• mallaprick

Sömn, nyfödd

Är lite nyfiken på hur era nyfödda sover och är vakna?
    Min dotter är 11 dagar gammal och sover mest hela dagarna, lite gnällig under sen eftermiddag och för att sen ha väldigt svårt att somna om när hon ätit på natten. 
    Hoppas få höra lite olika historier då jag känner att det är ganska jobbigt just nu.....  

• Svar på tråden Sömn, nyfödd
  • Wickedblue

När min son var nyfödd sov han runt tre timmar och var vaken en timme, dygnet runt.
    Jag började ganska snart försöka få honom att vara mer vaken på dagarna för att sova längre på nätterna.

Det är slitigt med nyfödda, tur att det går över.  Lycka till!

• Singoallaa
    Wickedblue skrev 2013-11-14 18:30:15 följande:
    När min son var nyfödd sov han runt tre timmar och var vaken en timme, dygnet runt. Jag började ganska snart försöka få honom att vara mer vaken på dagarna för att sova längre på nätterna. Det är slitigt med nyfödda, tur att det går över.  Lycka till!

Man ska väl inte störa en bebis sömnbehov!
  • skogsvitter

Det är vanligt med en upp- och nedvänd dygnsrytm när de är nyfödda, det justeras automatiskt efter några veckor om man försöker tänka på att inte ha för mycket aktivitet på nätterna utan ha det mörkt och tyst även om bebisen är vaken! Snart kommer vakenperioderna bli mer under dagen istället. Min ena var mycket vaken på natten i början, hon hade sin mest aktiva tid på dygnet mellan ca 22 och 01-02. Vilket var förjävla jobbigt med tanke på att stora tjejen å andra sidan började göra morgon redan vid 05! Man kan liksom inte göra så mycket, men det blir bättre!

Tänk på att ha det aktivt på dagen, med ljud, rörelse och saker som händer, var utomhus i dagsljus! Och så på natten är det mörkt, tyst och stilla.

• skogsvitter
    Singoallaa skrev 2013-11-14 18:34:00 följande:

Nej i synnerhet inte när de är precis nyfödda...
  • Wickedblue
    Singoallaa skrev 2013-11-14 18:34:00 följande:

Är inte det upp till var förälder att bedöma....?

Hade du ens något svar till ts? 
  • Singoallaa
    Wickedblue skrev 2013-11-14 18:36:39 följande:
    Är inte det upp till var förälder att bedöma....? Hade du ens något svar till ts? 

Alltså jag är i nästan samma situation som ts. Därför vill jag läsa om råd och tips från andra. Jag själv hade aldrig väckt mitt barn och hållit bebisen vaken under dagen för att jag vill sova på kvällen i lugn och ro. Jag tänker att bebisens sömnbehov är oerhört viktig då bebisen växer snabbt och vet själv när denne vill och behöver sova. Men jag är heller inte säker ifall jag gör allt rätt hela tiden, därför undrade jag mer. Skogsvitters råd är väldigt bra och enkla att ta till för att sakta vända på dygnsrytmen UTAN att direkt störa bebisens viktiga sömn.
  • mallaprick

Tack för svaren!
    Känns skönt att få lite ord och råd från er andra. Nu är hon 19 dagar gammal och vi försöker kämpa på med nätterna som verkligen är jobbiga. I natt var hon vaken mellan 03-06.30!!!!! Inget passade! Försöker hålla ut men tårarna rinner emellanåt. Måste hålla ut då vi har en 4-åring och 8-åring som också vill ha lite uppmärksamhet.... Hoppas på en snar förbättring av dygnsrytmen....

• Phillippa

Vår lille pojke hade också helt fel dygnsrytm först och liksom dig ville jag bara gråta efter ett tag. Vi såg till att han fick mycket dagsljus utomhus på dagarna. På eftermiddagarna lade vi honom även på rygg ibland när han sov, det gillar han inte så då vaknar han av sig själv efter ett tag ;). Han sover bara på sidan annars.

Nu är han sju veckor och sover bra på nätterna. Han äter mat men sover däremellan. Inatt åt han bara en gång :). Det blir bättre!

Svar på tråden Sömn, nyfödd