• choklaa

Äggallergi vad ska jag ge ?

Vi har fått reda på att sonen har äggallergi och jag mår så dåligt för att jag inte insett detta tidigare.

Han är 9 månader och ammas delvis fortfarande.
    Undrar vad jag ska ge honom nu för att han inte ska få reaktioner av ägg.

Brukar ge honom sempers gröt 8 månaders, sen ibland pasta eller postatis till lunch. Smörgås rån eller dyrligt där emellan, frukt.

Känns nu att jag inte vet vad jag kan och inte kan ge honom. Är det någon som kan ge mig lite tips.
    Då sonen får kraftiga reaktioner när han får i sin ägg oavsett märgd.

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Äggallergi vad ska jag ge ?
  • cosinus

Jag tycker ägg är lätt att undvika. Då du ammar måste ju även du undvika ägg så att han inte får i sig det proteinet via din bröstmjölk.

Pasta är det mesta ok även om undantag finns, men läs på innehållsförteckningen. Färsk pasta brukar dock innehålla ägg.

Nästan all mat är ju ok, den mesta barnmaten. Det är u mest bakning som är lite lurigt med ägg.

Har en son som varit äggfri i 2 år och har varit både ägg och mjölkfri när jag ammat 2 av barnen. Mjölk är klart värre, bara undvika ägg tycker jag är tämligen plättlätt så fort man fått i vanan att läsa överallt och att baka sånt som funkar utan ägg.

• Dixie
    choklaa skrev 2013-11-07 22:13:48 följande:
    Brukar ge honom sempers gröt 8 månaders, sen ibland pasta eller postatis till lunch. Smörgås rån eller dyrligt där emellan, frukt.

men där är väl inte ägg i något av det?
  • choklaa

Jag är totalt okunnig kring detta med allergier. Antar ju dock att pasta innehåller ägg. Sen tänkte jag smörgåsrån pga att bröd och bakelser innehåller ägg.

Hoppas få en struktur så man vet vad man kan ge ovh inte.

• Dixie
    choklaa skrev 2013-11-07 23:05:59 följande:
    Jag är totalt okunnig kring detta med allergier. Antar ju dock att pasta innehåller ägg. Sen tänkte jag smörgåsrån pga att bröd och bakelser innehåller ägg.

Hoppas få en struktur så man vet vad man kan ge ovh inte.

läs på innehållsförteckningen - där står ju allt som ingår i den varan!
  • The Doctor
    choklaa skrev 2013-11-07 22:13:48 följande:
    Vi har fått reda på att sonen har äggallergi och jag mår så dåligt för att jag inte insett detta tidigare.

Han är 9 månader och ammas delvis fortfarande.
    Undrar vad jag ska ge honom nu för att han inte ska få reaktioner av ägg.

Känns nu att jag inte vet vad jag kan och inte kan ge honom. Är det någon som kan ge mig lite tips.
    Då sonen får kraftiga reaktioner när han får i sin ägg oavsett märgd.

Någon som har erfarenhet av detta?
    Äsch, det är lätt när man väl kommer in i det! Det finns ju dessutom massor med mat ni kan äta, varför inte ge barnet samma mat som er själva? Att tänka på är dock att ägg sätter sig på bestick etc så ni bör själva sluta äta det hemma, allra helst du som ammar. Äter inte barnet kött alls?

Personligen skulle jag ta bort både gröten, pastan och smörgåsrånet för gluten är inte så bra att äta. Vi har valt att ge havregrynsgröt (men det finns naturligtvis andra bra gröter också) med lite torkad frukt i för järnets skull, smoothies är ett excellent mål där man kan variera med frukter, bär och grönt. Själv brukar jag lägga in en eller två frysta spenatbitar - det är inget ungarna märker av i slutändan. Jag använder mig av vatten som vätska istället för mjölk, lite havregryn, kokosolja och sedan massa bär av olika slag. Man kan gömma nyttiga - men i min värld rätt beska - bär såsom havtorn och lingon genom att endast lägga ned några stycken. Vill jag ha mer matigt lägger jag i lite kokt quinoa vilket mättar bra.

Jag vill tipsa dig om att läsa in dig lite på BLW, vi har kört så med andra barnet och det har fungerat suveränt. Är det någon som käkar typ ALLT i den här familjen så är det hon! I och med att du ammar har du ju en guldposition där du i lugn och ro kan låta barnet testa olika frukter och kokta grönsaker.

Det finns förresten ett E-nummer som äggallergiker inte ska äta, kommer dock inte ihåg vad det heter. När det gäller världen utanför hemmet så är det bara att ha koll på vad som står på innehållsförteckningen. Bullar ex brukar ju vara penslade med ägg (vi kör med smör - fungerar ypperligt bra!) och när barnet sedermera går i skolan så måste ni ha ett intyg men det får man av läkare. Vi har bara haft EN episod med ägg i maten i förskoleklass och det fungerar bra annars i matsalen.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • miinimee1981

Hej. Det går snabbare att vänja dig vid å undvika ägg än vad du tror. Jag äter ägg och mjölkfri kost (men tyvär , folk verkar inte förstå skillnaden mellan mjölkfritt och laktosfritt). Det funkar jätte bra och till o med mina barn kan det. Finns massor av information på nätet. Butiker har olika hyllor med Gluten, ägg och mjölkfria produkter.. Det kommer att gå bra lycka till

• skogsvitter

Men varför har du inte fått hjälp med detta från bvc, dietist osv?

Om du inte har någon som helst koll på vad olika livsmedel innehåller måste du börja läsa på förpackningarna! Det är bara så du själv kan få bättre koll på läget.

Om du bakar finns det äggersättningsprodukter, brukar stå i "allergihyllan", där kan man hitta lite allt möjligt smått och gott.

Det mesta köpeprodukter innehåller inte det man tror. Inte ens maränger innehåller ägg. Därav extremt viktigt att du faktiskt läser innehållsförteckningar! Vanliga pasta innehåller inte ägg, bara mjöl och vatten. Det mesta köpebröd innehåller inte heller ägg. Men du måste fortfarande läsa för säkerhetsskull.

• fluu

Min har två allergier, en av dem är ägg. Behöver ni hjälp så be om dietist.

Egentligen är det inte så svårt, det mesta går bra. Det finns massa pastasorter som inte innehåller ägg, läs bakpå bara.
    Allt i grönsaksväg, fisk, seafood går ju fint. Alla baljväxter och gryn. Ska du göra typ köttbullar så skippa bara ägget och fixa konsistensen med ströbröd( som man också behöver läsa bakpå).
    Till bakning tycker jag det lättaste är att bara ta lite mer bakpulver, annars finns det olika pulver att använda, inte svårt alls :)
    När bullarna ska penslas använder vi sojamjölk eftersom min också är allergisk mot mjölk, annars finns det något gjort på mjölkprotein som ska vara bra.
    Nästan inga köpebröd innehåller ägg. I vissa knäckebröd och kex kan det finnas spår dock.

Var försiktig med halvfabrikat, de innehåller ofta ägg eller äggproteinpulver..

Har ni kollat om han också reagerar på kyckling och kalkon? Vissa väldigt allergiska som min dotter fixar inte det.

Läs på så kommer det gå bra!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Äggallergi vad ska jag ge ?