• gavagai

Sitta mot färdriktningen i bältesstol?

Jag ska snart (inom några timmar faktiskt) åka landsvägsbuss med min femåring. Bussen har trepunktsbälte och jag har med en Britax Adventure. Visst måste det väl vara bäst att placera den på ett säte där man åker bakåtvänd (alltså hela sätet är bakåtvänt, på en sådan plats där fyra säten är placerade i grupp) eller är det något som skulle hindra det?

• Svar på tråden Sitta mot färdriktningen i bältesstol?
  • strojes

Det säkraste är ju att åka baklänges för alla. Man är bäst skyddad vid kraftig inbromsning i och med att ryggstödet hindrar kroppen från att flyga framåt i fordonet. Sätt du bältesstolen på ett bakvänt säte, jag ser ingen anledning att någon skulle hindra det.

• gavagai
    strojes skrev 2013-11-03 18:34:02 följande:
    Det säkraste är ju att åka baklänges för alla. Man är bäst skyddad vid kraftig inbromsning i och med att ryggstödet hindrar kroppen från att flyga framåt i fordonet. Sätt du bältesstolen på ett bakvänt säte, jag ser ingen anledning att någon skulle hindra det.
    Ja, vi hade gjort så, om det funnits något sådant säte ledigt, vilket det nu tyvärr inte fanns. Jag läste också i instruktionerna till bältesstolen, där det var specificerat att det var o.k. att åka i ett bakåtvänt säte, inte för att jag ser någon anledning till att det inte skulle vara det, men man vet ju aldrig. Det skulle ju kunna vara så att det är någonting jag missat som spelar roll.
Svar på tråden Sitta mot färdriktningen i bältesstol?