• försök2

så lågt att det är inte sant!!

Hej

Har en fråga och dilemma! Min ex träffar barnen varannan helg(2ggr per månad) så har det varit i fyra år nu. Men nu skickade jag ett sms och frågade om ett par byxor som en av mina barn saknar. Då blev det helvetes hus för hans del bara för att jag skrev att jag är less att hela tiden han glömmer kläder efter att dottern har varit hos honom. Han har på 4 år köpt ett par regnstövlar, jacka,och klänning till de. Nu eftersom han blev förbannad på mig för att jag frågade om ett par byxor då vill han att jag skickar tillbaka allt vad han har köpt till henne. Visst jag har packat de kläderna han har köpt och kläder för lillan tjejen så slipper man detta tjafset om kläder som blir kvar hos honom . Min fråga har han som umgängets förälder att skaffa en liten garderob till sina barn? eller är det min skyldighet? jag har alltid hittills skickat kläder till hela helgen men nu har jag skickat massor av kläder som han kan behålla hos honom så slipper man detta diskussion . Plus de kläderna och cyklar som han har köpt har jag packat. Är så förbannat han träffar sina barn varannan helg , gör ingenting med de hela dan inne och barnen vill inte åka till han eftersom de har det tråkig. Jag gör allt läkarbesök, mötte skolan, dagis ,tandläkaren allt.( jag gör det med glädje) men blir så förbannad bara för att jag frågar om ett par byxor så vill han ha tillbaka allt det lilla han har köp till de.(två barn) . Hur kan en människa påstå älska sina barn bete sig så?. Jag har bokat tid till Familjerätten. Jag kan inte fråga eller någonting  till han eftersom han ställer till strul.Hur kan en människa vara så känslomässig och intellektuell mässig handikappad!

• Svar på tråden så lågt att det är inte sant!!
  • whybother

Jag förstår att du är förbannad! Hoppas du kan få hjälp i familjerätten. Vill han bara träffa sina barn så lite varje månad? Jag har svårt att se hur man bygger en bra relation på så lite tid.

• försök2

Hej

Nää precis.. men han har en så stor ego och tror sig vara världens bästa pappa! Det enda sätt att förstå det här människa sk pappa att han är intellektuellt och känslomässig handikapp och förstör!

• Anonym (123)

Jag tänker att det inte är rimligt att skaffa en ny uppsättning kläder i varje storlek till varje barn när de används så sällan som ett par gånger per månad. Det logiska är att barnen får med sig kläder för helgen varje gång de åker dit, men samtidigt att det kanske inte är hela världen om något plagg glöms kvar där till nästa gång. Var just dessa byxor extra viktiga?

Jag förstår din frustration och ilska över brist på visat intresse från pappans sida, men kan också förstå om han blir irriterad (obefogat) över fråga efter enstaka plagg. Han uppfattar det sannolikt som kritik, och då brukar man hamna i försvarsläge.

Jag förstår inte varför du blandar in cyklarna. Är det han som bett dig skicka med dem? Har barnen andra cyklar hos dig då? Annars är det väl bättre att de är kvar hos dig där barnen är mest. Överdriv inte för att visa hur löjlig han är.

• försök2

Hej

Jag förstår hur du tänker.. jag har under de 4 år skickat kläder och allt. Ja, saken är att varenda gång de är hos honom så glömmer han en klädesplagg som aldrig mer kommer tillbaka. angående cyklarna det är han som har bett mig att skicka tillbaka samt de få klädes plagg som han har köpt.
    Jag överdriver eller vill visa hur löjlig han är!  

• försök2

menar att jag varken överdriver eller vill skriva hur löjlig han är! Det är rena sanningen allt det jag har skrivit!

• Sweetboxen
    Anonym (123) skrev 2013-11-07 12:44:25 följande:
    Jag tänker att det inte är rimligt att skaffa en ny uppsättning kläder i varje storlek till varje barn när de används så sällan som ett par gånger per månad. Det logiska är att barnen får med sig kläder för helgen varje gång de åker dit, men samtidigt att det kanske inte är hela världen om något plagg glöms kvar där till nästa gång. Var just dessa byxor extra viktiga?

Jag förstår din frustration och ilska över brist på visat intresse från pappans sida, men kan också förstå om han blir irriterad (obefogat) över fråga efter enstaka plagg. Han uppfattar det sannolikt som kritik, och då brukar man hamna i försvarsläge.

Jag förstår inte varför du blandar in cyklarna. Är det han som bett dig skicka med dem? Har barnen andra cyklar hos dig då? Annars är det väl bättre att de är kvar hos dig där barnen är mest. Överdriv inte för att visa hur löjlig han är.

• Anonym (123)
    försök2 skrev 2013-11-07 12:54:08 följande:
    menar att jag varken överdriver eller vill skriva hur löjlig han är! Det är rena sanningen allt det jag har skrivit!
    Menade inte att du överdriver i det du skriver här. Menade att du inte skall överdriva gentemot honom för att visa honom att han är löjlig, tex skicka med cyklarna också om han bara hade bett om kläderna.
  • ZsaZsa

Hur viktiga var dessa byxor just då? Hade han kunnat komma över med dem? Kunde det ha väntat? Har det försvunnit kläder för tusentals kronor?

För även om jag förstår att det är frustrerande så har du valt den här slarvern som far till barnen och nu får du försöka vara så smidig som möjlig även om han är ditten och datten, för barnens skull.

Ha en uppsättning kläder hos pappan verkar inte särskilt trevligt och det är ju dyrbart när de växer.

Mitt tips är att du struntar i det här och att du tidigt lär dina barn att hålla ordning på sina egna prylar. Då behöver ingen av er andra drabbas av hans brister.

• Brumma

Lagen är relativt oklar på punkten om vad som skall skickas med till umgänget, men praxis brukar vara att boendeföräldern skickar med kläder men att umgängesföräldern har ombyteskläder samt underkläder (tex myskläder om ngt skulle bli smutsigt/blött o behövas bytas). Hur mkt kläder försvinner? Är det ngt enstaka plagg då o då eller är det varje gång?

Vi har bonus vh och i början köpte vi kläder o saker ibland o skickade med hem till mamman så att de skulle användas. Vi fick dock sluta med det då vi aldrig såg dessa någonsin igen samt att mamman aldrig skickade med passande kläder för umgänget. Tex kom bonus alltid i tights o klänning/kjol oavsett väder (sommar som vinter). Aldrig termokläder eller regnkläder. Under första längre umgänget (en vecka) hade bonus med sig flertalet t-shirts men enbart ett ombyte byxor.. Sådana saker fick oss att helt enkelt tappa orken att bråka med mamman om kläder. Det vi köper stannar här. Och vi har en garderob med "pappakläder"... Trist men funkar det inte så funkar det inte.

Tycker du kan begära att om du ska skicka ned kläder ska de med hem igen. Ngt enstaka misstag är ju inget att bråka om men upprepar det sig blir ju situationen inte hållbar. Skriv en lista på allt du packar ner så får han pricka av listan när han packar på söndagen igen.

Angående att de sällan hittar på ngt på helgen.. Det gör inte vi så ofta heller.. Anledning - vi vill helt enkelt bara umgås... Vi har ingen vardag med bonus o vi vill inte ha en massa saker inbokade när vi äntligen träffas. Hon kan tycka det är lite tråkigt ibland. Hos hennes mamma är det nämligen aktiviteter varje ledig stund vilket fått henne att inte kunna aktivera sig själv (detta klagar mamman själv på, så inget jag hittar på, vi har bra kontakt med mamman o pratar mkt).

Svar på tråden så lågt att det är inte sant!!