Anonym (orolig mamma) skrev 2013-11-09 12:43:34 följande:
Ja han hävdar att det funkar så och att han har rätt att bestämma vart sonen ska gå i skolan på hans vecka. Jag tyckte detta lät helt sjukt och omöjligt. Såg bara katastrofen framför mig, hur sonen ska hamna utanför, komma efter och få en sjukt jobbig skolgång.
Skolskjuts förstår jag att sonen förmodligen får. Det måste ju vara många föräldrar som inte bor på samma ort. Pappan jobbar dessutom på orten där jag bor och sonen börjat skolan så ser inte varför han inte bara kan lämna honom på fritids innan jobbet som alla andra. Men det är konflikter mellan oss och han har nåt behov av att hävda sin rätt som förälder. Synd bara att han missar poängen med allt, att sonen ska må bra och ha ett välfungerande liv.
Enligt mig är det jätteviktigt att han har en fast punkt (skolan i detta fallet) som alltid är samma oavsett om han är hos mig eller pappan. Detta måste ju vara ännu viktigare i fall med varannan-vecka-barn som redan har ett något mer omständigt liv i övrigt. Det funkar jättebra för sonen med varannan vecka, han är glad och mår bra. Jag var orolig men helt i onödan, allt har gått kanon.
Men bra då kan jag kanske vara lugn då och släppa detta. Ska ringa och fråga kommunen för säkerhets skull också.
Om jag vore du så skulle jag se till att ligga steget före. Ring till kommunen och prata med dem, du kan ju spela dum och fråga samma sak som du frågade här. Låtsas som att du inte vet hur det ligger till och säg att pappan vill ha barnet i två skolor men att du inte känner dig bekväm med det. Låt dem förklara att man inte får ha två skolor och att om ni inte kan komma överens så får barnet en plats i den skola där han är skriven.
Du skulle tom kunna ringa till den skolan som pappan vill ha och förklara situationen och att du inte kommer att skriva under för den skolan.