• Minförstabebis

bebis rörelser hjälp mig

Har en fråga om hur bebisen rör sig. Har känt min bebis varje dag jätte mycket och ofta med hårdare buffar och även stök och bök som att hon vänder sig eller nått? Sedan vecka 20. Är nu i vecka 27 och tycker att jag känner att det rör sig ofta (inte riktiga lika ofta som innan) men även inga buffar/sparkar utan mer rörelser att hon stökar och bökar. Är det normalt att det ändras såhär?

• Svar på tråden bebis rörelser hjälp mig
  • tessacor

Ja, det är normalt! Det blir ju mer trångt därinne så han/hon inte kan sparka lika mycket, bara böka runt. :)

• Stjärnebo

Så länge du känner NÅGOT där inne så behöver du inte oroa dig. När man närmar sig v 30 så börjar bebisen bli så stor så att den ligger mot väggarna där inne och har inte jätte mycket plats att röra sig på. Det är helt normalt! :)
    Det kommer bli så mer och mer nu.  

• Louise1991

HejGlad
    Jag har också funderat på detta, är i vecka 25 nu och är orolig över att jag inte kommer känna honom i magen sen. Känns det som om han  vrider sig därinne, eller hur känns det efter vecka 30? Och Känns det väl?

• 3längtan

Man ska känna lika ofta som förut men det kan kännas mer som buffar och knuffar och tryck istället för sparkar då det är trångt. Men om man upplever att det känns mer sällan så ska man kolla upp det. Färre fosterrörelse kan vara ett tecken på att något är allvarligt fel. Vill verkligen inte skrämmas men fl blir inte arga om man hör av sig och man vill ju inte riskera att något går på tok.

• innak

Jag måste räkna barnets rörelser dagligen och fick instruktioner. Gör det engång per dag. Samma tid då och då du vet att ditt barn vanligen har en mer aktiv tid. Lägg dig på sängen i sidoläge. 10 tydliga rörelser ska kännas under en timme. Buffar, sparkar, huvudvridningar osv. Hicka räknas inte. Om du känner mindre än tio. Stig upp. Rör på dig en stund. Ät/drick något. Lägg dig igen på andra sidan och räkna igen. Om mindre än 10 rörelser kontakta förlossningen samma dygn. Kan tyda på att bebisen har syrebrist.

• sarak
    Louise1991 skrev 2013-11-14 12:45:38 följande:
    HejGlad
    Jag har också funderat på detta, är i vecka 25 nu och är orolig över att jag inte kommer känna honom i magen sen. Känns det som om han  vrider sig därinne, eller hur känns det efter vecka 30? Och Känns det väl?

Jag lovar att det känns VÄL efter vecka 30. Min bebis är fixerad sedan länge (v.39 nu). Men den sticker ut rumpan, armbågar, knän, fötter... Ja, allt. Och den är stark och trycker verkligen på, så det går inte att missa
  • Louise1991

Tack för svaren allihop! Det känns bättre när man har ett hum om hur det ska kännas efter vecka 30. Går in i vecka 27 på måndag och nu har det börjat kännas som sparkarna övergår mer i buffar och tryck :)

Svar på tråden bebis rörelser hjälp mig