• Jenyma

Förskollärare för 1-2-åringar: Hur länge kunde ni jobba?

Jag är förskollärare och arbetar med de yngsta. Förstås en del tunga lyft och mycket upp och ner från golv. Väntar nu första barnet och börjar fundera på hur det ska gå med allt! Är tidigt gången än så länge och har ingen aning om hur stor jag kommer att bli, men det känns ju osannolikt att jag kommer att kunna jobba ända fram till förlossning. 

Hur gjorde ni andra med samma jobb? Hur tidigt gick ni hem? Blev ni omplacerade? Hör gärna lite erfarenheter!  

• Svar på tråden Förskollärare för 1-2-åringar: Hur länge kunde ni jobba?
  • IsDimma

Jag har haft två kollegor dom senaste två åren som båda sökt om havandeskapspenning. En fick det utan problem beviljat från typ vecka 25. Den andra fick det inte beviljat och överklagade men det fick ändå inte. Hon jobbade fram till veckan innan förlossningen har jag för mig. Och det funkade även om det var tungt på slutet.

• Jimman
    Jenyma skrev 2013-11-02 22:14:47 följande:

Jag är förskollärare och arbetar med de yngsta. Förstås en del tunga lyft och mycket upp och ner från golv. Väntar nu första barnet och börjar fundera på hur det ska gå med allt! Är tidigt gången än så länge och har ingen aning om hur stor jag kommer att bli, men det känns ju osannolikt att jag kommer att kunna jobba ända fram till förlossning. 

Hur gjorde ni andra med samma jobb? Hur tidigt gick ni hem? Blev ni omplacerade? Hör gärna lite erfarenheter! smile1.gif  

Man måste inte göra massa lyft på en fsk , det går att sätta sig på golvet om ett barn blir ledsen , använd stegen till skötbordet mm
  • anna 2011

Jag jobbade också på en småbarnsavd. när jag väntade mitt första barn. Fick då gravidpenning och gick hem två månader innan bf.

• Jenyma
    Jimman skrev 2013-11-02 22:53:51 följande:
    Man måste inte göra massa lyft på en fsk , det går att sätta sig på golvet om ett barn blir ledsen , använd stegen till skötbordet mm
    Nej det vet jag, jag försöker redan nu att undvika det förstås, man ska spara sin rygg, men ibland blir det att man bär och lyfter dem ändå :) 
  • Jenyma
    anna 2011 skrev 2013-11-02 22:54:41 följande:
    Jag jobbade också på en småbarnsavd. när jag väntade mitt första barn. Fick då gravidpenning och gick hem två månader innan bf.
    Var det svårt att få beviljat då? Hur gör man egentligen? Ska chefen intyga på något sätt att jobbet är för tungt? 
  • Jenyma
    IsDimma skrev 2013-11-02 22:46:17 följande:
    Jag har haft två kollegor dom senaste två åren som båda sökt om havandeskapspenning. En fick det utan problem beviljat från typ vecka 25. Den andra fick det inte beviljat och överklagade men det fick ändå inte. Hon jobbade fram till veckan innan förlossningen har jag för mig. Och det funkade även om det var tungt på slutet.
    Vad märkligt att det var så olika. Var detta på samma arbetsplats? Vad var skillnaden mellan dem? Ja, det klart att det säkert GÅR att jobba ända fram, men man vill ju ändå undersöka sina möjligheter. Som sagt vet jag ju inte alls hur det kommer bli för mig. Men jag är rätt klen av mig och känner mig kass redan nu, haha. 
  • anna 2011
    Jenyma skrev 2013-11-02 23:37:17 följande:
    Var det svårt att få beviljat då? Hur gör man egentligen? Ska chefen intyga på något sätt att jobbet är för tungt? 

Nej jag fick det beviljat med en gång. Du skickar in en blankett till fk där du förklarar dina arbetsuppgifter. Arbetsgivaren gör sen detsamma där han/hon intygar att du inte kan bli omplacerad eller utföra andra arbetsuppgifter. Och det är omöjligt att undvika tunga lyft. Jag jobbade heltid och var då själv vid öppning/stängning. Så hoppas det löser sig för dig. Lycka till!
  • IsDimma

Ja, samma arbetsplats. Och hon som fick hade inga problem med sin graviditet.

Svar på tråden Förskollärare för 1-2-åringar: Hur länge kunde ni jobba?