• retroaktiv

Okej att sluta amma vid 4 månader?

Brösten läcker konstant, jag måste använda amningsnapp pga inåtvända bröstvårtor och brösten är verkligen gigantiska. Känner mig inte bekväm med att amma någon annanstans än hemma, trots att bebisen snart är 4 månader, vilket gör att jag helst stannar hemma hela dagarna. Annars funkar amningen bra, han får i sig bra med mat och växer som han ska, men jag tycker inte alls det är mysigt, som så många andra. Tycker det är väldigt jobbigt. Det optimala vore ju att jag ammade honom morgon och kväll, och gav ersättning resten av dagen (han sover hela nätter, ca 7 timmar). Har inte diskuterat detta med någon då det känns tabu och fel att jag känner så här. Är det någon som varit i samma situation och som kan komma med tips? Är det okej att sluta amma för att man själv inte orkar/blir begränsad?

• Svar på tråden Okej att sluta amma vid 4 månader?
  • sasso78

Klart att det är ok. Huvudsaken barnet blir mätt och du mår bra :)

• Sthlmtjej24

En kompis till mig kände som du; att det var obekvämt. Hon mådde bättre efter att ha slutat. Du och endast du avgör vad som är lagom amning för dig, hel-, del- eller inte alls!

Lycka till! 

• Mercurialis

Ja, det är helt okej att sluta

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lilleplutt

Jag slutade efter tre månader det var visserligen dåligt med mjölk. Men en sak jag tyckte va att det va ett väldigt mycket mer arbete med att ständigt göra flaskor med ersättning än vad man kan tro. Värma på ett visst sätt osv och inte alltid man var i närheten av vatten spis osv nät

Man var ute. Om du vill både amma och ge flaska tänk på att det " kan bli" så att barnet efter ett tag slutar ta bröstet och bara vill ha flaskan .

• EllisBell

Bara du kan känna vad du vill/orkar.

• retroaktiv

Tack för alla svar! Känner att jag kanske vågar ta upp frågan med min barnmorska nu... Men är lite rädd för vad jag ska få för svar så hon känns lite old school.

Förstår att det inte är "så bara" att flaskmata heller, och att det såklart finns nackdelar och ev. konsekvenser med det också.

• cloudberry79

Klart det är okej! Det är du som bestämmer hur du vill göra! Nu är det svårt för en del att kombinera, men det är viktigt att du mår bra med amningen ♥ 

(M)amma till V -07 och E -12
  • malzac

Om du inte trivs med amningen så är det klart att det är okej att byta ut den mot ersättning. Du har ju tagit dig bra långt trots att du inte gillar det så din bebis har fått i sig mycket gott. Fantastiskt jobbat skulle jag vilja säga!

Men som någon sagt här ovan så kan det vara svårt att förutsäga hur delamning kommer att funka just för er. Har du otur så försvinner morgon- och kvällsamningen också när din son vänjer sig vid flaskan, så ha det i åtanke bara. Och lycka till!

• EllisBell

Du kan ju börja med att ersätta vissa amningar med ersättning. Då får du känna på lite hur du tycker att det funkar med flaska och brösten vänjer sig i lagom takt så att du inte får mjölkstockning. Som du skriver är det ju rätt skönt att kunna amma morgon och kväll pga lugn och ro hormon och att man kan ligga kvar i sängen och mysa. :)

• Dixie
    retroaktiv skrev 2013-10-30 19:09:30 följande:
    Tack för alla svar! Känner att jag kanske vågar ta upp frågan med min barnmorska nu... Men är lite rädd för vad jag ska få för svar så hon känns lite old school.

Förstår att det inte är "så bara" att flaskmata heller, och att det såklart finns nackdelar och ev. konsekvenser med det också.

men du behöver inte din barnmorskas godkännande! Jag har ammat och gett mina barn ersättning, men aldrig diskuterat detta med bvc.......
Svar på tråden Okej att sluta amma vid 4 månader?