h8him skrev 2013-11-04 12:15:20 följande:
Barnet får en plats på den skola som hör till området där barnet är folkbokförd.
Men är du säker på att det inte finns någon orsak till viljan att byta skola? Det kan ju vara så att den andra skolan har bättre resultat än den ni hade planerat att ha barnet i från början. Eller att kompisar ska börja den andra skolan, eller något annat som faktiskt kan spela stor roll under barnets uppväxt.
Det kan absolut bli samarbetssamtal om ett skolbyte. Och eftersom du verkar tro att det saknas orsak att byta skola så kan det vara ett perfekt läge att ifrågasätta varför den andra föräldern vill byta. Sen skulle jag rekommendera dig att kolla upp hur bra resultat de olika skolorna verkligen har.
Föräldrarna har diskuterat det flera gånger och involverat mig i frågan också, och det verkar inte finnas någon anledning till det. Tvärtom får barnet byta skola bort från sina vänner än till och anledningen är att den ena parten anser att den andra skolan är bättre än den tänkta. Min partner motsäger sig inte ett byte helt och hållet men vill ha fakta på varför den ena skolan är så mycket bättre än den andra, just för h*n anser att det är onödigt för barnet att byta om det inte finns en riktig anledning till det om det inte skiljer sig otroligt i resultaten mellan dom. Vilket det inte gör.
Jag har sagt att jag inte lägger mig i frågan och står helt utanför men blev nyfiken på hur det fungerar rent juridiskt. Tvärtom så tycker jag att om den ena skolan är bättre än den andra så ska barnet självfallet byta, men jag håller med min partner i att det inte låter som det finns en ordentlig anledning bakom bytet efter att ha pratat med den andra parten om den. Det handlar mest bara om att det är "h*ns" skola.
Jag är den som har kollat upp resultaten på skolorna och även sagt åt min partner att gå på öppet-hus osv för att få en klarare bild av skillnaderna mellan skolorna. Parten som vill byta har inte lagt ner någon tid alls rent faktamässigt utan säger bara att h*n "vill det"..