• Skruttibang

Hur får jag honom att sova på rygg?

Jag har en son på drygt två månader som sovit på mage sedan han föddes. Han sover jättebra på mage och somnar enkelt själv i sin säng eller i vagnen och sover djupt i flera timmar. Vi har haft andningslarm hela tiden och jag har känt mig trygg med det, men nu gör jag inte det längre utan har blivit toknojjig över plötslig spädbarnsdöd. Jag vet att det bara är 1 barn på 4000 som drabbas, men det barnet är ju också någons och jag vill inte att det ska vara vår lillkille som blir en del av den statistiken. Jag försöker alltså få lillen att sova på rygg istället nu och det är inte alls populärt.

Om vi lägger ner honom på rygg så ligger han som en skalbagge som hamnat på rygg och sprattlar med både armar och ben och kommer inte alls till ro. Om vi låter honom somna på mage och sedan vänder honom så vaknar han efter bara ett par minuter och är jätteledsen. Enda gången han kan somna "själv" på rygg är när vi är ute och han ligger i vagnen, men det tar väldigt lång tid och han somnar inte alls lika djupt som på mage.

Är det någon annan som lyckats få sitt barn att sluta sova på mage och börja sova på rygg? Hade ni några problem med det och hur gjorde ni då? Alla tips mottages tacksamt, känner mig just nu som världens elakaste mamma som inte låter mitt barn sova som det vill, men jag kan inte ha kvar honom på mage när all forskning pekar på ryggläge som främsta åtgärd mot PSD. Få väl hoppas att han snart lär sig vända sig själv i sömnen för då har jag förstått det som att den värsta riskperioden är över.

• Svar på tråden Hur får jag honom att sova på rygg?
  • Knocked up

Min första sov på mage och endast mage... Hade honom sovandes på mig i flera månader för jag var också rädd för psd. Han kunde helt enkelt bara sova så.
    Mina andra två har jag lyckats få dom till att sova på sidan.
    Tror det är närheten/tryggheten som försvinner när man ska sova på rygg.
    Min lille nu har haft babynest i sin spjälsäng så det blivit trångt och sen lagt honom på sidan och då sover han kanon.

• Erizajo

Låt honom sova på mage! Min son gjorde det, somnade alltid på magen sen efter några månader vände han sig plötsligt och ville sova på rygg... :)

• EllisBell

Lägg honom på sidan och stoppa upp så att han inte kan välta över på mage. Det är mysigare än ryggläge och mycket bättre ur psd-synpunkt än mage. (Ev. Risker med att sova på sidan beror att barnet kan välta över på mage. Lägger man en hoprullad filt tex som "stoppar" elimineras den risken)

Svar på tråden Hur får jag honom att sova på rygg?