Antar att du menar att man levt med en alkoholiserad partner?
Jag gjorde, när jag var 14, ett aktivt val att hellre bo hos min alkoholiserade far framför min friska mor. Jag vet inte om det är exemplet du letar efter, men det är det närmaste jag kommit till att någonsin vilja leva med någon med alkoholism.
Jag såg min far som sjuk och som att alla var onda mot honom. Alla skrek och sade hemska saker. Min far blev ännu mer försjunken i alkoholismen och jag ville finnas där för honom och hjälpa honom när ingen annan gjorde det. Det blev en relation där jag lagade mat, såg till att han sov i sin säng och inte vid köksbordet, handlade och skötte hushållssysslor. Det var jag som sade till alla att det var jättebra hemma medan han kunde dra strömmen ur hela huset klockan fem på eftermiddagen och skrika åt mig att jag skulle sova. Han skrek och hotade mig när han var full och arg. När hans skämtade om kvinnor och jag lade mig kallade de mig fula saker, då satt min far där med dimmig blick och bara såg på. Natten han jagade ut mig ur huset och låste dörren (det var vinter och jag var bara i nattlinne) var natten jag sade att jag aldrig ska låta någon, som gör ett aktivt val av alkohol framför familj och vänner, dra ned mig.
Jag förstår inte alls hur människor kan välja att leva med alkoholister. Det håller inte i längden. Alla jag känner som gjort valet att ha en alkoholist som partner/sambo/man har blivit kränkta när personen varit alkoholpåverkad, många har dessutom blivit utsatta för våld och några för övergrepp. Det som varit gemensamt för dem alla har varit att de inte velat lämna mannen i sticket och att deras kärlek var starkare än den psykiska och fysiska misshandel de stod ut med. Vissa av mina vänner är kvar i såna relationer, men de flesta har valt att lämna. De har själva dragits ned i skiten och bara blivit att må dåligt av männen.
Förr hade jag vänner med alkoholproblem, men inte längre. Jag har valt bort dem eftersom de alltid valt bort mig för alkohol (eller baksmälla). En relation där man bara får skit - den funkar inte. Idag har jag sporadisk kontakt med min far. Han har fortfarande alkoholproblem. Jag kan vara med honom när han är nykter, men så fort han dricker lämnar jag honom. Han blir bara elak och fördjävlig. Då får han vara det själv.