• JonnaSoderlund

hjälp ang sgi :-)

Hej!

Jag har precis plussat, inte planerat men glad ändå

Nu är det så att jag varit sjukskriven från mitt heltidsjobb sen feb-13 till oktober-13 pga ptsd och utmattningsdep.

Eftersom jag kände att jag inte kan gå tillbaka till det jobbet så sökte jag nytt inom vården och har fått ett heltids schema att gå efter med är bara visstidsanställd där!

Ska säga upp min gamla anställning imorgon och få be om att gå omedelbart MEN hur räknas min sgi?

På den gamla sgi:n som jag hade innan jag blev sjukskriven eller den nya anställningen?

Vill ju ha så "högt" sgi så möjligt och den nya anställningen så tappar jag ungefär 50:000kr i årsinkomst..

Behöver jag regga in mig på AMF även fast jag är visstidsanställd på timme på fast schema (heltid) ?

Många frågor och hoppas nån kan ge svar!

• Svar på tråden hjälp ang sgi :-)
  • Redan47

Sgi räknas på den lön du har idag inte på framtiden i ditt fall. Men om det går 6mån och du får sämre inkomst kommer den sänkas. Du oxå upplysningsskyldighet att lämna riktiga uppgifter. Risken med Tim tillsvidare om schemat ändras till mindre. Än heltid då behöver du anmäla dig arbetssökande upp till 100.

• JonnaSoderlund

Tack!

Att jag är upplysningsskyldig ang inkomsten, självklart det förstår jag men undrade mer om min sgi som jag har nu är den som kommer att räknas om jag anmäler mig arbetssökande på AMF..

Har redan sagt upp mig idag då jag inte kan ha två heltids tjänster och valde då vården som jag trivs bäst med.

Men det får gå som det går

Tack..

• Anna J01

Om du är sjukskriven eller atbetssökande med registrering hos ams så behåller du ditt gamla sgi. Även om du studerar med stöd från csn.

Men tar du ny anställning så är det din nya inkomst som står för ny sgi.

Ska tillägga att det inte får vara något glapp mellan perioderna för att det gsmla sgit ska gälla. Du måste exempelvis anmäla dig hos ams dagen efter sjukskrivning går ut eller jobb upphör. En enda dag som "bara hemma" gör att din sgi nollad och du hamnar på grundnivå.

Svar på tråden hjälp ang sgi :-)