Har arbetsgivaren rätt att neka semester?
Min sambo jobbar som IT-konsult och har blivit flyttad till ett nytt ställe som han började på i mitten på september. Det är ett supportjobb där man supportera kommuner genom telefon.
Min sambo vantrivs väldigt mycket. För det första hatar han prata i telefon, men står ut med det ändå. Det han tycker är jobbigast är att det är så himla högt tempo, han får ens inte pausa på 30sek mellan sina samtal, utan på dessa 30 sekunder måste han fylla i formulär, kontaktuppgifter osv. Sen får han en ny kund. Han sitter alltså ner och pratar i telefon dagarna ut, och nu blir han till och med nekad sin rast på eftermiddagen! Får de neka han en rast på eftermiddagen?
Hans chef är också helt omänsklig. Han har aldrig sjukat sig eller gått hem tidigare från jobb, inte heller kommit försent. Han bad om att komma senare en dag pga. en viktig sak och hans chef var jättemotstridig.
Han har massa med semester dagar kvar men får inte lov att ta ut dem. Nu ska han ta körkort och måste gå tidigare vissa dagar. (45min tidigare) under par månader. Dessa timmarna skulle han ta ut i semester. Men nu har chefen nekat honom det också.
Folk på hans arbetsplats är sjuka hela tiden pga. den höga stress och alla krav chefen sätter. Jag försökte ringa till facket och fråga för hans räkning, men den gick tydligen inte alls..
Har min sambo någon som helst rättighet? Drömläget hade såklart varit att säga upp sig, men det är ju lättare sagt än gjort. Han tittar på nya jobb men det är inte många som inte är konsultbolag.