• S Michaela

Min 3 månaders kille äter lite + lite annat

Hejsan!

Jag har en liten kille på 3 månader och 1 vecka. För 2-3 veckor sedan så började han att äta mindre och mindre, och nu äter han bara ca 90-110 ml var tredje - fjärde timme.
    Han kissar bra varje dag, och bajsar ungefär varannan - var tredje dag.
    Men är orolig att han inte får i sig tillräckligt nu.

Ska tillägga lite bakgrund..
    Han är född i augusti - 5 veckor för tidigt (pga havandeskapsförgiftning).
    Efter 2 dygn på BB hade han gått ner ifrån 2810gram till 2500gram så vi flyttades till NEO (Vilken underbar avdelning, känner mig så lyckligt lottad för att vi fick vara där även om man va lite orolig).
    Han orkade alltså inte äta själv, och höll inte värmen tillräckligt.
    Så vi sondmatade honom i lite mer än 3 veckor. Tillslut så började amningen att fungera med hjälp av en amningsnapp, så då slapp vi sonden.
    Amningen fungerade jätte bra i början (med nappen) men efter några veckor så va han skrikig och ville inte alls ta bröstet, varken med napp eller utan, så då började vi ge lite med flaska (vilket vi gick över till helt för ca 1 månad sedan, jag och BVC kom överens om det).
    På senaste kontrollen hade han ökat 1,4kg på 5 veckor, haha! Men nu har han som sagt börjat äta mindre, och även sova lite mer.
    Men tiden när han är vaken så är han som vanligt, skrattar, pratar och så.
    Han äter sista målet på kvällen mellan sju/åtta, och sover sen till mellan två/fyra, äter och sover sedan 3/4 timmar till.
    Någon mer som har en lite bebis som inte vill äta riktigt?
    Kommer han inte igång bättre nästa vecka så ringer jag såklart BVC, men kan vara intressant å höra med er vad ni har för erfarenheter (han är ju som sagt pigg och glad när han är vaken, och kissar bra)

Det här blir ett långt inlägg..

Han hostar (typ "högtfärdighosta") ett par gånger per dag, och nyser ganska ofta, men allt detta har han gjort sedan födslen. Någon mer som har det så?
    Han har även börjat spy lite mer, någon timme efter maten å då ganska genomskinligt. Han har alltid fått NAN eftersom det va det han fick på NEO.

Och slutligen, hur långt i utvecklingen är era 3 månaders?
    Min lilla kille kan hålla huvudet ganska bra när jag har honom mot axeln, men när han ligger på mage så lägger han bara huvudet på sidan och vilar, haha..
    Man kan väl inte "skylla" på att han är född för tidigt, bara 5 veckor lixom..

Tack å hej för mig :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-09 17:21
    Ska tillägga att han är ca 58,5cm lång och väger 5950gram nu. Är det normalt eller litet för en 3 månaders?

• Svar på tråden Min 3 månaders kille äter lite + lite annat
  • EEJ

Min pojke är prick 4 månader idag men född 6 v tidigt så egentligen 2,5 mån. Han äter både bröst och ersättning, vi varvar. Då äter han 135 ml med GOD aptit, äter med mln 2-4 timmar emellan. Han är stadig i nacken och kan resa de i magläge men blir snabbt trött.

Han var förra vecka 55 cm och vägde 5,3 kg

När de är tidigt födda så får man ta allt man läser med en nypa salt! Min 4 åring här hemma var 8 v tidig!

• Emy88

Min dotter är 3 månader om några dagar och är född 4 veckor för tidigt. Hon äter ca 165 ml ersättning 5 gånger om dagen (inget alls på natten). Så 90-110 ml var tredje/fjärde timme låter inte så lite. Min dotter äter mest i vår föräldragrupp utav dom som får ersättning.
    Hon är stadig i nacken men har bara varit det i ca två veckor. För tidigt födda kan vara lite sena med det.
    Vikt och längd är ju jättebra, det är ju på samma nivå som många barn som föddes fullgångna. Nu har jag inte varit på bvc på 3 veckor men då var hon 56 cm och vägde 4720g. Så hon lär vara mindre än din pojk vid tre månaders dagen.

• Elmiina

Min tjej föddes på bf+2 och vägde 4100. Hon är 10v på måndag. Hon äter exakt lila mycket som din, har samma natt rutiner, nyser ofta och hostar lite (har gjort detta frön födseln). Hon har vart stark i nacken i många veckor. Idag väger hon strax över 6kg. Pigg och glad när hon är vaken och bajsar lika ofta som din. Äter också nan.

Så våra bebisar verkar vara väldigt lika men din är ju ett par v äldre men eftersom han är född för tidigt så låter det som att allt är i sin ordning :)

• pigglet

Vid 3-4 månader är det SUPERVANLIGT att de strular med maten. Ammande mammor tror att de har för lite mjölk och börjar ge ersättning/gröt. Flaskmatande mammor tror att bebisen blivit less på ersättning och börjar ge gröt/puré.

Och i själva verket är det så med nästan alla bebisar. Utan att det är något som helst "fel". Det bara är en sådan period i utvecklingen.
    JAg har sett flera likadana trådar skapade av mammor till 3-månadersbebisar, men det är kanske 1 år sedan de blossade upp som mest. Jag ids inte leta upp dem, men uppmanar dig att släppa oron över maten i alla fall.  

• S Michaela
    Elmiina skrev 2013-11-09 21:50:55 följande:
    Min tjej föddes på bf+2 och vägde 4100. Hon är 10v på måndag. Hon äter exakt lila mycket som din, har samma natt rutiner, nyser ofta och hostar lite (har gjort detta frön födseln). Hon har vart stark i nacken i många veckor. Idag väger hon strax över 6kg. Pigg och glad när hon är vaken och bajsar lika ofta som din. Äter också nan.

Så våra bebisar verkar vara väldigt lika men din är ju ett par v äldre men eftersom han är född för tidigt så låter det som att allt är i sin ordning :)
    Ja, dom verkar ju vara väldigt lika! Skönt att det finns fler som min lille kille då :)
    Tack för svaret :)
  • S Michaela

Tack alla för svaren!
    Jag är inte speciellt orolig över maten, men tycker det är konstig att det står på Mjölkersättningspaketens riktlinjer att en 3 månaders ska äta ca 180ml, å min kille bara vill äta 100ml max typ, men som sagt tror han får i sig tillräckligt ändå :)

Å igår blev han nog hungrig av allt kringfarande till alla pappor (mor/far föräldrar) så han slukade 200ml 2 gånger.

Verkar ju som att alla er andras 3 månaders bebisar +/- kan hålla nacken å så, men det är inget som bekymmrar mig, det kommer när det kommer för min pojk :)

Å som Pigglet skrev, att många kanske tror att mjölken är slut för att bebisarna strular, så är det säkert för många att dom tror, men jag vet att jag har/hade mycket mjölk. Mina bröst läckte varannan timme om min kille inte ammade, och dom var väldigt spända, men han verkade helt enkelt trivas bättre med flaskmatning :)
    Men jag har fortfarande mjölk kvar så skulle han ändra sig kan jag alltid börja amma igen ;)
    Pumpar ut ca 2-4 gånger per dag och får då ut mellan 90-140ml ur båda brösten tillsammans på ca 5min pumpning på vadera..

Men tack alla för era svar, intressant å läsa hur andra har det :)

• ninjabebbe

Oj, jag tycker han verkar äta jättebra? Och stor är han ju också! Mitt barn äter under en sån där gnällperiod bara 5-6 dl ersättning per dygn, under en bra period kanske 7 dl. Och hon är 4 månader! 

• FruLiniz

Min dotter börja med strula lite med maten vid den tiden, så det verkar vara vanligt ...
    Hans vikt känns ju ändå OK!

har en 7 veckors son här hemma, på 59cm och en vikt på 4700gr. 

*Stolt mamma till Isa född 2005-08-13 samt Dexter född 2013-09-25 och stolt fru till Fredrik 2012-12-12
Svar på tråden Min 3 månaders kille äter lite + lite annat