• Veronica76

Amningen med andra barnet (när det inte fungerade med första)

När jag fick sonen 2011 så fick vi aldrig till det med amning, han hade lågt blodsocker när han föddes så han fick ersättning direkt första dagarna på BB.
    Hemma så blev det stressigt med matning efter klockan och han och jag var helt enkelt inte kompatibla för amning, Pumpade dock i 6 månader och hade bra med mjölk hela tiden så bristen låg ju inte där.

Denna gång hoppas jag att jag kommer kunna amma, väntar en dotter i januari. Så jag tänkte kolla med er andra vilka erfarenheter ni har i detta?   

Kommer inte orka att pumpa lika länge om det blir samma visa denna gång, för man blir rätt låst med en pump och det går mycket tid till det och tror inte det kommer fungera när man har en 3-åring hemma.  

• Svar på tråden Amningen med andra barnet (när det inte fungerade med första)
  • sanols

Andra barnet mycket bättre, man hade erfarenheten, lugnet och det var inget nytt att få en bebis. Så bättre tillit till sig själv, amningen fungerade inte med ettan, men med tvåan fungerade det fint. Just för dom anledningarna jag nämnde ovan :) Det är min erfarenhet ifall. Men jag valde ändå bara att amma i drygt 2 månader.

• RöttÄrSött

Min första sög på tungan och stoppade upp den i gommen då han skulle amma. Han visade aldrig när han var hungrig (förrän han tokskrek) samt att han inte gapade. Jag gav upp snabbt...

Inför andra barnet köpte jag flaskor men tänkte ändå försöka - och han bara kunde! Amningen har fungerat utan problem nu i tre månader, ingen hjälp, ingen mjölkstockning, inga såriga eller ömma bröstvårtor. Han är en naturbegåvning Sedan hade jag läst på mig mycket bättre samt som sanols säger så är man lugnare i sina försök.

Jag fick häftet Lättare att amma (Gothia förlag) av mitt mvc (går att köpa på adlibris), det han många bra tips istället för att BM skulle vara och dra. Sedan att vi fick försöka hemma i lugn och ro istället för att få till det i en smal sjukhussäng.

• cloudberry79

Till andra barnet gick det mycket bättre, jag flaskade nästan helt det första barnet. Andra har jag helammat i nästan åtta månader och delammar ännu vid 15 månader. Jag rekommenderar varmt att fråga på Amningshjälpens slutna grupp på Facebook för att förbereda dig och också kolla in Sensus amningskurs för blivande föräldrar och den här boken; http://www.adlibris.com/se/bok/amning-i-vardagen-9789187207044 (den finns att låna på många bibliotek också!)

(M)amma till V -07 och E -12
  • Alexi

Amning handlar om kunskap och att våga lita på sig själv och bebisen. Jag rekommenderar varmt att läsa på så mycket du kan innan bebisen kommer om amning och hur den fungerar osv. Jag kan ju undra lite om det verkligen måste tillmatas massor med ersättning så som ni var med om. Jag tänker att det borde ju vara amning i första hand för att få igång mjölkproduktionen och så hjälpa blodsockret med lite ersättning tex- Men jag är ingen expert. Jag vet bara av egen erfarenhet att det blir extra kämpigt med amningen om det börjar ges ersättning redan på BB... 

• Mrs Firren

Första barnet strålade mycket med amningen och hade dålig teknik och sög svagt till en början. Jag körde med amningsnapp i tre månader innan allt funkade som det skulle. Andra barnet sög fast som en igel redan första försöket, så skillnaden var total. Andra må säga att det hänger på kunskapen, men min erfarenhet är att det likaväl kan hänga på barnen - olika förutsättningar, teknik osv. Däremot har jag/vi prioriterat amningen och matstunderna med båda barnen, framförallt i början. Med första barnet hade vi besöksförbud första månaden för att jag och bebisen skulle få lära oss i lugn och ro. Med andra barnet höll vi oxå besöken stången men inte lika länge.

• Dr Mupp

Första skrek hysteriskt dygnet runt, bajsade illgrönt och det var totalt kaos. Efter en månad gav jag upp. 
    Tvåan ammades mer eller mindre problemfritt i 21 månader
    Trean ammades problemfritt i 2.5 år
    Fyran ammades problemfritt i 2.5 år. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Brioche

Med första kunde jag inte amma alls, han var så trött i början och gick ner så mycket i vikt att vi kände oss tvungna att ge honom flaska och när han vant sig vid flaskan vägrade han att amma. Jag utgick ifrån att det inte skulle funka med andra heller men hon sög sig fast som en igel redan från början och henne kunde vi aldrig få att ta flaska istället.

• Veronica76
    RöttÄrSött skrev 2013-11-01 10:04:45 följande:
    Mi

Jag fick häftet Lättare att amma (Gothia förlag) av mitt mvc (går att köpa på adlibris), det han många bra tips istället för att BM skulle vara och dra. Sedan att vi fick försöka hemma i lugn och ro istället för att få till det i en smal sjukhussäng.

Ska kolla med MVC om det häftet = )

Tack för tips! 
  • Veronica76
    Alexi skrev 2013-11-01 13:11:30 följande:
    Amning handlar om kunskap och att våga lita på sig själv och bebisen. Jag rekommenderar varmt att läsa på så mycket du kan innan bebisen kommer om amning och hur den fungerar osv. Jag kan ju undra lite om det verkligen måste tillmatas massor med ersättning så som ni var med om. Jag tänker att det borde ju vara amning i första hand för att få igång mjölkproduktionen och så hjälpa blodsockret med lite ersättning tex- Men jag är ingen expert. Jag vet bara av egen erfarenhet att det blir extra kämpigt med amningen om det börjar ges ersättning redan på BB... 

Som förstagångsföderska så är man inte så kaxig och litar på att personal på BB ger en korrekta råd men visst blev det en massa fel från början.
    Det jag retade upp mig mest på under BB vistelsen var att dom tog blodsocker på honom varje gång jag skulle till å försöka amma så det är ju klart att man inte ser det som ett roligt alternativ som liten när man ser att man kan få det snabbare och mindre smärtsamt ur en flaska.

Ska därför försöka förbereda mig lite mer denna gång men vill ju även se om det finns hopp = )

Sen håller jag fortfarande inte med som en BM sa att alla kan amma, eller visst alla kanske kan men inte alla barn och mammor är kompatibla med varandra.

Men jag hoppas verkligen att det går denna gång, skulle underlätta så mycket.        
  • Veronica76
    Mrs Firren skrev 2013-11-01 20:49:58 följande:
    Första barnet strålade mycket med amningen och hade dålig teknik och sög svagt till en början. Jag körde med amningsnapp i tre månader innan allt funkade som det skulle. Andra barnet sög fast som en igel redan första försöket, så skillnaden var total. Andra må säga att det hänger på kunskapen, men min erfarenhet är att det likaväl kan hänga på barnen - olika förutsättningar, teknik osv. Däremot har jag/vi prioriterat amningen och matstunderna med båda barnen, framförallt i början. Med första barnet hade vi besöksförbud första månaden för att jag och bebisen skulle få lära oss i lugn och ro. Med andra barnet höll vi oxå besöken stången men inte lika länge.

Håller tummarna för en igel = )
  • Veronica76
    Dr Mupp skrev 2013-11-01 21:09:57 följande:
    Första skrek hysteriskt dygnet runt, bajsade illgrönt och det var totalt kaos. Efter en månad gav jag upp. 
    Tvåan ammades mer eller mindre problemfritt i 21 månader
    Trean ammades problemfritt i 2.5 år
    Fyran ammades problemfritt i 2.5 år. 

Skönt att höra att det kan vara så olika, håller tummarna för att lyckas denna gång!
  • Veronica76
    Brioche skrev 2013-11-01 21:53:26 följande:
    Med första kunde jag inte amma alls, han var så trött i början och gick ner så mycket i vikt att vi kände oss tvungna att ge honom flaska och när han vant sig vid flaskan vägrade han att amma. Jag utgick ifrån att det inte skulle funka med andra heller men hon sög sig fast som en igel redan från början och henne kunde vi aldrig få att ta flaska istället.

Låter som liknande erfarenhet som för oss då. Hoppas att det går bra även för oss denna gång!
Svar på tråden Amningen med andra barnet (när det inte fungerade med första)