• Anonym (e)

IVF och blodpropp

Hur vanligt är det att få blodproppar vid IVF? Genomgår just nu min första IVF och är skiträdd för just blodproppar.

Hur farligt är det att få en propp i lungan om man kommer till vård snabbt? Kan verkligen inte slappna av och går runt och tänker på blodproppar hela tiden....även om de säger det ska va ovanligt, men hur ovanligt? Vad jag vet har jag inga högre risker för blodproppar, men det kan man ju aldrig veta egentligen

Lugna mig!

• Svar på tråden IVF och blodpropp
  • Anonym (Släkt)

Extremt ovanligt. Jag har aldrig hört talas om nån,ingen läkare har talat om nån risk ö.h.t med oss. Hade det funnits en mer än obetydlig risk hade de frågat om arvsanlag och sånt vilket ingen gjorde. Och varför skulle man få blodpropp av behandlingen? Överstimulerad,psykiskt påfrestande,viktuppgång,allt sånt ja-men propp?

• Anonym (e)

Det står både i infon om medicinen man tar samt överallt på nätet om att det ökar risken för blodpropp. Däremot frågade ingen mig heller om arvsanlag för det eller liknande. Så hoppas risken inte är så stor.

• Anonym (Släkt)

Läser man alla biverkningsvarningar låter det som man kan dö av de flesta mediciner så sånt tror jag inte mycket på. Det är 6 år sen vi började i IVF-svängen,nån gång borde man hört talas om nån med blodpropp om det nu var något mer vanligt än extremundantag. Läs mindre och tro mer! Glad

• Anonym (waranknapraren)

Är nog inte så vanligt med att få proppar men om du vet att någon i familjen har haft proppar bör man kolla upp så man inte också är blodproppsbenägen.
    Jag visste om att jag var det när jag påbörjade mina IVFér och ändå trots blodförtunnande så fick jag flera proppar i mitt vänstra ben efter min andra misslyckade IVF. Troligen pg av för låg dos blodförtunnande.

/t

• Anonym (e)
    Anonym (waranknapraren) skrev 2014-03-20 13:38:43 följande:
    Är nog inte så vanligt med att få proppar men om du vet att någon i familjen har haft proppar bör man kolla upp så man inte också är blodproppsbenägen.
    Jag visste om att jag var det när jag påbörjade mina IVFér och ändå trots blodförtunnande så fick jag flera proppar i mitt vänstra ben efter min andra misslyckade IVF. Troligen pg av för låg dos blodförtunnande.

/t
    Vad tråkigt att du fått flera proppar trots blodförtunnande och trist att ni inte lyckades med ivf:en  

Det gick bra här för oss och vi är nu gravida i v 21.
    Anonym (e) skrev 2014-03-20 13:44:58 följande:
    Vad tråkigt att du fått flera proppar trots blodförtunnande och trist att ni inte lyckades med ivf:en  

Det gick bra här för oss och vi är nu gravida i v 21.
    hej! Grattis vad roligt att höra! hoppas också på att lyckas nästa gång. :)
  • Anonym (maria)

jag fick proppar i lungorna men inte av nån IVF för sån har jag inte gjort utan vanliga preventivmedel. Det tog många dagar innan jag sökte vård eftersom jag inte förstod att jag var sjuk ens... när jag fick ont i lungorna när jag andades så trodde jag att jag fått lunginflamation och sökte vård för det. Men väl där så tyckte dom det såg konstigt ut... fick göra massa tester och sen en röntgen. Fick sprutor i fem dagar och sen gick jag på tabletter i sex månader. Efter det fick jag sluta med medicin men fick ta när jag blev gravid. Hela graviditeten och några veckor till. Nu är jag utan behandling men så fort det blir lite jobbigt att andas får jag panik. Nästan som dödsångest...

Detta var tydligen ovanligt men nu vet du att folk behöver inte dö av detta... det finns behandling att få och man måste lyssna på sin kropp, gärna lite tidigare än vad jag gjorde.

• Angel00

Vad man ska tänka på när man läser om biverkningar med just biverkningen blodpropp är att det nästan alltid finns en koaguleringsproblematik i grunden.

Är du frisk, har ingen ovan problematik eller någon annat som spelar in är det ytterst ovanligt med blodpropp under en stimulering inför Ivf.

Är du orolig kan du ta en panel med prover för att lugna. Det kan du be din Ivf läkare att ordna.

Värt att veta är att p-piller inte innehåller samma hormon som du blir stimulerad med. Det ger lite olika effekter.

• Anonym (e)
    Anonym (waranknapraren) skrev 2014-03-20 14:19:48 följande:
    hej! Grattis vad roligt att höra! hoppas också på att lyckas nästa gång. :)
    Jag håller alla mina tummar och tår för er. Tro mig, jag vet hur jobbigt det är att kämpa, vi hade försökt lääänge och provat andra mediciner osv innan ivf:en. Men ge inte upp! Plötsligt händer det...och jag hoppas snart du lyckas bli gravid också

Tack alla andra för svar, jag är inte orolig alls längre. Vet att även en graviditet är en risk i sig, men jag orkar inte nojja mig för allting längre.
    Anonym (e) skrev 2014-03-20 16:39:18 följande:
    Jag håller alla mina tummar och tår för er. Tro mig, jag vet hur jobbigt det är att kämpa, vi hade försökt lääänge och provat andra mediciner osv innan ivf:en. Men ge inte upp! Plötsligt händer det...och jag hoppas snart du lyckas bli gravid också

Tack alla andra för svar, jag är inte orolig alls längre. Vet att även en graviditet är en risk i sig, men jag orkar inte nojja mig för allting längre.
    Tack jo jag hoppas det kommer gå vägen snart.
    Du har bra inställning, precis man kan inte gå och oroa sig för allt då blir man ju knäpp. :)
Svar på tråden IVF och blodpropp