Han är född i augusti - 5 veckor för tidigt (pga havandeskapsförgiftning).
Efter 2 dygn på BB hade han gått ner ifrån 2810gram till 2500gram så vi flyttades till NEO (Vilken underbar avdelning, känner mig så lyckligt lottad för att vi fick vara där även om man va lite orolig).
Han orkade alltså inte äta själv, och höll inte värmen tillräckligt.
Så vi sondmatade honom i lite mer än 3 veckor. Tillslut så började amningen att fungera med hjälp av en amningsnapp, så då slapp vi sonden.
Amningen fungerade jätte bra i början (med nappen) men efter några veckor så va han skrikig och ville inte alls ta bröstet, varken med napp eller utan, så då började vi ge lite med flaska (vilket vi gick över till helt för ca 1 månad sedan, jag och BVC kom överens om det).
På senaste kontrollen hade han ökat 1,4kg på 5 veckor, haha! Men nu har han som sagt börjat äta mindre, och även sova lite mer.
Men tiden när han är vaken så är han som vanligt, skrattar, pratar och så.
Han äter sista målet på kvällen mellan sju/åtta, och sover sen till mellan två/fyra, äter och sover sedan 3/4 timmar till.
Någon mer som har en lite bebis som inte vill äta riktigt?
Kommer han inte igång bättre nästa vecka så ringer jag såklart BVC, men kan vara intressant å höra med er vad ni har för erfarenheter (han är ju som sagt pigg och glad när han är vaken, och kissar bra)
Det här blir ett långt inlägg..
Han hostar (typ "högtfärdighosta") ett par gånger per dag, och nyser ganska ofta, men allt detta har han gjort sedan födslen. Någon mer som har det så?
Han har även börjat spy lite mer, någon timme efter maten å då ganska genomskinligt. Han har alltid fått NAN eftersom det va det han fick på NEO.
Och slutligen, hur långt i utvecklingen är era 3 månaders?
Min lilla kille kan hålla huvudet ganska bra när jag har honom mot axeln, men när han ligger på mage så lägger han bara huvudet på sidan och vilar, haha..
Man kan väl inte "skylla" på att han är född för tidigt, bara 5 veckor lixom..
Tack å hej för mig :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-09 17:21
Ska tillägga att han är ca 58,5cm lång och väger 5950gram nu. Är det normalt eller litet för en 3 månaders?