Endometrios - frisk utan sjukvården!
Hej!
Måste bara få berätta min historia och se om någon mer har varit med om samma resa eller skulle vilja prova. Jag har sedan 15 år tillbaka haft problem smärtor i min mage, men efter min sista graviditet blev det outhärdligt. Í samband med att jag minskade amningen fick jag mer och mer ont i magen. Till slut hade jag ont dygnet runt. IBS var diagnosen på vårdcentralen, men när jag fick låggradig feber runt 38 i flera veckor tyckte jag själv inte detta passade in på diagnosen IBS. Jag fick våren 2012 börja med Saroten 30 mg till natten mot min IBS. Detta gjorde att jag mådde lite bättre. Under sommaren åt jag också GI-kost för att bli av med de sista graviditetskilona och märkte då att jag mådde bättre även smärtmässigt.
Under hösten skulle jag dock göra en gastroscopi och coloskopi som jag själv begärt för att utesluta att det verkligen inte var något annat än IBS. I samband med detta ökade jag mitt intag av kolhydrater och gluten för att ett glutenprov skulle tas samtidigt. Gastroscopin visade ett magsår och coloskopin visade ingenting den bit de kunde undersöka, de fick avbryta för jag fick för svåra smärtor. Efter detta fortsatte jag av någon anledning att äta aningen mer kolhydrater (fråga mig inte varför) och mina besär eskalerade. Jag fick mer och mer ont och även feber igen. JAg begärde själv remisser till bl a gyn för att få endometrios uteslutet. I december 2012 blev jag opererad av gynekolog och man hittade då en tarmsammanväxning som kunde lösas samt slemhinna som såg annorlunda ut. Läkaren trodde efter operationen inte att det var endometrios men provsvaren visade att å är det. Eftersom jag fortfarande hade mycket ont, fick jag börja med injektion Enaton Depot, mycket motvilligt men såg i det läget ingen annan utväg. Började även i samma veva utesluta kolhydrater igen, dvs allt mjöl, all mjölk förrutom riktigt smör, allt socker. Tog sammanlagt 3 sprutor, men mdde såpass dåligt psykiskt av dem att jag slutade efter det.
Jag mår nu bättre men tror inte att det är sprutorna i första hand som gjort detta. Jag tror det är mina kostförändringar samt att jag börjat med att ta bra bakterier för magen, magnesium, vitaminer, mineraler och omega 3. Jag har också haft besvär av klåda sista tiden igen . Noterat att detta kommit i samband med att jag bla ätit tomat. Insåg efter ett tag att det jag fick klåda av var histaminrik mat eller mat som utlöser histaminreaktioner i kroppen. Hittat ett kosttillskott Daosin med Dao-enzym som jag nu börjat att ta och det hjälper mot klådan i underlivet. Jag mår som sagt var bättre, men har fortfarande en lång väg att gå. Jobbar för nuvarande 3 dagar i veckan och är fortfarande extremt stresskänslig, men har också lärt mig att reagera snabbare och försöka unvika stressen.
Jag undrar nu om någon varit med om en liknande resa, dvs blivit friskare med hjälp av kostförändringar mm?
Har också en kanske lite provocerande tanke, men jag tror inte att endometriosen är ett huvudsymtom utan ett delsymtom. Detta baserar jag på att man kan ha mycket endometrios och lite symtom eller som jag lite endometrios men mycket symtom.
Kram och lycka till alla systrar därute med att tillfriskna! /Jenny