• LaDivina

Vill ha en kattunge efter min hankatt..

Lite frågor!

Vi har köpt en raskatt, hane. Jag vill gärna ha en kattunge efter honom när tiden är mogen. Hur vanligt är det att "annonsera" efter en hona? Gör man ens så?

När är det lämpligt att i så fall avla på honom? De skall vara 1,5 år minst eller? Kan kastrering sedan ske tätt där inpå, efter parningen eller skall man vänta ett tag?

• Svar på tråden Vill ha en kattunge efter min hankatt..
  • lindaothomas

Va har du för raskatt?

Visst kan du annonsera efter en hona. När ja sökte hane till min hona så sökte ja på blocket och mailade med olika uppfödare,

Som ja fattat de som behöver inte hanen vara så gammal för att paras. Utan de e väl honan som gärna ska vara nått år minst.

De bästa är väl att vänta med kastrering tills du vet hur många kissar de blev så de finns nån du vill ha. Annars e de ingen fara ;)
    Lycka till!
    Kram

• Khaleesi

Fråga din uppfödare som du köpte honom av, hen kanske är intresserad? Jag skulle inte lita på vem som helst från blocket. Se till att det är en registrerad uppfödare med ordning på papper osv.

• Birmafröken

För att avel över huvud taget ska vara aktuellt krävs det att hankatten har stamtavla och endast paras med katthona av samma ras (som också har stamtavla).

Steg 2 är att prata med kattens uppfödare så att denna är införstådd med planerna och kan hjälpa till att hitta lämpliga honor, eller avråda helt från avel om det finns anledningar till detta.

Steg 3 är att se till att katten blodgrupperas och testas enligt det hälsoprogram som finns för rasen.

Steg 4 är att informera andra uppfödare om att hankatten finns tillgänglig för avel. Detta kan man göra t.ex. på rasringens hemsida eller särskilda kattforum för rasen.

• Birmafröken

Hupp! Efter att ha läst din andra tråd om vaccinering och hälsoundersökning förstår jag att katten ni köpt inte är en raskatt, så då bör ni lägga alla avelsplaner på hyllan.

En registrerad raskattunge är alltid vaccinerad, id-märkt och veterinärbesiktigad när man köper den.

• nemo1

Undrar vad du fick betala för din "raskatt"? Inte ens vaccinerad. Din katt är en huskatt och ingenting annat så avel tycker jag är uteslutet då det är ett enormt överskott av huskatter.
    Kastrera idmärk vaccinera och försäkra din katt. 

Svar på tråden Vill ha en kattunge efter min hankatt..