• Anonym (Ovetande)

Gynundersökning, fertilitetsutredning, Norrbotten

Tänkte höra om det är någon i Norrbotten som gjort fertilitetsutredning?
    Vem vänder man sig till?

Hur orkar man gå dit när allt omkring känns så svårt?
    Att bli med barn trodde jag var naturligt om man var kvinna och för mig/oss verkar det inte alls bli något. Ledsen, nerstämd och egentligen förkrossad när folk runt omkring frågar oss när vi ska skaffa barn eller när vänner berättar att de blivit gravida, både planerat och av misstag..

• Svar på tråden Gynundersökning, fertilitetsutredning, Norrbotten
  • Anonym (a)

Nu bor jag förvisso i Västerbotten, men mitt råd är att kolla ert läns landstings hemsida. Där brukar information för barnlösa stå. T.ex. vart man ska vända sig, vilka "krav" som kan finnas (ålder, ni ska ha försökt x antal år, man ska ej ha fetma etc).

Själv vände jag mig först till Kvinnokliniken i min stad, som skickade mig vidare till barnlöshetsavdelningen (jag visste nämligen inte att det fanns en sådan). Så om du inte hittar nån info på hemsidan kanske du kan höra av dig till er Kvinnoklinik som kan slussa er vidare?

Lycka till, jag vet hur jobbigt det kan vara!  {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Ludmilla)

Och vill du gå till en riktigt mysig gynekolog så rekommenderar jag Ludmilla Ondrasek i Sundsvall.
    Hon är värt restiden (vi åkte från Småland). 

• Anonym (Ovetande)
    Anonym (Ludmilla) skrev 2013-10-29 16:53:02 följande:
    Och vill du gå till en riktigt mysig gynekolog så rekommenderar jag Ludmilla Ondrasek i Sundsvall.
    Hon är värt restiden (vi åkte från Småland). 
    Ja, det var ju en fin tanke. Men eftersom vi bor i Norrbotten så känns det lite långt och åka för att sen betala 300:- för en undersökning. Då kan jag lika gärna ta bussen in till stan (38; och sen betala 300:- för att träffa en "vanlig" gyn här. 
  • Anonym (Ludmilla)

Absolut. Tänkte bara att om du känner dig nere och uppgiven så är det sååå skönt att träffa någon som verkligen tar sig tid att även peppa. Hoppas du hittar någon du får förtroende för på närmare håll, och att du får en ordentlig utredning och lösning. Kram

• leehlo

Jag kontaktade Sensia (det som hette Hermelinen tidigare). De är jättebra och har gått där i flera år. Kontakta gynekologin där. Förmodar att det går mycket snabbare än att ta kontakt med Sunderby sjukhus.

• leehlo

I Luleå glömde jag att skriva.

• Anonym (Luleå)

Hur har det gått? Det finns en privat mottagning i Luleå som har bra gyn: Doktor Hassler. 

• Luno

Hej! Finns det liv i den här tråden? Läste i en annan tråd att väntetiden för IVF är 6-7 år på sunderbyn???? Kan väl inte vara sant?

Vi har startat en utredning men det går. så. jävla. långsamt! Det är fullt på hermelinen så kan inte gå privat via dom heller.

• Anonym (Okto)

Hej, 

Jag uppfyller inte kriterierna för en utredning. Jag är 24år min kille är 27år, vi har försökt i snart 2 år.

Det är supersvårt att få hjälp på något annat sätt, som du sa LUNO det är fullt på Hermelinen.. 
    Jag vet inte om Hassler hjälper till med utredningar??

Svar på tråden Gynundersökning, fertilitetsutredning, Norrbotten