• MBS89

Gravidmage myt?

I vecka 22 gjorde jag ett ultraljud och det visade sig att jag till 85% väntar en liten tjej. Har hört massa myter om att man kan lista ut könet på bebben genom hur magen ser ut men aldrig trott på det. Idag sa en bekant till mig att han är 100% säker på att det är en pojke pga hur min mage ser ut, kan det ligga någon sanning i det eller är det verkligen endast en myt?

• Svar på tråden Gravidmage myt?
  • Annastalknapp

Helt klart en myt. Alla sa att jag hade typisk pojkmage (liten, syntes inte bakifrån, hormonrand etc.) men ut kom en tös.

• Pajama

En myt! Jag hade stor rund mage när det blev en pojk och en spetsig framåt när det blev en tös!

• MBS89

Där ser man....konstigt att folk verkar vara helt säkra på könet enbart pga utseendet på magen :)

• klarabella87
    Annastalknapp skrev 2013-11-04 16:06:29 följande:
    Helt klart en myt. Alla sa att jag hade typisk pojkmage (liten, syntes inte bakifrån, hormonrand etc.) men ut kom en tös.
    kunde skrivit detta själv.. 

hade likadan mage bägge graviditeterna, men ut kom tjejer bägge gångerna.. 
  • Josefinmagnusson88

Ja det är nog en myt :) men när jag väntade min son för lite mer än ett år sedan så sa alla "det där måste vara en pojke" eftersom min mage då var väldigt spetsig och jag såg inte gravid ut, bakifrån,. Många sa också: man ser att du strålar och ser så glad ut, vilket de också ville få till att jag hade en pojke i min mage :) Men de hade rätt! Nu är jag gravid igen och ska ha den 6:e december och denna gången säger alla olika- bVissa tror pojke och vissa flicka. Jag är så himla nyfiken att jag knappt kan hejda mig :) jag har ingen aning. Hur långt gången är du nu? Och hur mår du under din graviditet? Speciella crawings ;)?! Alltid kul att få höra hur andra har det!

• MBS89

Där ser man!!

Jag har mått sådär under min graviditet...har haft magkatarr, slidkatarr, tidig foglossning och har nu i slutet fått hemorrojder och börjat kräkas igen :D Är ändå positiv o glad så länge lillan mår bra :) Gick faktiskt in i vecka 32 idag och längtar nästan ihjäl mig efter den lilla :)

• Josefinmagnusson88

Oj det var välldas vad tufft du haft/har det :-/ hoppas att det blir bättre med dina besvär och jag förstår mycket väl att du längtar efter den lilla i din mage :) hur tycker du förresten själv att din mage ser ut? Hög/låg? Runt/stor/Liten/putig?

MBS89 skrev 2013-11-06 18:35:16 följande:
    Där ser man!! Jag har mått sådär under min graviditet...har haft magkatarr, slidkatarr, tidig foglossning och har nu i slutet fått hemorrojder och börjat kräkas igen :D Är ändå positiv o glad så länge lillan mår bra :) Gick faktiskt in i vecka 32 idag och längtar nästan ihjäl mig efter den lilla :)

• MBS89

jaaa, nu vill vi att tiden ska springa iväg :) Jag tycker jag har en ganska låg mage som inte är så stor om man jämför med andra gravidmagar i samma vecka :) Men du har drygt en månad kvar till BF, hur känns det? 

• Josefinmagnusson88

Okej jag förstår :) Jo det känns bra att det inte är så lång tid kvar och jag ser fram emot att få genomgå en till förlossning :)) Det ska även bli intressant och se hur det kommer gå till denna gången, hur det startar osv. Min första förlossning startade med värkar som successivt blev starkare och denna gången kanske det startar med att vattnet går osv :) Hur ser du på din kommande förlossning? Känner du dig lugn eller är du nervös/rädd?

MBS89 skrev 2013-11-06 21:35:13 följande:
    jaaa, nu vill vi att tiden ska springa iväg :) Jag tycker jag har en ganska låg mage som inte är så stor om man jämför med andra gravidmagar i samma vecka :) Men du har drygt en månad kvar till BF, hur känns det? 

• MBS89

för någon månad sen var jag helt panikslagen och funderade på kejsarsnitt...Men nu har jag blivit väldigt lugn och ser fram emot min förlossning och få träffa den lilla :) Jag tror man måste lite på sin kropp och även personalen på förlossningen, dom vet vad dom gör :D Det är verkligen tur att en kvinna är gravid i 9 månader så man har tid o förbereda sig för alla känslor man går igenom.

• anynom

Definitivt myt! Alla i min omgivning har varit helt säkra på att vi skulle få en pojke utifrån min mage. "Åh en tyyyypisk pojkmage" "Vad ska pojken heta?"

Men innerst inne visste jag att de hade fel och kromosomanalys visade två X-kromosomer. Till och med när jag säger att vi vet att det är en tjej till 100 % så tror folk ääändå att det är en pojke. haha :)

• Josefinmagnusson88

Vad skönt att paniken har försvunnit och att du känner dig lugn inför din förlossning :)

MBS89 skrev 2013-11-07 12:19:59 följande:
    för någon månad sen var jag helt panikslagen och funderade på kejsarsnitt...Men nu har jag blivit väldigt lugn och ser fram emot min förlossning och få träffa den lilla :) Jag tror man måste lite på sin kropp och även personalen på förlossningen, dom vet vad dom gör :D Det är verkligen tur att en kvinna är gravid i 9 månader så man har tid o förbereda sig för alla känslor man går igenom.

• Josefinmagnusson88

Haha så kul och så lustigt :)

anynom skrev 2013-11-07 14:14:59 följande:
    Definitivt myt! Alla i min omgivning har varit helt säkra på att vi skulle få en pojke utifrån min mage. "Åh en tyyyypisk pojkmage" "Vad ska pojken heta?" Men innerst inne visste jag att de hade fel och kromosomanalys visade två X-kromosomer. Till och med när jag säger att vi vet att det är en tjej till 100 % så tror folk ääändå att det är en pojke. haha :)

• Carina1

Folk tror när de ser min mage att det skall bli en tjej. Men till 100% kommer det att vara en kille . Både läkare och bm , samt vi har sett med väldigt stor säkerhet att det är en liten pojke som huserar i magen .

• Spartacus

Rent logiskt... skulle snopo/snippa förändra magformen? nä, tror jag verkligen inte...

Den beror mer på träning, antal barn och bebisens läge. Mina magar har alla varit stora framåt.

Svar på tråden Gravidmage myt?