• deddan

Har arbetsgivaren rätt att neka semester?

Min sambo jobbar som IT-konsult och har blivit flyttad till ett nytt ställe som han började på i mitten på september. Det är ett supportjobb där man supportera kommuner genom telefon. 

Min sambo vantrivs väldigt mycket. För det första hatar han prata i telefon, men står ut med det ändå. Det han tycker är jobbigast är att det är så himla högt tempo, han får ens inte pausa på 30sek mellan sina samtal, utan på dessa 30 sekunder måste han fylla i formulär, kontaktuppgifter osv. Sen får han en ny kund. Han sitter alltså ner och pratar i telefon dagarna ut, och nu blir han till och med nekad sin rast på eftermiddagen! Får de neka han en rast på eftermiddagen?

Hans chef är också helt omänsklig. Han har aldrig sjukat sig eller gått hem tidigare från jobb, inte heller kommit försent. Han bad om att komma senare en dag pga. en viktig sak och hans chef var jättemotstridig. 

Han har massa med semester dagar kvar men får inte lov att ta ut dem. Nu ska han ta körkort och måste gå tidigare vissa dagar. (45min tidigare) under par månader. Dessa timmarna skulle han ta ut i semester. Men nu har chefen nekat honom det också.

Folk på hans arbetsplats är sjuka hela tiden pga. den höga stress och alla krav chefen sätter. Jag försökte ringa till facket och fråga för hans räkning, men den gick tydligen inte alls..

Har min sambo någon som helst rättighet? Drömläget hade såklart varit att säga upp sig, men det är ju lättare sagt än gjort. Han tittar på nya jobb men det är inte många som inte är konsultbolag.  

stay strong.
  • Svar på tråden Har arbetsgivaren rätt att neka semester?
  • Kjell2
    deddan skrev 2013-11-06 10:08:02 följande:
    Min sambo jobbar som IT-konsult och har blivit flyttad till ett nytt ställe som han började på i mitten på september. Det är ett supportjobb där man supportera kommuner genom telefon. 

Min sambo vantrivs väldigt mycket. För det första hatar han prata i telefon, men står ut med det ändå. Det han tycker är jobbigast är att det är så himla högt tempo, han får ens inte pausa på 30sek mellan sina samtal, utan på dessa 30 sekunder måste han fylla i formulär, kontaktuppgifter osv. Sen får han en ny kund. Han sitter alltså ner och pratar i telefon dagarna ut, och nu blir han till och med nekad sin rast på eftermiddagen! Får de neka han en rast på eftermiddagen?

Hans chef är också helt omänsklig. Han har aldrig sjukat sig eller gått hem tidigare från jobb, inte heller kommit försent. Han bad om att komma senare en dag pga. en viktig sak och hans chef var jättemotstridig. 

Han har massa med semester dagar kvar men får inte lov att ta ut dem. Nu ska han ta körkort och måste gå tidigare vissa dagar. (45min tidigare) under par månader. Dessa timmarna skulle han ta ut i semester. Men nu har chefen nekat honom det också.

Folk på hans arbetsplats är sjuka hela tiden pga. den höga stress och alla krav chefen sätter. Jag försökte ringa till facket och fråga för hans räkning, men den gick tydligen inte alls..

Har min sambo någon som helst rättighet? Drömläget hade såklart varit att säga upp sig, men det är ju lättare sagt än gjort. Han tittar på nya jobb men det är inte många som inte är konsultbolag.  
    Ang semster:
    Chefen kan neka semster men man har rätt att få ut semster någon gång under året men chefen bestämmer när.

Man har rätt till tre, eller var det fyra, veckors sammanhängande semester under sommaren, juni till augusti.
  • Hannah76

Visst kan de neka den semester din partner vill ha.
    Och de kan lägga om raster. 

Om han anser att något är fel så borde han prata med sitt fackförbund. 

• sportpappa

Alla konsultbolag är olika och har olika typer av uppdrag så det behöver inte vara något fel att gå till ett annat konsultbolag.

Det första han bör göra är att prata med sin chef på sitt konsultbolag och be om ett annat uppdrag. Om chefen inte lyssnar på sin konsult och inte ens försöker ordna ett nytt uppdrag så skulle i alla fall jag inte vilja arbeta för den chefen. Går det att byta chef? Om inte så byt till ett annat konsultbolag.

Raster är inte så specificerat i arbetstidslagen. Arbetstagaren ska inte arbete mer än 5 timmar i följd utan rast och det ska finnas möjlighet att ta de pauser som behövs utöver rasterna.

• vanilla

Rast får man faktiskt inte neka, kanske får man "lägga om dem", men man har rätt till fem minuters rast per arbetad timme. Tror att det tom är lagstadgat men är inte säker. Dock borde kollektivavtalet täcka detta.

Varför gick det inte att ringa facket å din sambos vägnar, hurdå "gick inte"? 

• sportpappa
    vanilla skrev 2013-11-06 10:50:19 följande:
    Rast får man faktiskt inte neka, kanske får man "lägga om dem", men man har rätt till fem minuters rast per arbetad timme. Tror att det tom är lagstadgat men är inte säker. Dock borde kollektivavtalet täcka detta.
    5 minuter rast per timme hör man ofta, men det finns inget lagstadgat kring det. Kollektivavtal kan ha det inlagt, men jag har inte hittat något avtal som har det. Arbetstidslagen reglerar just de pauserna ganska bra.

Angående den nekade rasten på eftermiddagen. Har arbetsgivaren i förhand fastslagit vid vilken tid den ska vara och längden på den? Om inte arbetsgivaren fastslagit att en sådan rast finns så nekas ju ingen rast eftersom den inte existerar.
  • guinevere

Man måste inte ha rast på eftermiddagen men däremot finns ju bestämmelser kring hur många timmar man får arbeta.
    Som sagts tidigare bestämmer chefen när man får ta ut sin semester, men man har rätt till 4 sammanhängande veckor under sommarmånaderna (juni, juli, augusti).  Man har ett visst antal (25?) semesterdagar på ett år. De har man rätt att ta ut, men chefen kan som sagt bestämma när.

Är din sambo inte med i facket själv? Låter som om han jobbar på en arbetsplats där man bör vara medlem...

Talking bad about you wouldn't make sense 'cause you're way up under my rank
  • MadHatter

Ofta får man inte ta ut semester som "del av dag" utan måste då ta ut hela dagar.

• deddan

Tack för era svar. Chefen hade nog helst betalt ut all semester i pengar och inte låtit han ha några dagar ledigt alls. Han bröt ihop på jobbet idag och fick gå hem, han hade då frågat hans chef "har du tid för mig en sekund" och då hade hon svarat  "Absolut inte!" - Så då sa han bara att han går hem typ. 

Det är så hemskt att det ska behöva vara så att folk som inte trivs måste gå dit ändå. Han gråter för tusan innan han ska till jobbet vissa dagar. Det tär ju på allting.. man vet inte vad man ska ta sig till. 

stay strong.
  • Hannah76
    deddan skrev 2013-11-06 12:58:16 följande:
    Tack för era svar. Chefen hade nog helst betalt ut all semester i pengar och inte låtit han ha några dagar ledigt alls. Han bröt ihop på jobbet idag och fick gå hem, han hade då frågat hans chef "har du tid för mig en sekund" och då hade hon svarat  "Absolut inte!" - Så då sa han bara att han går hem typ. 

Det är så hemskt att det ska behöva vara så att folk som inte trivs måste gå dit ändå. Han gråter för tusan innan han ska till jobbet vissa dagar. Det tär ju på allting.. man vet inte vad man ska ta sig till. 

Så han har lämnat arbetet bara?
  • deddan

Nej, hon svarade honom senare "jaha, då får du gå hem då!"

stay strong.
Svar på tråden Har arbetsgivaren rätt att neka semester?