• Lousiemum84

Omplacera ena katten eller båda? Oskiljbara kompisar!

Hej!

Jag har tre sphynxkatter på 8, 5 och 2 år. Alla är kastrerade och fungerar bra med varandra, inge problem med något. Men sen kom vår dotter och äldsta katten visar mer och mer att hon inte tycker om dottern, speciellt nu när hon har börjat gå stapligt. Hon fräser när dottern kommer nära och undviker att vara med oss när dottern är vaken.  Jag känner dåligt  samvete över detta, jag vill ju att hon skall ha lyckliga år sista fem sex åren i sitt liv. VI kommer att ha små barn i några år framåt eftersom vi planerar ett till barn snart. Därför har vi kommit till beslutet att omplacera den äldsta katten.

Men nu till frågan; skall jag omplacera hennes bästa kompis med henne (katten som är 5 år) eller omplacera henne som ensamkatt. De är som ler och långhalm, äter och sover tillsammans. Problemet är då min yngsta katt blir ensamkatt, han är lite mer av en "hundkatt"   är med oss hela tiden. Dock ska vi ju börja jobba såsmåningom och då blir han ensam 7 timmar om dagen.  Jag vill att alla mina katter skall vara lyckliga, hur skall jag göra? Bara omplacera den äldsta eller omplacera henne med hennes kompis. Jag kan säga att jag inte tror att hon kommer att fungera bra med en kattunge i nya hemmet då hon har blivit "bekväm" av sig senaste åren, vill helst bara ligga och mysa.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Omplacera ena katten eller båda? Oskiljbara kompisar!
  • Birmafröken

Eftersom rasen är så speciell tror jag att ni kommer att få många svar på en omplaceringsannons och för katternas skull tycker jag att ni bör omplacera de två äldsta tillsammans.

Hur det blir med den som är kvar får man se då. En barnfamilj innebär mycket liv och rörelse och mycket sällskaptid och intryck när alla är hemma och vakna. Kanske kommer det passa den kvarvarnade katten alldeles utmärkt att så småningom få ha huset för sig själv i lugn och ro på dagtid under vardagarna..

• IceJossan

Jag hade omplacerat dem tillsammans. Den som blir ensam kvar hade jag, om det behövts, skaffat en ny kattkompis åt, en som passar hans personlighet och som man vet trivs med småbarn.

Svar på tråden Omplacera ena katten eller båda? Oskiljbara kompisar!