• MariaHH

Vem är min pappa?

Hej, jag är uppvuxen med min mamma hela livet. Jag är nu 25 och skulle gärna veta vem som är min pappa. Jag vet att han har betalat underhåll under hela tiden så han måste väl vara registrerad någonstans. Jag vill inte fråga min mamma om detta. Hur kan jag få reda på det?

• Svar på tråden Vem är min pappa?
  • Birgitta2

Det borde ju stå på personbevisen man får från skattemyndigheten.

Hade jag varit du så hade jag beställt ett sådant. Det står inte på alla personbevis, men på vissa, beroende på vad man ska ha det till. Ring skatteverket vet ja!

• Anonym (insatt)
    MariaHH skrev 2013-10-29 14:26:09 följande:
    Hej, jag är uppvuxen med min mamma hela livet. Jag är nu 25 och skulle gärna veta vem som är min pappa. Jag vet att han har betalat underhåll under hela tiden så han måste väl vara registrerad någonstans. Jag vill inte fråga min mamma om detta. Hur kan jag få reda på det?

Ring till skattemyndigheten/folkbokföringen och fråga. Är faderskapet fastställt är det en offentlig uppgift vem som är din far. Finns ingen far antecknad ringer du till kommunen där du föddes och tar reda på vad som hände vid faderskapsutredningen ... de handlingarna skall finnas arkiverade där och tillgängliga för dig.
  • Anonym (skatteverket)

Ring skatteverket, be om folkbokföringsregistret och uppge ditt personnummer. Där finns nåda dina föräldrar registrerade eftersom din far betalat underhåll. Lycka till!

• Anonym (mte)

du kan kontakta skattemyndigheten. borde stå där på dig....

• MariaHH

Tack!

Nu vet jag. Han är gift och har två andra barn, båda yngre än mig.

Hur gör jag för att få kontakt med honom, utan att ställa till problem för honom, t ex i hans äktenskap?
    Hur vet jag om han vill ha kontakt?

Är det bäst att ringa, smsa, besöka honom i bostaden, ...?
    Ska jag kontakta honom direkt, hans barn/mina halvsyskon, någon annan av hans släktingar?

• Anonym (försiktigt)
    MariaHH skrev 2013-10-29 15:38:32 följande:
    Tack!

Hur gör jag för att få kontakt med honom, utan att ställa till problem för honom, t ex i hans äktenskap?

Ska jag kontakta honom direkt, hans barn/mina halvsyskon, någon annan av hans släktingar?

Jag hade försökt ta reda på hans mailadress. Ett diskret sätt att visa att du vill ha kontakt, men att andra inte behöver får reda på det i det här läget.

Brev kan hittas av frun och barn. Sms kan komma olägligt när han är med familjen. Att söka honom i bostaden är fult - då har han ingen chans att freda sig.
  • NannaLi

En mailadress kan vara en idé, men idag är det ju nästan som ett brev. Kanske frun läser de också.

Vore ju bra om du visste om familjen vet om dig. Kan ju tycka det med tanke på att han har betalat underhåll. Frun borde ju veta det iaf.

Ett mail eller telefonsamtal, skulle jag rekommendera..

Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig ett barns uppmärksamhet är att sätta sig ner och se ut att ha det bekvämt.
  • Anonym (insatt)
    MariaHH skrev 2013-10-29 15:38:32 följande:
    Tack!

Be dem i kommunen som fastställde faderskapet att kontakta honom och fråga om han vill ha kontakt med dig. Kontakta inte hans barn!!
  • Mälaröbo

Kanske skicka ett brev till hans arbete? Då minskar risken att någon annan än han läser brevet. Skriv på utsidan att det är privat ifall han arbetar på en myndighet.

• Anonym (M)

Jag förstår inte varför TS ska behöva smyga?!

Skicka ett brev eller ring. Jag tycker inte att det är TS' uppgift att ta hänsyn till ny fru på det viset - hon o syskonen kanske är fullt medvetna om att TS finns?! O är de inte det så tycker inte jag att TS ska behöva smyga inför dem ändå - ett neutralt brev eller kort telefonsamtal tycker jag inte alls är fel, o om den frun går o öppnar mannens brev o läser det så är det väl mest hennes problem anser jag.

Du är vuxen TS o din pappa är vuxen. Självklart ska du prova att höra av dig till honom, på enklast möjliga vis.

Lycka till  

• ZsaZsa
    Anonym (M) skrev 2013-10-29 21:14:13 följande:
    Jag förstår inte varför TS ska behöva smyga?!

Skicka ett brev eller ring. Jag tycker inte att det är TS' uppgift att ta hänsyn till ny fru på det viset - hon o syskonen kanske är fullt medvetna om att TS finns?! O är de inte det så tycker inte jag att TS ska behöva smyga inför dem ändå - ett neutralt brev eller kort telefonsamtal tycker jag inte alls är fel, o om den frun går o öppnar mannens brev o läser det så är det väl mest hennes problem anser jag.

Du är vuxen TS o din pappa är vuxen. Självklart ska du prova att höra av dig till honom, på enklast möjliga vis.

Lycka till  
    Instämmer. Man behöver inte marschera in, men ett kort telefonsamtal där man presenterar sig och frågar om det går att tala nu eller om man kan ringa senare eller ett brev verkar lagom. TS ska nog också vara beredd på vad hon kan möta, för det är inte säkert att hon blir mottagen med öppna armar.

Håller också med om att om frun läser hans brev så är det hennes problem. Kanske hon lär sig att låta bli det i fortsättningen... :)
  • Anonym (M)
    ZsaZsa skrev 2013-10-29 21:27:14 följande:
    Instämmer. Man behöver inte marschera in, men ett kort telefonsamtal där man presenterar sig och frågar om det går att tala nu eller om man kan ringa senare eller ett brev verkar lagom. TS ska nog också vara beredd på vad hon kan möta, för det är inte säkert att hon blir mottagen med öppna armar.

Håller också med om att om frun läser hans brev så är det hennes problem. Kanske hon lär sig att låta bli det i fortsättningen... :)
    Håller med - absolut ska TS ha i åtanke att hon kanske inte tas emot med öppna armar.

Men självklart ska hon inte behöva smyga i kontakten med pappan inför en eventuell svartsjuk fru.
    Ett kort telesamtal eller ett sakligt brev tycker jag låter bra!  
Svar på tråden Vem är min pappa?