• scrapparlotta

Har innekanin, skaffa katt??

Våra barn har en jättego innekanin. Den står i en bur på golvet. Hon gillar inte att gå på våra golv, tror hon tycker det är för halt. Så hon hoppar aldrig ut....däremot vill hon gärna att burens öppningar ska vara öppna. Hon känner sig nog fri på det sättet. Och hon sticker gärna ut sitt lilla huvud när vi går förbi för att bli klappad...

Nu har barnen tjatat i flera år på katter, men vi har avvaktat lite för att se hur dom bla sköter kaninen och så. Så vill jag att dom är stora nog att kunna typ hjälpa till att byta i kattlådan, ge den mat och vatten.....städa/dammsuga efter den och sånt. Och dom sköter kaninen jättebra så vi tänkte kanske överraska dom med kattunge nu när dom fyller år. MEN......om vi gör det, hur blir det då med kaninen?? Funkar det att ha både kanin och katt inne?? Tar inte katten kaninen då tro? Speciellt om det är öppet? Tror ni att det skulle funka? Hur lär man katten att inte röra kaninen?

• Svar på tråden Har innekanin, skaffa katt??
  • Mindyy

Jag har inga erfarenheter av att ha både katt och kanin men jag tror att det kan fungera bra när katten är ung och växer upp med kaninen. 
    Jag vill tipsa om att skaffa två kattungar, de kommer ha mycket glädje av varandra och kräver mindre jobb från er sida. Dessutom tror jag att chansen är större att kaninen får vara i fred då.

• scrapparlotta

Ja, kanske bättre att skaffa två kattungar....Jag vill inte riskera att dom tar vår lilla Vilda (kaninen)

• scrapparlotta

Jag har hittat två kattungar som vi skulle kunna köpa, men är det ingen som har både katt och kanin inne och kan säga hur det är??

• Dixie

jag har haft innekanin och katt och det funkade jättebra! jag hade kaninen först och köpte sedan katten, och det tror jag är en bra variant för då blir det naturligt för katten att kaninen redan finns i hemmet och katten ser inte kaninen som ett "byte"

• scrapparlotta
    Dixie skrev 2013-11-03 20:39:36 följande:
    jag har haft innekanin och katt och det funkade jättebra! jag hade kaninen först och köpte sedan katten, och det tror jag är en bra variant för då blir det naturligt för katten att kaninen redan finns i hemmet och katten ser inte kaninen som ett "byte"
    Ok, låter bra...
  • Guldbarb

Jag har tre katter och en kanin och det är rätt varierat hur djuren reagerar... Kaninen tycker katterna är rätt trevliga medan en katt aldrig har försökt göra något mot kaninen, en annan var på kaninen i början men lärde sig snabbt. Den minsta dock kom efter att kaninen kom hit och har svårare att förstå vad man gör och inte gör. Nu har kaninen börjat säga ifrån själv men man får ändå ha koll för katten ska ju inte få stressa kaninen på det sättet.
    Så skaffar ni katter ha koll när de är runt kaninen

• Thotis90

Jag har haft kaniner och katter samtidigt. Det har gått hur bra som helst! De verkligen älskade varandra

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Voltaren

En katt tar inte en kanin. Kaninen säger ifrån före det. Men visst räkna med att katten kommer att stressa kaninen. Det är ju så som katter håller på med ju. Det kommer gå alldeles utmärkt!

• scrapparlotta
    Voltaren skrev 2013-11-03 21:23:16 följande:
    En katt tar inte en kanin. Kaninen säger ifrån före det. Men visst räkna med att katten kommer att stressa kaninen. Det är ju så som katter håller på med ju. Det kommer gå alldeles utmärkt!
    Ok, jag jag hoppas det. Som tur är så är kaninen mellan köket och tv rummet (öppen planlösning) Så vi är nästan altid i närheten av kaninen. Vi är ju ofta i köket eller på kvällarna sitter vid tv:n. Så vi har väldigt ofta bra koll på kaninen. Det är väl nätterna, men vi får försöka ha katterna på övervåningen då...
  • Voltaren

En kanin kan säga ifrån och det är bättre du låter dom vänja sig med varandra. Du kommer inte alltid kunna vara där så låt dom vara ihop. Övertygad att de kommer ty sig till varandra.

• Guldbarb

Det är inte säkert att en kanin säger ifrån, min har precis börjat säga ifrån (vilket tidigare innebar att den yngre katten kunde försöka slitna i kaninen och försöka bitas utan att kaninen gjorde något).
    Men hur de beter sig kommer ni ju märka väldigt snabbt, blir kaninen ett byte och har svårt att försvara sig krävs ju mer koll än om kaninen själv säger ifrån. Har ni kaninburen stäng när ni inte kan ha koll så tror jag inte det är några problem, men det märker ni ju också snabbt om katterna är på buren och kaninen blir stressad.

• scrapparlotta
    Guldbarb skrev 2013-11-03 21:55:44 följande:
    Det är inte säkert att en kanin säger ifrån, min har precis börjat säga ifrån (vilket tidigare innebar att den yngre katten kunde försöka slitna i kaninen och försöka bitas utan att kaninen gjorde något).
    Men hur de beter sig kommer ni ju märka väldigt snabbt, blir kaninen ett byte och har svårt att försvara sig krävs ju mer koll än om kaninen själv säger ifrån. Har ni kaninburen stäng när ni inte kan ha koll så tror jag inte det är några problem, men det märker ni ju också snabbt om katterna är på buren och kaninen blir stressad.
    Ja precis....Kaninen är van vid hundar då min syster har en hund som kommer hit. Sen får man väl fya katterna om dom hoppar upp på buren och så. Och sen nu redan från början låta kaninen och katterna nosa och träffa varandra när barnen har ute kaninen....Eftersom katterna är så små nu så borde ju kaninen visa vem som ska bestämma här
Svar på tråden Har innekanin, skaffa katt??