• Anonym (akut)

Ägglossning trots akut p-piller?

Hej! Hoppas du kan hjälpa mig med det jag funderar mycket över. Jag och min pojkvän kör med en kombination av hormonfria preventivmetoder, t.ex. sekretmetoden, temperaturmetoden, äl-tester och förstås en del säkra perioder och det har funkar väldigt bra eftersom min cykel har varit så regelbunden.

Men nu senast fick jag fullt utslag på äl-stickan cykeldag 16 som vanligt och vi körde skyddat då sedan några dagar tillbaka. Antog att ägglossningen var över någon dag senare som den brukar, så vi skippade skyddet dag 19 två gånger. Sedan fick jag ägglossningskänningar dag 20 så jag tog ett test och såg att det var nästan fullt utslag IGEN!? Såg sedan i mitt diagram att jag inte kan ha haft ägglossning första gången eftersom temperaturerna knappt hade gått upp något alls som dom brukar. Fick lite panik och tog ett akut p-piller (alltså ca 30 timmar efter oskyddade sexet) och skyddade oss sedan efter det.

Dagen efter gick min temperatur upp nästan en hel grad (även samma sak efterföljande dagar), vilket den brukar göra normalt efter ägglossningen. Det tolkar jag som att jag hade ägglossningen där runt dag 20 istället. Men jag undrar, borde inte ägglossningen utebli eller skjutas fram av dagen efter-pillret? Eller kan temperaturerna ha stigit av annan orsak? 

Har hur som helst fått en blödning nu 8 dagar senare, och ganska mycket värk i äggstockarna. Inte för att det är någon garanti för att det ska vara lugnt, men det känns ju ändå lite hoppfullt! Vad tror du? 

Svar på tråden Ägglossning trots akut p-piller?