en mamma som ammar offentligt skrev 2013-11-05 10:50:23 följande:
Jag tycker detta är en verkligen intressant fråga! För jag tror att man oftast tänker på två extrema läger i den heta diskussionen kring offentlig amning. Amma inte alls eller total exponering. Att amma tycker jag är en självklarhet, då också när man befinner sig på en offentlig plats! MEN, istället för att provocera och stöta sig med omgivningen varför inte sköta det diskret. Skaffa en snygg och praktisk amningssjal så blir det aldrig några problem vare sig du ammar på café, i kyrkan eller på en middag med vänner. Själv kör jag med en booby trapper och den är verkligen att rekommendera!
Fast det du säger nu är precis lika fel som att säga till kvinnor hur de ska klä sig.
"istället för att provocera och stöta sig med omgivningen" = genom att gå i minikjol t.ex.
"varför inte sköta det diskret" med en "snygg och praktisk amningssjal= lägg in valfri kulturellt anpassad klädsel som värdekonservativa anser att kvinnor ska klä sig i.
Att säga att mammor får amma offentligt bara om de sköter det diskret är bara ytterligare ett sätt att kontrollera kvinnors kroppar. Och att kontrollera bebisens åtkomst till bröstet. Jag säger inte att ammande mammor ska sitta med tuttarna i vädret 24/7, men för fri amning är det ju bättre om en inte gör det så krångligt för sig och för nyfödda är det ju bättre med så mycket hud-mot-hud som möjligt.
Du har all rätt i världen att välja hur du gör när du ammar - använd sjal, poncho, burka eller vad helst du vill - MEN det ger dig ändå inte rätten att kritisera hur andra mammor väljer att göra och klä sig eller bete sig när de ammar sina barn. Och att du gör sådana antaganden om och skuldbelägger mammor som inte sköter det på ditt sätt? Du kan ju inte veta hurudant temperament och amningsmönster deras barn har, vilken utdrivningsreflex mamman har eller vilka amningsproblem hon fått tackla (ex. mjölkstockningar kan vara en riktig utmaning och kräver ofta att en ammar i all världens konstiga ställningar för att få bort stockningen), så varför utgå ifrån att mamman "provocerar" om hon blottar mer än du när hon ammar? Det är inte alltid så jävla lätt att amma "diskret" (vilket alla har en egen subjektiv uppfattning om vad det innebär) det betyder inte att en är ute efter att "stöta sig med omgivningen", men med såna värdeladdade ord skuldbelägger du mammor.
Lästips:
www.phdinparenting.com/2010/05/14/50-reasons-for-breastfeeding-anytime-anywhere/
www.phdinparenting.com/blog/2010/1/27/covering-up-is-a-feminist-issue.html