• Anonym (Mamma till flera)

Kan amningen försvåra en graviditet?

Hej! Mitt yngsta barn är 2år och hon vill gärna amma morgon o kväll,vi planerar för en till liten,är på 4:e försöket nu,min fråga är kan min amning ställa till det så det är omöjligt att bli gravid? Har haft lätt för att bli gravid med mina tidigare barn.. mensen kom tillbaka för över 1 år sedan.Känns trist att behöva sluta amma...

• Svar på tråden Kan amningen försvåra en graviditet?
  • Anonym (Mamma till flera)

Tack för svaret! Tror egentligen inte amningen spelar så stor roll kanske,nu har jag dragit ner amningen till 1ggr/dygn.Jag har sedan vi bestämde oss för att försöka börjat småblöda mitt i cykeln,jag vet de kan vara ä.l-blödning också,men då borde jag ju även få ä.l-sekret också,men det har jag inte märkt av... Tror de är de här småblödningarna som ställer till det hela,att jag inte har någon ä.l,vad tror du?? 

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Det är svårt att svara på varför du småblöder. även där kan amningen ha betydelse, men behöver inte. Precis som du skriver kan det vara en älblödning. Ni har ju bara försökt i fyra månader, det är helt normalt att det tar ett år innan man blir gravid. Jag tycker att du inte ska oroa dig, ha samlag varannan dag för att alltid ha spermier redo vid en äl, om du ha ett bmi på över 25 försöka att gå ner i vikt. Lycka till

Svar på tråden Kan amningen försvåra en graviditet?