• Mammaboosten

Vägra ge feta barn godis!

En kvinna i North Dakota tänker inte ge alla barn godis under halloween i år.

När de kommer överviktiga barn, så ska hon ge dem ett brev där hon skriver om den amerikanska fetmaepidemin i stället, skriver Fox News.

"Du kanske undrar varför ditt barn har det här brevet. Har du hört talessättet ’Det behövs en by för att uppfostra ett barn’? Jag är besviken på byn Fargo Moorehead, West Fargo. Ditt barn är, som jag ser det, lite överviktigt och borde inte äta socker eller godis i den utsträckning som många barn gör under halloween.

Min förhoppning är att du tar ditt ansvar som förälder och ransonerar godis denna halloween och inte tillåter att ditt barn fortsätter de här ohälsosamma matvanorna."

Läs hela artikeln här!

Vad tycker du? Rätt eller fel?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vägra ge feta barn godis!
  • Natulcien

Ja, inte kommer man tillrätta med hälsoproblem på det sättet, genom att kränka barnen och hytta med fingret åt deras föräldrar.
    Dessutom är det ju dubbelmoral. Godis är inte bra för någon, smal eller tjock, så varför ska hon göda de smala barnen med godis? Det hon kan göra är ju att inte ge något godis till något barn över huvud taget. Breven kan hon bränna.

Att hoppa på enskilda individer får nog motsatt effekt. Däremot kan man ju gå ut, rent allmänt, med kampanjer. Fast den där damen är nog inte rätt person för ett sånt uppdrag...

• cheese

Det heter ju bus eller godis så tanten har ju valt bus. Så får hoppas tjockisarna äggar hennes hus.

• Lindsey Egot the only one

Hon kan ge ALLA barn en frukt och visa vad man kan äta istället för att ge sig på barnen och inte ge dom något (förutom brevet). Så kan hon säga att ni får en frukt för idag är det inte lördag. Godis får ni när halloween inträffar på en lördag.

Mina barn fick många frukter förra året. De gnällde inte för det. De fick inte heller äta upp de 5kg godiset de fick vardera utan det gjorde vi många godispåsar av som de hade glädje av i många veckor! Bakat fick de däremot inte äta om vi inte kände de som de fick det av pga sjuka människor som kan ha förgiftat det.

• Lindsey Egot the only one
    cheese skrev 2013-10-31 10:30:56 följande:

Det heter ju bus eller godis så tanten har ju valt bus. Så får hoppas tjockisarna äggar hennes hus.

Haha.... Ja och det blir väl dubbelt bus pga hennes moralpredikan.
  • Mammaamuuu
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-31 10:36:02 följande:
    Hon kan ge ALLA barn en frukt och visa vad man kan äta istället för att ge sig på barnen och inte ge dom något (förutom brevet). Så kan hon säga att ni får en frukt för idag är det inte lördag. Godis får ni när halloween inträffar på en lördag.

Mina barn fick många frukter förra året. De gnällde inte för det. De fick inte heller äta upp de 5kg godiset de fick vardera utan det gjorde vi många godispåsar av som de hade glädje av i många veckor! Bakat fick de däremot inte äta om vi inte kände de som de fick det av pga sjuka människor som kan ha förgiftat det.
    Jag håller med, jag skulle uppskatta om fler bjöd mitt barn på frukt i stället för massa bullar och godis jämnt. Jag brukar köpa melon till fredagsmyset, just för att gott inte behöver innebära onyttigt. 
  • annniel

Helt rubbat! Det är ju vardagsrutinerna som behöver ses över isf, att genera barnet vid en enstaka högtid låter bara helt sinnessjukt. 

• vampyria2

Sinnes sjukt då även smala barn kan ha fel matvanor och kan vara sjuka inuti i kroppen så bättre att i sånt fall prata sunda matvanor med alla barn.

Sen kan jag tycka att det är tragiskt att föräldrar inte begränsar sina barns onyttigheter, ingen behöver ta bort dem helt men att visa att man kan njuta av det i små mängder istället för att frossa. 

• Josephine96

Jag tycker det är föräldrarnas ansvar vad de ger sina barn och andra borde inte lägga sig i såvida det inte är extrem fetma eller så, MEN det ger ju föräldrarna en tankeställare! Självklart är det ju synd om barnen förstås, är ju inte kul att bara få ett brev. Hon borde ge dem lite godis OCH brevet

• KimPossible

Bra jobbat dumkärring, frys ut vissa barn, få dem att skämmas och visa de andra barnen att det är ok att mobbas. Skrikandes

Det är väl för fasen inte ungarnas fel att de är överviktiga! Bättre då att ge alla barn något nyttigt alternativt en liten peng istället för godis.  

Hade det varit i Sverige, hade jag direkt funderat på vad hon hade för nick här på Familjeliv...  

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
Svar på tråden Vägra ge feta barn godis!