Omöjligt att få bukt på förstoppning. Behöver tips!
Hej!
Vi har en baby på snart 8 månader. Hon hade sina första 4 månader kolik. Väldiga problem med magen. Jag ammade. Vi började införa små smakportioner när hon var fyra månader. Det var då förstoppningen började och vi har inte fått någon ordning på det ännu. BVC är givetvis inkopplat men de står också där som frågetecken. När hon var 6 månader slutade jag amma. Jag kunde inte hålla reda på både vad jag åt och hennes mat för att reda ut vad hon blev gasig och/eller förstoppad av. Hon blev bättre med gaserna - de minskade. Dock blev förstoppningen inte bättre. Vi får ofta hjälpa henne med temp eller lavemang. Hon kan klämma och klämma vissa dagar. Vi har prövat laktulos utan effekt. Står nu på 1 påse forlax varje dag som visa dagar funkar andra dagar inte.
Hennes måltider har sett ut såhär:
ÄTER HELT MJÖLKFRITT
Morgon - hemlagad havregrynsgröt med paltbröd. Päronpure.
Mellis - päron/kiwipure alt. päron/äppelpure
Lunch - kött/fisk/fågel med ex. palsternacka
Mellis - fruktpure igen
Middag - kött/fisk/fågel med ex palsternacka
Kvällsmål - hemlagad havregryndsgröt med paltbröd. Päronpure.
Vaknar hon om natten så får hon vatten och fruktpuré. Önskar att jag kunde ge henne något mer mättande, förslag?
Vi vet inte vart vi ska börja med hennes livsmedel men har tagit bort välling (blev hårdare än någonsin),
potatis, majs, blåbär, bröd, banan...
Just nu ger vi henne industrigröt ex. Sempers mjölkfria för att se om det är havregrynsgröten som ställer till det men ingen förändring.
Vi har även prövat att ge henne olja i varje måltid även olja på matsked till natten olika mängder. Vi har givetvis prövat katrinplommon och upplever henne sämre av det. Broccoli och likanande blir hon gasig av = väldigt ledsen baby.
Hjälp! Något tips? Vad kan jag ge henne att äta? Hon kan ju inte leva på palsternacka och päronpure.
Har ni några magiska tips?