• My01

Intyg för Förmånstagare????

Hej! 
    vet ej riktigt vart jag ska lägga denna tråd men provar här!
    Någon som haft ett sånt där Intyg för förmånstagare från Försäkringskassan?
    Jag hade ett sånt för länge sen, men vet inte vad jag skulle använda det till och det visste inte f-kassan heller förutom  att man fick rabatt på resor och så men det fick man ta reda på själv vart det funka.

Nu har jag ett igen, men är det så då att man ska behöva fråga överallt vart det funkar?  Någon som vet vart och hur det gäller? Knepig sak och ingen information dåligt tycker jag!
    Mvh My01 

• Svar på tråden Intyg för Förmånstagare????
  • My01
    Philippa skrev 2013-11-08 15:01:05 följande:
    Vad är det för nåt?

Ja det verkar vara många som inte vet om det!
    Det är ett intyg från Försäkringskassan  och det kan man få om man har sjukersättning,aktivitetsersättning eller handikappsersättning och då ska man  exempelvis få åka billigare kollektivtrafik men det sägs även att det ska funka på bio, teatrar och så vidare, men jag fattar noll vart man kan använda det och enligt försäkringskassan får man kolla sånt själv. Men tycker det är lite jobbigt att springa runt med en pappers lapp och fråga överallt om det gäller! Så tänkte om nån visste?
  • Bolaget

Du ska väl inte behöva fråga, de flesta ställen anger ju om de har pensionärspriser eller inte. Ofta är det ju lite lägre om man är pensionär med inträden och biljetter. 
    Jag antar att det är för att man bytt namn från sjukpension till sjukersättning som man bytt namn till förmånsintyg istället för pensionsintyg. 

• My01
    Bolaget skrev 2013-11-08 20:34:17 följande:
    Du ska väl inte behöva fråga, de flesta ställen anger ju om de har pensionärspriser eller inte. Ofta är det ju lite lägre om man är pensionär med inträden och biljetter. 
    Jag antar att det är för att man bytt namn från sjukpension till sjukersättning som man bytt namn till förmånsintyg istället för pensionsintyg. 
    Jag har då ingen aning, dom på försäkring kassan sa att man fick fråga själv vart det gällde nånstans för det visste ej dom! Men om jag betraktas som  pensionär det vet jag ej, men tror inte det! 

Så här står det på deras sida:
     Du som har sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning kan få ett sådant intyg. Ta kontakt med Försäkringskassans Kundcenter för att få hjälp med ett intyg, telefon 0771-524 524. Har du ålderpension eller premiepension och vill ha ett intyg ska du vända dig till pensionsmyndigheten. Försäkringskassan arbetar inte längre med pension.

Så alltså kan det ju inte ha med pension att göra?

Och på lappen jag fick av f-kassan står det:
    Med intyget kan du exempelvis resa billigare med kollektivtrafiken på vissa platser. Försäkringskassan ansvarar inte för vilka rabatter du kan få utan du får själv kontrollera med varje företag vad som gäller för dig! 

Så alltså måste jag fråga överallt tycker det är helknasigt eller är det bara jag som tycker så?
    ingen som haft ett sånt papper? Men jag kanske är i helt fel forum också :) 
  • Tjenixen

jag brukar fråga där det står pensionärs priser etc om det gäller när man har det intyget.

Det är valfritt för företagen och använda det och dom kan neka om dom vill.

Det är bara ett intyg att du uppebär tex. förtidspension etc   

• Severus

Jag har!

Får rabatt på SL månadskort. 490:- istället för 790:- (gäller hela SL förstås)

pensionärspris på museum; Skansen, SJ, andra entréer etc

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • solskina

Tog fram min sons, det står att man får fråga om dom har rabatt. Han  fick ett kort när han fick handikappersättningen och ett till när han fick bidrag för att han fortfarande går i skolan (det är samma som aktivitetsersättningen.)

Han är tyvärr inte kapabel att fråga själv om företaget har ersättning. Men vi vet att det gäller tex sj. 

• Triumph R

Jag har det samma

Och jag får inga billigare månadskort eller bussresor inom Göteborg!

Testa på biograferna där funkade det.

Jobbigt att behöva fråga överallt.

Svar på tråden Intyg för Förmånstagare????