• ronaldino

Rätt till hemjälp

Kommunen uppger att det går bra att ställa sig i kö för en 68-åring till hjälp med matinköp fast det är 2 års kötid. Jag tycker det låter helt orimligt. Nu kan det ju vara fel person vi talade med och jag kan ringa på nytt imorgon. Skulle dock vara intressant att höra andras erfarenheter av att ordna hemhjälp till äldre eller sjuka.

Jag trodde det kan komma igång inom några veckor i alla fall för den som behöver hjälp och inte kan ta sig till buss och bära kassar eller har någon som kan hjälpa till med matinköp.

• Svar på tråden Rätt till hemjälp
  • Mrs girl

Håller med föregående. Hjälpen kan komma igång inom ett par dagar efter att ett beslut har tagits av biståndshandläggaren.

Nu e våran sötnos här 8/7-09
  • Queenie70

Hjälpen ska komma igång när insatsen behövs. Värt att tänka på i sammanhanget kan dock vara att hemtjänst kan vara skitdyrt om du har en hyfsad pension KAN det vara billigare att köpa tjänsten.

• ronaldino

Oj, tack för alla svar. Jag ringer dem imorgon igen och hoppas på att få kunna diskutera detaljerna då bara Glad

• Elaifiknow

Vem på kommunen pratade du med? Ring växeln, be att få bli kopplad till en biståndshandläggare. Biståndshandläggaren är den som fattar beslut om bistånd, t ex hjälp med handling, dusch etc.

Svar på tråden Rätt till hemjälp