• one fine day

Foglossning, sjukskriven 50%, jobbar 75%....hur skall jag göra?

Jag är gravid i 26:e veckan och blev igår sjukskrven 50% pga av foglossning och smärtor.

Jobbar i dagsläget 75%, tar ut 25% föräldrapenning.

Jag vet inte hur jag skall göra, vad är det som gäller? det står att min arbetsförmåga är nedsatt  med 50%. Av de 75% som jag arbetar i dagsläget? Eller av 100% som är normal arbetstid? 

Varken jag eller min arbetsgivare vet hur vi skall göra. OM jag fortsätter att jobba 50%, kommer jag då att få sjukpenning resten av 50% ???

Någon som har varit i liknande situation?

tack tack!            

• Svar på tråden Foglossning, sjukskriven 50%, jobbar 75%....hur skall jag göra?
  • Mälaröbo

Om jag förstår rätt har du en tjänst på 100% i botten. 50% av den har du blivit sjukskriven på. Sen har du själv VALT att ta ut 25% i fp. Kvar blir då 25% som du ska arbeta.

• one fine day

tack för ditt svar. det är nog lite mer komplicerad än så.... Min arbetsgivare tror att det är 50% av det jag faktiskt arbetar, man kan inte räkna på tid som man inte arbetar, då skulle FK betala för 25% som jag valt att inte arbeta....Jag kanske skall ringa FK och fråga....eller skall man inte göra det? Kan man bli anonym när man ringer hos dem?

• Afla

Det är nog bäst att ringa dem. Jag jobbar 85% och är sjukskriven 50% för foglossning, och har det så som din chef vill, jag jobbar alltså nu 42,5%. Men då är ju min tjänst bara på 85.... I ditt fall är det ju lite annorlunda så jag tycker du ska ringa dem.

• Mälaröbo

Det är stor skillnad beroende på hur många % grundtjänsten är på. Du kan inte straffas för att du VÄLJER att ta ut fp. Det skulle du ju kunna sluta med imorgon! Ring fk utan att säga ditt namn och be dem om svar, eller kontakta personalavd på ditt jobb.

• one fine day

Tack tjejer. Pratade med fk ( men de ville ba mitt pers nr direkt ...) och det som de säger är lite som ni sa... Att de räknar på heltidstjänsten så jag kommer jobba 50% och de 50% sjukskrivning kommer att täcka 25% arbete och 25% av den föräldraledighet som det var tänkt att jag skulle ta ut.

Men vi får se när de skickar papperna och när det gäller utbetalning,om det verkligen kommer att vara så enkelt.,..

• linnie85

Hej, hur gick det tillslut? Är i samma situation just nu. Har en 100 tjänst men jobbat 80.Nu sjukskriven halvtid. Jobbet räknar att jag då ska jobba 40. Undrar hur fk tänker räkna.

Svar på tråden Foglossning, sjukskriven 50%, jobbar 75%....hur skall jag göra?