• Anonym (förutseende?)

Ingå äktenskap enligt fiqh utomlands

Hej,

Jag skulle gärna komma i kontakt med svensk medborgare som ingått äktenskap med utländsk man i hans hemland, där familjerätten grundar sig på fiqh. 

Jag och min partner funderar nu på att göra slag i saken och gifta oss. Jag är för tillfället i hans hemland i Mellanöstern, och vi tänkte göra det här enligt muslimsk familjerätt. Jag har huvudet fullt av frågor kring vad som gäller om vi båda flyttar till Sverige i framtiden och om vi stannar här. Jag vet (huvudsakligen) hur själva processen inför och runt bröllopet går till och att jag kan skriva in klausuler i vår mahr. Vill dock väldigt gärna om folk stött på patrull i praktiken och vad jag bör tänka på.

Väldigt tacksam för sådan input! 

• Svar på tråden Ingå äktenskap enligt fiqh utomlands
  • Anonym (muslim)

Hej, du borde fråga någon admin på "allt om islam"(en grupp på facebook). Eller ännu bättre, bli medlem i en grupp på facebook som heter "systrar för systrar", där finns bara kvinnor och med alla möjliga olika upplevelser, du kan ställa frågor där och få stöd :) spelar ingen roll om du är muslim eller inte

Det med hur giftermål går till och praktiseras är väldigt olika i olika länder..

Men jag skulle inte oroa mig för något om du litar på din man.

• Anonym (Gift)

Vad är dina funderingar?

Jag och min man (bägge muslimer) är gifta både muslimskt och borgerligt i Sverige. Vi gifte oss utomlands där vi först vigdes i moske enl fiqh och därefter borgerligt (som sedan kunde översättas till äktenskap även i Sverige via Skatteverket).

• Anonym (förutseende?)

Tack för att ni svarat! 

Jag litar verkligen på min man men tenderar att alltid tänka mig värsta möjliga framtida scenarion. Vi planerar att bo i Sverige, men jag tänker om vi skulle bo här nere i perioder ändå och kanske bli oense om saker så känner jag mig lite otrygg med att vara utlänning, inte vara helt perfekt på arabiskan och inte riktigt ha "koll" på alla aspekter av lagen. Förstår ni hur jag menar? Framförallt tänker jag på ifall något skulle hända honom ifall vi är här nere och ev. har barn. Om min man avlider, skulle hans familj kunna hindra mig och barnen att resa till Sverige t.ex.?

Märker själv att mina frågor är av rätt luddig karaktär. Jag tror att det mest är en allmän oro av att inte ha hundraprocentig koll på hur det exakt fungerar, vad jag har för rättigheter osv. Jag ska kolla in facebook-grupperna! Tack så mycket!

• nymedlem
    Anonym (förutseende?) skrev 2013-11-04 09:49:43 följande:
    Tack för att ni svarat!  Jag litar verkligen på min man men tenderar att alltid tänka mig värsta möjliga framtida scenarion. Vi planerar att bo i Sverige, men jag tänker om vi skulle bo här nere i perioder ändå och kanske bli oense om saker så känner jag mig lite otrygg med att vara utlänning, inte vara helt perfekt på arabiskan och inte riktigt ha "koll" på alla aspekter av lagen. Förstår ni hur jag menar? Framförallt tänker jag på ifall något skulle hända honom ifall vi är här nere och ev. har barn. Om min man avlider, skulle hans familj kunna hindra mig och barnen att resa till Sverige t.ex.? Märker själv att mina frågor är av rätt luddig karaktär. Jag tror att det mest är en allmän oro av att inte ha hundraprocentig koll på hur det exakt fungerar, vad jag har för rättigheter osv. Jag ska kolla in facebook-grupperna! Tack så mycket!

Jag skriver detta i all välmening. Men vågar du skaffa barn och bo där med honom? Jag menar om ni skulle vilja skiljas har väl du ingen rätt till barnen? Kanske lite tryggare att bo i Sverige isåfall?
  • Anonym (förutseende?)
    Anonym (Gift) skrev 2013-11-03 13:31:10 följande:
    Vad är dina funderingar?

Jag och min man (bägge muslimer) är gifta både muslimskt och borgerligt i Sverige. Vi gifte oss utomlands där vi först vigdes i moske enl fiqh och därefter borgerligt (som sedan kunde översättas till äktenskap även i Sverige via Skatteverket).
    Är det så att det är den borgerliga vigseln som kan översättas och inte den muslimska vigseln? Dvs om man vill få igenom det till svenskt äktenskap via skatteverket så ska man göra det borgerligt?
  • Anonym (förutseende?)
    nymedlem skrev 2013-11-04 09:56:29 följande:

Jag skriver detta i all välmening. Men vågar du skaffa barn och bo där med honom? Jag menar om ni skulle vilja skiljas har väl du ingen rätt till barnen? Kanske lite tryggare att bo i Sverige isåfall?
    Tack för ditt inlägg. Det är faktiskt lite så jag menar. Inte för att jag inte litar på honom, men just det där att jag inte har full koll på mina rättigheter IFALL något skulle hända och vi bor här. 
  • Anonym (muslim)
    nymedlem skrev 2013-11-04 09:56:29 följande:

Islamiskt så har hon rätt till sina barn om han dör och även om de skiljer sig.

Men hur det är i de länder som finns har jag dock ingen aning då de muslimska länderna inte alls följer islam helt i sina lagar. Kanske att de väljer att ha vissa saker men utesluta andra, vilket är det stora problemet i muslimska länder. Inom islam så finns inte dessa problem som uppstår i de muslimska länderna, det är bara pga okunskap och oprasktiserande av religionen det blir problem.

Vet bara att vissa länder dka man aldrig åka till och bo i om man vill känna sig trygg och det är iran och pakistan. Där följer de 0% islam och 100% mannens lust.
  • Anonym (mmaa)

Det du måste tänka på är att om ni är gifta och har barn och din man dör när ni är på besök i hans hemland är att din svärfar kanske har era pass och pengar och vägrar lämna ut dem. Vad gör du då? Detta har hänt en väninna till mig även om omständigheterna var lite annorlunda. Men hennes svärfar hade hennes pass och pengar och hon fick vänta tills han reste iväg på en resa och då kunde en svägerska hjälpa henne att "stjäla" tillbaka sina tillgångar.

• Anonym (Bubblan)

Om du inte har anknytning till något land i Mellanöstern, så måste du först konvertera till Islam om du inte redan är muslim. Giftermål enligt Fiqh har oftast ingen betydelse eller status om det inte också sker på borgerligt vis. Alltså är det borgerligt äktenskap som du tar och registrerar i Sverige sen. Om giftermålet verkar gå för lätt, alltså att de inte kräver hälsointyg, femtio blad papper av dig, väldigt många bilder osv, så är det troligtvis inte ett riktigt giftermål sett i lagen. 

Det finns egentligen ingenting som kan skydda dig i lagen, även om du skriver si och så, så har du ingen garanti på något.
    Följande är en generalisering av Sharialag i de flesta länder där det följs. Det har inte så mycket att göra med vad en enskild muslim tror, utan detta är familjelagen.

Enligt Sharia, har din man rätt att gifta sig med fyra fruar. Beroende på land, har han också rätt till oändligt antal tidsbegränsade äktenskap.

Om ni har barn och barnet är äldre än en viss ålder, såsom fem, så tillhör barnet mannen eftersom han står för barnets religiösa undervisning. Alltså, även om din man dör, så går barnet till FARföräldrarna, och inte till dig.

Om ni skiljer er, får du endast mahr i vissa situationer, såsom att HAN skiljer dig, eller att du bevisar att han är impotent (väldigt svårt). Om DU skiljer dig, får du ingenting, även om han har behandlat dig illa. Det kan också vara extremt svårt att få skilja sig även om du avstår din mahr. Han kan alltså vägra skilja sig från dig. I vissa länder har du inte någon rätt att skilja dig alls. 

Mahr är betydelselöst oftast, och är endast för att skryta med, så om det inte betyder något i din familj, så kan du avstå. Ibland måste din man betala en viss del av din mahr till officeraren som viger er. Om du inte är muslim, så har du inte rätt att ärva din man. Beroende på land, måste du ha hans tillåtelse för att åka ut ur landet. Värsta scenariot skulle vara att du åker till hans land, han vägrar skilja sig, tar barnen och ger dig inte tillåtelse att åka ut ur landet, och gifter sig även med andra kvinnor vid sidan om.

Försöker inte skrämma dig, men kolla upp landets lagar nogrannt. Det finns inget som kan skydda dig, inte ens om ni båda skriver under si och så papper, eftersom det är lagarna i landet. Det finns inget "prenup" som i USA. Även om ni gifter er borgerligt, så följs Sharia familjerätt, speciellt om han är muslim.

Ibland kan man få problem med lagen även om din man är väldigt snäll. Eftersom det inte existerar kvinnorätt i dessa länder, kan man ha svårigheter med saker såsom ägodelar, öppna bankkonton, åka in och ut ur landet, ta en taxi, eller andra vardagliga problem, speciellt ifall du inte kan språket. Det är inte bara att vara i ett främmande land som är problemet, utan att det inte finns någon människorätt och speciellt ingen kvinnorätt.

Hoppas det förklarade ett par grejer! Vet inte vilket land du menar, så kan inte svara specifikt. I vissa länder kan det vara lättare, i andra är du körd. 

• Tinsa
    Anonym (Bubblan) skrev 2013-11-05 14:48:30 följande:
    Om du inte har anknytning till något land i Mellanöstern, så måste du först konvertera till Islam om du inte redan är muslim. Giftermål enligt Fiqh har oftast ingen betydelse eller status om det inte också sker på borgerligt vis. Alltså är det borgerligt äktenskap som du tar och registrerar i Sverige sen. Om giftermålet verkar gå för lätt, alltså att de inte kräver hälsointyg, femtio blad papper av dig, väldigt många bilder osv, så är det troligtvis inte ett riktigt giftermål sett i lagen. 

Det finns egentligen ingenting som kan skydda dig i lagen, även om du skriver si och så, så har du ingen garanti på något.
    Följande är en generalisering av Sharialag i de flesta länder där det följs. Det har inte så mycket att göra med vad en enskild muslim tror, utan detta är familjelagen.

Enligt Sharia, har din man rätt att gifta sig med fyra fruar. Beroende på land, har han också rätt till oändligt antal tidsbegränsade äktenskap.

Om ni har barn och barnet är äldre än en viss ålder, såsom fem, så tillhör barnet mannen eftersom han står för barnets religiösa undervisning. Alltså, även om din man dör, så går barnet till FARföräldrarna, och inte till dig.

Om ni skiljer er, får du endast mahr i vissa situationer, såsom att HAN skiljer dig, eller att du bevisar att han är impotent (väldigt svårt). Om DU skiljer dig, får du ingenting, även om han har behandlat dig illa. Det kan också vara extremt svårt att få skilja sig även om du avstår din mahr. Han kan alltså vägra skilja sig från dig. I vissa länder har du inte någon rätt att skilja dig alls. 

Mahr är betydelselöst oftast, och är endast för att skryta med, så om det inte betyder något i din familj, så kan du avstå. Ibland måste din man betala en viss del av din mahr till officeraren som viger er. Om du inte är muslim, så har du inte rätt att ärva din man. Beroende på land, måste du ha hans tillåtelse för att åka ut ur landet. Värsta scenariot skulle vara att du åker till hans land, han vägrar skilja sig, tar barnen och ger dig inte tillåtelse att åka ut ur landet, och gifter sig även med andra kvinnor vid sidan om.

Försöker inte skrämma dig, men kolla upp landets lagar nogrannt. Det finns inget som kan skydda dig, inte ens om ni båda skriver under si och så papper, eftersom det är lagarna i landet. Det finns inget "prenup" som i USA. Även om ni gifter er borgerligt, så följs Sharia familjerätt, speciellt om han är muslim.

Ibland kan man få problem med lagen även om din man är väldigt snäll. Eftersom det inte existerar kvinnorätt i dessa länder, kan man ha svårigheter med saker såsom ägodelar, öppna bankkonton, åka in och ut ur landet, ta en taxi, eller andra vardagliga problem, speciellt ifall du inte kan språket. Det är inte bara att vara i ett främmande land som är problemet, utan att det inte finns någon människorätt och speciellt ingen kvinnorätt.

Hoppas det förklarade ett par grejer! Vet inte vilket land du menar, så kan inte svara specifikt. I vissa länder kan det vara lättare, i andra är du körd. 

• Tinsa
    Anonym (Bubblan) skrev 2013-11-05 14:48:30 följande:

Tack bubblan, tar bort min anonymitet nu för skulle gärna komma i kontakt med dig, du verkar insatt. Det är precis såna saker jag funderat över. 
  • Anonym (muslim)

Herregud vad bubblan överdriver och kommer med miljarder fördommar. Ren islamhatar propaganda.

• Anonym (Bubblan)

Tinsa, föreslår att du tar en titt först på vad Sveriges ambassad i det landet säger angående hur man gör för att ingå äktenskap, och om du är orolig eller tänker spendera en längre tid i hans land, kan du ta kontakt med en advokat du kan prata med själv där, alltså att du förstår språket som kan berätta lite för dig angående lagar och hur du bör gå tillväga. Var nogrann med att välja advokat dock, för ibland råkar man på de som inte vet så värst mycket och pratar strunt (råkat på ett par själv som påstod att jag bör skaffa fler papper än vad som egentligen behövdes). Anledningen till att jag skriver anonymt är för de andra personerna som skriver i din tråd. Vill du att jag kontaktar dig? Är inte superinsatt på alla lagar i alla länder, men vet lite om ett par länder. 

Anonym muslim; Jag har inte hittat på lagarna. Behöver inte bre på propaganda för de gör jobbet så pass bra själva. 

• Tinsa
    Anonym (Bubblan) skrev 2013-11-05 22:18:53 följande:
    Tinsa, föreslår att du tar en titt först på vad Sveriges ambassad i det landet säger angående hur man gör för att ingå äktenskap, och om du är orolig eller tänker spendera en längre tid i hans land, kan du ta kontakt med en advokat du kan prata med själv där, alltså att du förstår språket som kan berätta lite för dig angående lagar och hur du bör gå tillväga. Var nogrann med att välja advokat dock, för ibland råkar man på de som inte vet så värst mycket och pratar strunt (råkat på ett par själv som påstod att jag bör skaffa fler papper än vad som egentligen behövdes). Anledningen till att jag skriver anonymt är för de andra personerna som skriver i din tråd. Vill du att jag kontaktar dig? Är inte superinsatt på alla lagar i alla länder, men vet lite om ett par länder. 

Anonym muslim; Jag har inte hittat på lagarna. Behöver inte bre på propaganda för de gör jobbet så pass bra själva. 
  • Tinsa
    Anonym (Bubblan) skrev 2013-11-05 22:18:53 följande:

Jag ska kontakta ambassaden och en advokat, som du rått mig till. Du får jättegärna skicka ett meddelande om du har lust!
  • Tinsa
    Anonym (muslim) skrev 2013-11-05 19:55:10 följande:
    Herregud vad bubblan överdriver och kommer med miljarder fördommar. Ren islamhatar propaganda.
    Det är lite en anledning till att jag frågar efter någon som just har erfarenheten själv. Jag tror att jag befinner mig i nåt slags tillstånd av generell försiktighet och en övertygelse om att jag åtminstone borde förstå innebörden av viktiga lagar som kommer att omfatta mig och mina ev. rättigheter och skyldigheter när jag väljer att ingå äktenskap enligt de lagarna. Samtidigt som jag också känner mig påverkad av den allmänna (ofta fördomsfulla och ibland rent rasistiska) diskursen om sharialag och muslimers familjesyn.

När folk säger till mig att jag inte ska göra detta "för att hans familj kan ta mina barn" och liknande, så vill jag ta reda på var folk får det ifrån. Finns det någonstans ett utrymme i ett visst lands lag för att jag förlorar vårdnaden om mina barn eller får reserestriktioner för att jag är gift enligt ett visst rättssystem, så vill jag i alla fall vara förberedd på det och veta det. Sen tror jag att de flesta sådana påståenden från vänner och bekanta är baserade på hörsägen och ibland anti-muslimsk propaganda. De flesta som oroar sig tenderar nämligen att vara svenska, vita, agnostiska folk från vischan som max har två muslimer i bekantskapskretsen och har vuxit upp med en mamma som fått all sin "kunskap" om islam från att läsa "inte utan min dotter" en gång på åttiotalet. 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (muslim) skrev 2013-11-04 10:22:57 följande:

Islamiskt så har hon rätt till sina barn om han dör och även om de skiljer sig.

Men hur det är i de länder som finns har jag dock ingen aning då de muslimska länderna inte alls följer islam helt i sina lagar. Kanske att de väljer att ha vissa saker men utesluta andra, vilket är det stora problemet i muslimska länder. Inom islam så finns inte dessa problem som uppstår i de muslimska länderna, det är bara pga okunskap och oprasktiserande av religionen det blir problem.

Vet bara att vissa länder dka man aldrig åka till och bo i om man vill känna sig trygg och det är iran och pakistan. Där följer de 0% islam och 100% mannens lust.
    Det beror ju på vilket muslimskt land det gäller. "Rätten till barnen" skiljer sig ju åt om du tex jämför Iran och Marocko!!
  • Koffie

Jag tycker absolut att ALLA som gifter sig "internationellt" ska ha koll på sådana här saker innan man gifter sig eller skaffar barn. Oavsett om det andra landet är muslimskt eller ett grannland. För vid en ev skilsmässa eller vårdnadstvist så gäller "better safe than sorry".

Det är bättre att veta vad riskerna är, försöka kolla om man kan göra något åt riskerna (och chanserna!), acceptera dem för vad de är och åtminstone fatta ett välinformerat beslut. Jag har sett några för många internationella vårdnadstvister för att tycka att man inte ska vara informerad. I vissa länder ÄR spelreglerna helt annorlunda än vad vi tror och har man en helt annan inställning till föräldraskap. 

Jag tror att det är sunt att du undersöker frågorna litet, Tinsa. Jag hoppas att du kommer att vara så pass trygg i allafall så att du törs gifta dig och ha ett bra liv med din man - för faktum är att det rätt mycket oftare går bra än det går fel

• Tinsa
    Koffie skrev 2013-11-18 17:53:47 följande:
    Jag tycker absolut att ALLA som gifter sig "internationellt" ska ha koll på sådana här saker innan man gifter sig eller skaffar barn. Oavsett om det andra landet är muslimskt eller ett grannland. För vid en ev skilsmässa eller vårdnadstvist så gäller "better safe than sorry".

Det är bättre att veta vad riskerna är, försöka kolla om man kan göra något åt riskerna (och chanserna!), acceptera dem för vad de är och åtminstone fatta ett välinformerat beslut. Jag har sett några för många internationella vårdnadstvister för att tycka att man inte ska vara informerad. I vissa länder ÄR spelreglerna helt annorlunda än vad vi tror och har man en helt annan inställning till föräldraskap. 

Jag tror att det är sunt att du undersöker frågorna litet, Tinsa. Jag hoppas att du kommer att vara så pass trygg i allafall så att du törs gifta dig och ha ett bra liv med din man - för faktum är att det rätt mycket oftare går bra än det går fel

Tack för att du tog dig tid att kommentera, Koffie. Jag känner att jag måste skaffa mig koll. Ska prata med en advokat här, och med andra i min omgivning som gift sig här och bor härnere med sina familjer
Svar på tråden Ingå äktenskap enligt fiqh utomlands