• skumbanan

Omöjligt att få bukt på förstoppning. Behöver tips!

Hej!

Vi har en baby på snart 8 månader. Hon hade sina första 4 månader kolik. Väldiga problem med magen. Jag ammade. Vi började införa små smakportioner när hon var fyra månader. Det var då förstoppningen började och vi har inte fått någon ordning på det ännu. BVC är givetvis inkopplat men de står också där som frågetecken. När hon var 6 månader slutade jag amma. Jag kunde inte hålla reda på både vad jag åt och hennes mat för att reda ut vad hon blev gasig och/eller förstoppad av. Hon blev bättre med gaserna - de minskade. Dock blev förstoppningen inte bättre. Vi får ofta hjälpa henne med temp eller lavemang. Hon kan klämma och klämma vissa dagar.  Vi har prövat laktulos utan effekt. Står nu på 1 påse forlax varje dag som visa dagar funkar andra dagar inte.
    Hennes måltider har sett ut såhär: 

ÄTER HELT MJÖLKFRITT

Morgon - hemlagad havregrynsgröt med paltbröd. Päronpure. 

Mellis - päron/kiwipure alt. päron/äppelpure

Lunch - kött/fisk/fågel med ex. palsternacka

Mellis - fruktpure igen

Middag - kött/fisk/fågel med ex palsternacka

Kvällsmål -    hemlagad havregryndsgröt med paltbröd. Päronpure.          

Vaknar hon om natten så får hon vatten och fruktpuré. Önskar att jag kunde ge henne något mer mättande, förslag?

Vi vet inte vart vi ska börja med hennes livsmedel men har tagit bort välling (blev hårdare än någonsin),

potatis, majs, blåbär, bröd, banan...  

Just nu ger vi henne industrigröt ex. Sempers mjölkfria för att se om det är havregrynsgröten som ställer till det men ingen förändring.

Vi har även prövat att ge henne olja i varje måltid även olja på matsked till natten olika mängder.  Vi har givetvis prövat katrinplommon och upplever henne sämre av det. Broccoli och likanande blir hon gasig av = väldigt ledsen baby.

Hjälp! Något tips?  Vad kan jag ge henne att äta? Hon kan ju inte leva på palsternacka och päronpure.             
    Har ni några magiska tips?      

• Svar på tråden Omöjligt att få bukt på förstoppning. Behöver tips!
  • pigglet

Jag tänker att en så liten "i vanliga fall" lever mest på bröstmjölk/ersättning. Eftersom hon inte får i sig något sådant, utan bara fast mat, så kanske hon får i sig för lite vätska? Hon äter mycket fibrer, då behövs det också massor av vatten, annars blir man förstoppad.

Vid 4 månader ska man ju bara ge någon slick av mat. Vid 6 månader någon tesked. Så min gissning är att det hela gick alldeles för snabbt. Kanske ni kan backa, och föra in ersättning igen? (Inte säkert det är någon lösning, då många bebisar blr hårda av ersättning också.) 

Här är en lista på stoppande/lösande mat. Men den är tänkt för äldre barn och vuxna, tex vid magsjuka. Så allt är kanske inte lämpligt för en så liten. Men kanske du kan få någon idé.  

Stoppande
    Morötter ( kokta + puré)
    Majsvälling/puré/gröt
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Blåbärssoppa /puré
    Smörgåsrån
    Vitt bröd
    Potatis
    Ris
    Te
    Smör

Lösande
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi !!
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin
    Råa grönsaker
    Broccoli
    Blomkål
    Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
    Kallpressad rapsolja
    Messmör
    Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år)
    Hela majskorn
    Nötter, solrosfrön, pumpakärnor
    Konserverad fruktcoctail 

• t0va

Finns det andra symtom förutom förstoppning? Min son är mjölkallergiker och åt mjölkfritt från 8veckor när vi började ge mat vid 4månader så blev han totalförstoppad, gav mängder med katrinplommon för det kändes som inget funkade. 

Vid 9månader så tog vi bort all mat och gav enbart ersättning igen han blev bättre och magen kom igång. Då tog vi 1 sak i taget och skrev matdagbok, körde med samma sak ett par dagar och enbart 1 sak. Insåg efter ett tag att havre och vete inte funkade, han fick röda kinder också efter att han ätit det men hade konstant röda kinder när han blev större för han stoppade leksaker i munnen som andra barn hade kladdat på och de åt välling.

gluten ska man inte ta bort utan att ha gjort tester innan men mitt råd är att skära ner på spannmål, för att få i sig tillräckligt med gluten räcker att de suger på ett vetekex/dag.

Du skriver inte att hon är mjölkallergiker men äter mjölkfritt, hur som helst det är mycket vanligt 30% att barn som är mjölkalleriska reagerar på soja och sempers mjölkfria produkter innehåller mycket soja. Så det skulle jag sluta ge.

Testa att göra egen istället, risgryn och bovete går lätt och är inte spannmål. Det är mycket svårt att hitta ledtrådar om man testar mycket samtidigt, skriv ner allt hon får i sig varje dag och symtom så kanske du kan se ett samband. Annars är det nog att köra på en "utan allt" kost och se om det hjälper. Det är utan mjölk, soja, ägg, spannmål osv.

Men sådan förstoppning är sällan något normalt.  

• skumbanan

Tack för era svar! Hon har aldrig druckit ersättning för att hon aldrig har velat ta flaska. Jag har inte klarat av att amma pga att det verkade som om hon inte tålde mjölken oavsett vad jag åt/inte åt. Blev ju mycket bättre om nätter och i humör av avslutad amning. Jag ska pröva att ge lite ersättning för att vänja henne vid smaken. Vi har träff på BVC nästa vecka. De har tyckt att det är riktig mat som gäller för henne men funkar det inte så ... Ja. Jag känner mig maktlös ibland. Just ja, ser det nu att sempers innehåller soja. Det blir ingen mer sådant gröt. Intressant med röda kinder. Jag har sett att vår baby också har det ibland men inte förknippat det med något speciellt. Ska hålla utkik!

• Dr Mupp

Tyvärr har ni börjat med mat för tidigt och det är det som med största sannolikhet gjort henne förstoppad. Det bästa ni kan göra för henne är att ta bort all fast föda och ge henne mjölkfri ersättning. Mjölkfri för att utesluta mjölkallergi. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • pigglet

Konstigt - varför säger bvc att man ska byta ut alla mål för en så liten? Rekommendationerna är ju att de ska äta bara bröstmjölk/ersättning fram till 6 månader. Sedan smakportioner. Först vid 10-12 månader handlar det ju om att byta ut alla mål.
    Be bvc läsa på. De ska följa livsmedelsverkets rekommendationer. Och de borde veta att för mycket mat tidigt för en så liten ofta orsakar förstoppning. 

• skumbanan

Hmm, vad konstigt att de sagt att ersättning inte är aktuellt utan gröt och mat/fruktpurer. Vad ledsen jag blir att det inte går att lyssna på BVC trots att läkaren även är inblandad. Jag ska ringa och se om jag får ersättning utskrivet och se om jag kan vänja henne vid smaken.

• t0va
    skumbanan skrev 2013-10-30 07:22:25 följande:
    Hmm, vad konstigt att de sagt att ersättning inte är aktuellt utan gröt och mat/fruktpurer. Vad ledsen jag blir att det inte går att lyssna på BVC trots att läkaren även är inblandad. Jag ska ringa och se om jag får ersättning utskrivet och se om jag kan vänja henne vid smaken.
    kan vara så att de säger så för att den mjölkfria ersättningen är dyr för landstinget, man får det på recept så för barnet blir det inte dyrt. Vår dietist sa att från 6månader så skulle vi inte få mer ersättnig utan bara ge gröt, välling och riktig mat. Jag blev jättestressad över det och började tidigt att vänja vid välling men då blev sonen ännu sämre och vi insåg efter ett tag att det var vällingen. 

Jag rev upp himmel och jord och fick tillslut recept på mjölkfri ersättning från bvc, för dietisen på sjukhuset vägrade. Men efter att ha träffat läkaren på barnkliniken så fick vi recept och nu är sonen 3år och får fortfarande ersättning. Är enda han äter när han har allergireaktioner och är dålig.

Så ligg på om ersättning, är jättebra att vänja barnet vid det så man kan ge även till större barn för att få i de allt de behöver, framförallt om det kan vara så att din dotter har fler allergier eller överkänsligeheter.  
  • pigglet
    t0va skrev 2013-10-30 18:46:31 följande:
    kan vara så att de säger så för att den mjölkfria ersättningen är dyr för landstinget, man får det på recept så för barnet blir det inte dyrt. Vår dietist sa att från 6månader så skulle vi inte få mer ersättnig utan bara ge gröt, välling och riktig mat. Jag blev jättestressad över det och började tidigt att vänja vid välling men då blev sonen ännu sämre och vi insåg efter ett tag att det var vällingen. 

Jag rev upp himmel och jord och fick tillslut recept på mjölkfri ersättning från bvc, för dietisen på sjukhuset vägrade. Men efter att ha träffat läkaren på barnkliniken så fick vi recept och nu är sonen 3år och får fortfarande ersättning. Är enda han äter när han har allergireaktioner och är dålig.

Så ligg på om ersättning, är jättebra att vänja barnet vid det så man kan ge även till större barn för att få i de allt de behöver, framförallt om det kan vara så att din dotter har fler allergier eller överkänsligeheter.  
    Men det är ju helt sjukt. Så för de allergiska barnen är det inget alternativ att följa slv:s kostråd, som är de råd som ALLA bvc och sjukvård ska gå efter? Det är ju otroligt korkat, för de allergiska barnen behöver ju tom mer än andra få i sig den näring de ska utan att stressa med mat och andra födoämnen... Och vid 6 månader ska man ju bara börja med smakportioner, sedan tar det ju flera månader till innan man ens kan börja fundera på att byta ut alla mål.
    Ja, mycket ska man höra... 
  • t0va
    pigglet skrev 2013-10-30 20:11:42 följande:
    Men det är ju helt sjukt. Så för de allergiska barnen är det inget alternativ att följa slv:s kostråd, som är de råd som ALLA bvc och sjukvård ska gå efter? Det är ju otroligt korkat, för de allergiska barnen behöver ju tom mer än andra få i sig den näring de ska utan att stressa med mat och andra födoämnen... Och vid 6 månader ska man ju bara börja med smakportioner, sedan tar det ju flera månader till innan man ens kan börja fundera på att byta ut alla mål.
    Ja, mycket ska man höra... 
    ja det är helt galet, av en dietist på barnkliniken tom. Tyvärr så är det många som får det beskedet och blir förtvivlade, jag hade tur som gick på en privat bvc där man körde över dietisten fram till att jag träffade barnläkaren som gick in till dietisten under mötet med oss och skällde. 

Så man får ligga på och vara tuff och kräva att få det man har rätt till. Vi är många som köpt ut på våra egna barns recept och sen skickat till de som inte får recept för man kan köpa mjölkfritt på apoteket utan recept men då kostar det 220kr för en burk som ger ca 4L färdig ersättning. annars 120kr för allt från 6-24 burkar. så stor skillnad. 
Svar på tråden Omöjligt att få bukt på förstoppning. Behöver tips!