• Anonym (TS)

Kostnad tingsrätt ?

Någon som vet vad den ungefärliga kostnaden skulle hamna på om man går till tingsrätten för att få en dom på hur umgänget ska se ut ?

• Svar på tråden Kostnad tingsrätt ?
  • Anonym (TS)
    Anonym (lk) skrev 2013-11-07 16:29:34 följande:
    ca 5000 kr......
    Vad innefattar det för kostnader ?
  • Anonym (beror på)

Det beror på många olika saker vad det kostar. Har du försäkring och det gått ex antal år efter seprationen kan man få en viss del genom försäkringen. Blir du tex stämd av den andra vårdnashavaren och saknar inkomst själv kam man få rättshjälp. Men det bästa tror jag är om man själva kan komma överens om boende, umgänge och vårdnad. för alla parter.

• Anonym (Mia)

Jag betalade 10000, försäkringen betalade resterande summa.

• Anonym (Bonus förälder)

Sambon pratade precis med försäkringsbolaget som sa att vi har rätt till Rättshjälp 80% av kostnaden för advokat och att deras egna advokat tar 1500kr/timmen!

Sambon och hans ex har ett barn tillsammans som hittills i 8 1/2år har bott här varannan vecka vilket har fungerat kanon bra, men nu har barnets mamma bestämt över huvudet på oss att barnet 10 1/2 år inte få bo mer än varannan helg hos oss trots att barnet vill bo varannan vecka hos oss och varannan vecka hos mamma.
    Mamman vägrar att låta barnet själv bestämma, pappa har enligt mamman inget att säga och därför har vi nu tänkt ta in en advokat i detta!

Vad kan alltså en sådan här rätts sak kunna kosta i långa loppet och hur lång tid kan det ta att få ett domslut?
    Vi kommer att göra allt för detta barns bästa oavsett vad det kostar för det är trots allt barnet det handlar om!
    Han har syskon i båda familjerna både mamma sida och pappas sida som han älskar väldigt mycket och vill umgås med samt familjerna överlag!

En fråga till!!!

Har inte barnen rätt att få säga vad dom vill och vart dom vill vara?          

• Anonym (.)

Har inte barnen rätt att få säga vad dom vill och vart dom vill vara?          

Barn har rätt att bli hörda i frågor som rör dem, inte samma sak som att de får bestämma. Hur mycket rätten sen lägger vikt vid barnets vilja handlar om barnets mognad.

Börja med att leta reda på en jurist ni får förtroende och ta det därifrån. Han/hon hjälper ett med se på hur ni kan finansiera en tvist. Finns rättsskydd via hemförsäkring och statlig rättshjälp att få.

Med tanke på att exet vill ändra boendet helt fören så pass gammal pojke så borde det kunna bli en rätt lätt match om det inte finns mer bakom som inte framgår av TS.
  • Anonym (humma)

Ett tips är att kolla en extra gång på hemförsäkringen. På våra papper står det att det inkluderar rättshjälp med något liknande som någon skrev här, 80% av kostnaderna MEN det gällde inte vårdnadstvister! Läs det finstilta eller ring och fråga!

Hur får man statlig rättshjälp? 

Anonym (humma) skrev 2013-11-27 01:06:15 följande:

Ett tips är att kolla en extra gång på hemförsäkringen. På våra papper står det att det inkluderar rättshjälp med något liknande som någon skrev här, 80% av kostnaderna MEN det gällde inte vårdnadstvister! Läs det finstilta eller ring och fråga!

Hur får man statlig rättshjälp? 

Vi ringde och kollade och det gällde även vårdnadstvist!
  • Anonym (Olika)

Beror på vilket försäkringsbolag du har. Vissa har undantagit tvister mot någon man har sammanbrott med. Men i så fall kan du istället få statlig rättshjälp. Mitt försäkringsbolag sa nej och jag fick statlig rättshjälp där man betalar i procent utifrån inkomst. Då min inkomst var låg behövde jag inte betala något alls av advokatkostnaden på 70.000 kr.

• Anonym (humma)
    Anonym (Bonus förälder) skrev 2013-11-27 19:04:26 följande:
    Vi ringde och kollade och det gällde även vårdnadstvist!
    Skönt!
  • Anonym (humma)
    Anonym (Olika) skrev 2013-11-28 12:58:40 följande:
    Beror på vilket försäkringsbolag du har. Vissa har undantagit tvister mot någon man har sammanbrott med. Men i så fall kan du istället få statlig rättshjälp. Mitt försäkringsbolag sa nej och jag fick statlig rättshjälp där man betalar i procent utifrån inkomst. Då min inkomst var låg behövde jag inte betala något alls av advokatkostnaden på 70.000 kr.
    Men hur ansöker man om statlig rättshjälp? Är det samma som genom familjerätten?
  • Anonym (Olika)
    Anonym (humma) skrev 2013-11-28 22:58:54 följande:
    Men hur ansöker man om statlig rättshjälp? Är det samma som genom familjerätten?

Nej, advokaten hjälpte till med ansökan. Den skickades till tingsrätten som beslutade om rättshjälp. Kravet var att hemförsäkringen inte täckte tvisten och att man hade en inkomst under en viss maxsumma. Minns inte vilken men det går säkert att googla fram.
  • Anonym (humma)
    Anonym (Olika) skrev 2013-11-28 23:24:01 följande:

Nej, advokaten hjälpte till med ansökan. Den skickades till tingsrätten som beslutade om rättshjälp. Kravet var att hemförsäkringen inte täckte tvisten och att man hade en inkomst under en viss maxsumma. Minns inte vilken men det går säkert att googla fram.
    Ok. Tack!

Vi var till advokaten i går, första träffen där man får berätta varför man vill ha hjälp av en advokat kostade 1535kr en summa som inte försäkringen täcker!
    Går det nu vidare till tingsrätten så täcker försäkringen upp till 80%, dock gäller det inte alla försäkringsbolag men vårat gällde det (Länsförsäkringar).
    Vårat fall kommer mest troligt att gå vidare till tingsrätten!

• Anonym (humma)
    Anonym (Bonus förälder) skrev 2013-11-30 10:05:35 följande:
    Vi var till advokaten i går, första träffen där man får berätta varför man vill ha hjälp av en advokat kostade 1535kr en summa som inte försäkringen täcker!
    Går det nu vidare till tingsrätten så täcker försäkringen upp till 80%, dock gäller det inte alla försäkringsbolag men vårat gällde det (Länsförsäkringar).
    Vårat fall kommer mest troligt att gå vidare till tingsrätten!
    Men vad tusan vi har ju också Länsförsäkringar! Och när jag pratade med dom sa dom att den inte täckte såna här fall? Har ni ett tillägg på eran försäkring eller hur fick ni igenom det? Vore ju skönt om det faktiskt kan gå....
Svar på tråden Kostnad tingsrätt ?