• Anonym (orolig mamma)

två skolor?

Jag och barnens pappa gick isär för 3 år sedan. Nu i höst började sonen 6-årsverksamheten på skolan där vi bor. Idag berättade pappan att han köpt en lägenhet ca 2 mil härifrån. Nu påstår han att sonen ska gå i skola varannan vecka på hans nya hemort (för att han ska slippa pendla med sonen) och att det är nåt han har rätt till. Detta kan väl ändå inte vara möjligt? Kan han få igenom att sonen ska gå i två skolor i samma kommun? Är det ens tillåtet? Sonen är folkbokförd hos mig.

• Svar på tråden två skolor?
  • leaf88

Ska sonen gå i två olika klasser eller hur hade han tänkt sig? Nej, det lär han inte få igenom.

• Brumma

Två förskolor KAN man få igenom i vissa kommuner men inte två skolor. Iallafall inte vad jag har förstått.. Skolor lägger ju inte upp verksamheten exakt likadant så det går inte att följa med om man byter skola/klass varannan vecka..

Däremot kan det vara så att han kan vara berättigad skolskjuts. Det borde han kolla upp istället för nu är han bara ute o cyklar..

• Anonym (orolig mamma)

Ja han hävdar att det funkar så och att han har rätt att bestämma vart sonen ska gå i skolan på hans vecka. Jag tyckte detta lät helt sjukt och omöjligt. Såg bara katastrofen framför mig, hur sonen ska hamna utanför, komma efter och få en sjukt jobbig skolgång.

Skolskjuts förstår jag att sonen förmodligen får. Det måste ju vara många föräldrar som inte bor på samma ort. Pappan jobbar dessutom på orten där jag bor och sonen börjat skolan så ser inte varför han inte bara kan lämna honom på fritids innan jobbet som alla andra. Men det är konflikter mellan oss och han har nåt behov av att hävda sin rätt som förälder. Synd bara att han missar poängen med allt, att sonen ska må bra och ha ett välfungerande liv.

Enligt mig är det jätteviktigt att han har en fast punkt (skolan i detta fallet) som alltid är samma oavsett om han är hos mig eller pappan. Detta måste ju vara ännu viktigare i fall med varannan-vecka-barn som redan har ett något mer omständigt liv i övrigt. Det funkar jättebra för sonen med varannan vecka, han är glad och mår bra. Jag var orolig men helt i onödan, allt har gått kanon.

Men bra då kan jag kanske vara lugn då och släppa detta. Ska ringa och fråga kommunen för säkerhets skull också.

• Brumma
    Anonym (orolig mamma) skrev 2013-11-09 12:43:34 följande:

Ja han hävdar att det funkar så och att han har rätt att bestämma vart sonen ska gå i skolan på hans vecka. Jag tyckte detta lät helt sjukt och omöjligt. Såg bara katastrofen framför mig, hur sonen ska hamna utanför, komma efter och få en sjukt jobbig skolgång.

Skolskjuts förstår jag att sonen förmodligen får. Det måste ju vara många föräldrar som inte bor på samma ort. Pappan jobbar dessutom på orten där jag bor och sonen börjat skolan så ser inte varför han inte bara kan lämna honom på fritids innan jobbet som alla andra. Men det är konflikter mellan oss och han har nåt behov av att hävda sin rätt som förälder. Synd bara att han missar poängen med allt, att sonen ska må bra och ha ett välfungerande liv.

Enligt mig är det jätteviktigt att han har en fast punkt (skolan i detta fallet) som alltid är samma oavsett om han är hos mig eller pappan. Detta måste ju vara ännu viktigare i fall med varannan-vecka-barn som redan har ett något mer omständigt liv i övrigt. Det funkar jättebra för sonen med varannan vecka, han är glad och mår bra. Jag var orolig men helt i onödan, allt har gått kanon.

Men bra då kan jag kanske vara lugn då och släppa detta. Ska ringa och fråga kommunen för säkerhets skull också.

Ring o kolla men det är nästan garanti på att det inte går att ha två.

Lycka till!
  • Anonym (M)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2013-11-09 12:43:34 följande:

Om jag vore du så skulle jag se till att ligga steget före. Ring till kommunen och prata med dem, du kan ju spela dum och fråga samma sak som du frågade här. Låtsas som att du inte vet hur det ligger till och säg att pappan vill ha barnet i två skolor men att du inte känner dig bekväm med det. Låt dem förklara att man inte får ha två skolor och att om ni inte kan komma överens så får barnet en plats i den skola där han är skriven.

Du skulle tom kunna ringa till den skolan som pappan vill ha och förklara situationen och att du inte kommer att skriva under för den skolan.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (M) skrev 2013-11-09 21:49:38 följande:
    Om jag vore du så skulle jag se till att ligga steget före. Ring till kommunen och prata med dem, du kan ju spela dum och fråga samma sak som du frågade här. Låtsas som att du inte vet hur det ligger till och säg att pappan vill ha barnet i två skolor men att du inte känner dig bekväm med det. Låt dem förklara att man inte får ha två skolor och att om ni inte kan komma överens så får barnet en plats i den skola där han är skriven.

Du skulle tom kunna ringa till den skolan som pappan vill ha och förklara situationen och att du inte kommer att skriva under för den skolan.

Jag ska absolut ringa kommunen och fråga vad som gäller. Men kommer inte ta det med pappan så det blir mer konflikter. Han får upptäcka det själv då blir det inte lika irriterat som om det kommer från mig. Tror inte han kommer försöka få sonen i skola på heltid hos honom. Det är helt ologiskt, han har rötterna här, kompisarna här, pappan jobbar här osv. Tror det mer handlar om att han måste hävda sig. Jag har alltid varit den "driftiga" föräldern och skött det mesta kring sonen när vi levde ihop. Så det är ofta det känns som att han vill bevisa nåt för mig, att han kan lika bra. Det vet jag att han kan och lämnar helt över sonen i hans ansvar varannan vecka och oroar mig inte. Han är en bra förälder, jag tror som sagt mest det handlar om hans osäkerhet som pappa. Men han märker inte riktigt när det går ut över sonen hans behov att hävda sig. Det var mitt beslut att lämna och tror hans ego fick sig en törn. Han är inte bekväm i min närhet och vill absolut inte ha nån annan relation än en strikt föräldrarelation. Och det kan jag respektera så länge sonen mår bra och hans sätt inte går ut över honom.

Tack för peppande ord. Känner mig ganska lugn nu.
Svar på tråden två skolor?