• Mor till Evelyn

hjälp mig med erfarenhet

Jag vill jätte gärna amma mitt barn. Hon är nu strax över 3 månader jag har helammat fram till 2,5 månad men hade inte tillräckligt med mat började ge ersättning. Nu har min mens kommit tillbaks och jag har väldigt lite mat nästan inget alls. Jag vill jätte gärna få Igång mjölken igen. Någon som känner igen sig.? Hur gjorde ni. Några tips idéer?

• Svar på tråden hjälp mig med erfarenhet
  • Svrv

Hej Evelyn!

OM jag känner igen mig! Min dotter är nu 2,5mån och jag fick kämpa med amningen redan från start eftersom lillan aldrig fick in rätt sugteknik. Jag köpte en bröstpump för att hålla igång mjölkproduktionen. Jag pumpade ut alla mål i ungefär en månad men sen gav jag upp. Nu får hon ersättning och är en glad och nöjd bebis :)

I ditt fall så tycker jag du ska testa pumpa samt låta henne suga på bröstet så ofta hon vill. Då brukar mjölkproduktionen öka.

Lycka till!

• Coxia

1. Fråga dig själv varför du vill amma. Verkligen, för det är inte så viktigt som många tror. 
    2. Stimulera brösten ofta, både med barnet och däremellan med pump eller handmjölkning.
    3. Acceptera att desamma är bättre än inget alls.  

• malzac

Mjölkproduktionen ökar i takt med efterfrågan, och om du helammade till 2,5 månader så borde du kunna kicka igång den igen. Lägg din dotter till bröstet så ofta hon vill och ha mycket nära kontakt med henne. Låt henne ligga nära dig under dagen och under natten (om du är bekväm med det och har koll på säkerheten).

Och kontakta en hjälpmamma från Amningshjälpen så kan ni utarbeta en plan för att öka mjölken och minska ersättningen. Antingen ring en hjälpmamma direkt eller ställ en fråga i Amningshjälpens slutna grupp på Facebook, men där får du mer allmänna svar.

www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=71&Itemid=75

• Mor till Evelyn

Jag vill kunna amma för jag gillar den närkontakt man har med sitt barn.

Ät det svårare att få igång amning när mensen kommit tillbaka

• malzac

Just när du har din mens så kan mjölken minska lite (fast det är ju så klart individuellt) men annars tror jag inte att det påverkar.

• Linnsan1986
    Mor till Evelyn skrev 2013-11-10 00:32:33 följande:
    Jag vill kunna amma för jag gillar den närkontakt man har med sitt barn.

Ät det svårare att få igång amning när mensen kommit tillbaka

Det är inte så att "mensen kommer, då minskar mjölken" utan "mjölken minskar, då kan mensen komma".

Hade jätteproblem i början med amningen och produktionen minskade, försökte pumpa dygnet runt men efter två dygn utan sömn så blev det färre och färre ggr och fler och fler flaskor, men när alla sår försvunnit och mjölkstockningarna lagt sig så ville jag ändå försök få igång produktionen igen- ville som du, ha/ge den närhet som ges. Så slutade med flaska och ammade bara, tog ca en vecka då jag i princip ammade hela tiden, men sen var den igång igen.

Tidsintervall: sår/mjölkstockning/ersättning under tre veckor. Så ammaAmmaAmma i drygt en vecka, sen hade jag fått igång allt igen. Nu två månader och det flyter på!
Svar på tråden hjälp mig med erfarenhet