• MalinS

Komjölksallergi/hård mage smakisar

Min son fick konstaterad komjölksallergi för ca 1 månad sedan, hans tecken var hård mage och förstoppning.
    Nu är han 6 månader och vi vill börja med lite mer smakisar. Innan har han fått smaka lite olika saker då och då.

Han har fått smaka bla. potatis, majs och morot men nu har jag läst att det är förstoppade.

Vad är inte förstoppade? 

• Svar på tråden Komjölksallergi/hård mage smakisar
  • hannis

Katrinplommon är också lösande. Och ge alltid vatten med maten.

• MalinS
    Pissenisse skrev 2013-11-06 15:07:03 följande:
    Päron är gott och fungerar bra mot förstoppning.
    hannis skrev 2013-11-06 15:13:18 följande:
    Katrinplommon är också lösande. Och ge alltid vatten med maten.
    Päronpuré får han och det hjälper jätte bra :) Men jag tänkte mer "matiga" ?
  • skogsvitter

Men det mesta är ju stoppande, i för stora mängder, om man har problem med stoppande mat... får han problem av de smakisar du ger, eller vill du ge annat nu bara för att du läst att det är stoppande trots att det går bra för honom?

Hög andel stärkelse kan vara stoppande, men det är absolut inte säkert att potatis är stoppande bara för det! Precis som att majs och morot inte heller behöver vara stoppande. I synnerhet inte i mycket små mängder (som ju är fallet vid smakisar).

Om han blir förstoppad av allt möjligt är det ett tecken på att hans mage inte riktigt är mogen för den mängden fast föda ännu, avvakta ett tag till och/eller börja med mindre mängder som bara max en tesked.

• t0va

Det kan också vara ett tecken på fler allergier. Min son är mjölkallergiker och när vi började med smakisar så blev han förstoppad, han fick stora mängder katrionplommon men det hjälpte inte. Visade sig sen att det var fler allergier som var orsaken till problemen. 

• skogsvitter
    t0va skrev 2013-11-06 17:37:03 följande:
    Det kan också vara ett tecken på fler allergier. Min son är mjölkallergiker och när vi började med smakisar så blev han förstoppad, han fick stora mängder katrionplommon men det hjälpte inte. Visade sig sen att det var fler allergier som var orsaken till problemen. 

Ja så kan det absolut vara om TS bebis fortfarande blir förstoppad. Så det är helt klart värt att kolla upp!
  • MalinS
    t0va skrev 2013-11-06 17:37:03 följande:

skogsvitter skrev 2013-11-06 19:42:13 följande:
    Ja så kan det absolut vara om TS bebis fortfarande blir förstoppad. Så det är helt klart värt att kolla upp!

Ja de ska jag absolut be om att få kolla upp. Just nu får han mjölkfri ersättning och laktulos. Jag ger honom även lite päronpure för att hålla igång magen.

Senaste dagarna har det faktiskt gått bra att ge honom lite gröt också, de har inte gått innan. Då blev de stopp direkt.
  • Pissenisse

Vad ger du för gröt? Enagos mjölkfria finns med banan den gjorde våran kille jättehård. Många andra mjölkfria innehåller soja vilket många mjölkallergiker inte tål. Annars är ju köpegröt bra när man är allergisk och inte får i sig alla vitaminer men i er ålder finns det i ersättningen.

• Dolphingirl

Kiwi är lösande. Det kör jag på min tjej som också har mjölkallergiker och hård mage. Brukar mosa i en halv färsk kiwi i en hav burk av sempers päron kiwipure efter maten och det brukar hålla magen bättre. Dessutom började jag se till att hon får bajsa på pottan så fort hon kunde sitta. Det hjälper mycket för att det ska bli lättare för henne att bajsa.

Gabriel 080804 + Elise 130309
  • FHK

Ni med komjölksallergi (barnen såklart) är det endast hård mage de haft eller har det funnits fler symptom?

Har en tjej på snart ett år som varit hård/förstoppad från och till sen hon började med smakisar. Men annars hittar jag inga fler symptom... Hon får massor med kiwi, päron och plommon plus forlax och jag försöker undvika stoppande mat men det går ändå trögt i dubbel bemärkelse.

• Annoz87

jag märkte direkt att min son var mjölkallergisk när han skulle börja med gröt - han fick röda utslag i ansiktet. Men han är lite hård i magen fast han inte äter nåt med mjölk i. Och så har han alltid sovit dåligt. Nu dricker han mycket mjölkfri välling som innehåller soja. Kan det vara så att han har magproblem av sojan? 

Svar på tråden Komjölksallergi/hård mage smakisar