• mainda

släppa ut den "gamla katten"

Igårkväll hämtade jag hem en liten kisseunge. Jag har börjat arbeta istälet för att plugga på distans så vill att min egna krabat inte ska ha så långtråkigt hemma när jag och sambon är och jobbar. Det märks att vår 3 åriga katt är sur på oss, eller rättare sagt mig. Dock ger han itne kattungen någon uppmärksamhet, bha stirrar på den lille krabaten och morrar åt honom om han kommer för nära. annars är han helt lugn. (första grejen han gjorde var dock att matvägra och vår katt äter allt som kommer i hans närhet)

Han började gnälla inatt och ville gå ut, sambon ville släppa ut han men jag är nojjig. eftersom han mest bara är sur och vägrar en ta i lillen så är ajg osäker, men vill ta det säkra före det osäkra...vad tycker ni?  

• Svar på tråden släppa ut den "gamla katten"
  • T W

Jag skulle nog inte våga släppa ut honom riktigt än utan hade nog velat att dom vänjer sig vid varandra först (så inte den äldre katten "drar i protest") 
    Det kan ju ta ett tag för katter att vänja sig vid varandra, men har man otur så är det en katt som trivs bättre själv...katter är ju generellt inte flockdjur. 
    Har dom utrymme att gå ifrån varandra och vara i fred?  

• mainda
    T W skrev 2013-10-29 12:05:16 följande:
    Jag skulle nog inte våga släppa ut honom riktigt än utan hade nog velat att dom vänjer sig vid varandra först (så inte den äldre katten "drar i protest") 
    Det kan ju ta ett tag för katter att vänja sig vid varandra, men har man otur så är det en katt som trivs bättre själv...katter är ju generellt inte flockdjur. 
    Har dom utrymme att gå ifrån varandra och vara i fred?  

okej då är det som jag tänker =) Jadå =) just nu ligger den stora kissen i sovrummet med min sambo och sover. där vi inte släpper in den nya kissen (för att den stora kissen ska få ha eget space) vi har ju en liten säng var till dom här i vardagsrummet men vår stora katt har alltid fått sova i vår säng med oss eftersom han aldrig tappar hår =) så lr bli så att nu första tiden får han ha sovrummet som sitt space =) Den lilla kissen verkar så nöjd han med :P han hoppar runt här i vardagsrummet och har mkt att pyssla med =)
  • Petra 85

Haha, så betedde sig vår oxå när vi skaffade en kattunge som kompis till han. Han var "sur" ett tag. Men sen blev de kompisar. Leker och tvättar varandra, ligger tätt intill varandra. Men kände så väl igen beteendet, från när jag skaffade första katten och har varit hos mina föräldrar med den hos deras vuxna katter. Den lilla nyfiken och retsam och den "äldre" som tyckte den lilla bara var sååååå jobbigt å pinsam!
    Är katten van att gå ut, släpp ut den. det var enda stället vår fick va ifred på Skrattande 

• mainda
    Petra 85 skrev 2013-10-29 12:09:47 följande:
    Haha, så betedde sig vår oxå när vi skaffade en kattunge som kompis till han. Han var "sur" ett tag. Men sen blev de kompisar. Leker och tvättar varandra, ligger tätt intill varandra. Men kände så väl igen beteendet, från när jag skaffade första katten och har varit hos mina föräldrar med den hos deras vuxna katter. Den lilla nyfiken och retsam och den "äldre" som tyckte den lilla bara var sååååå jobbigt å pinsam!
    Är katten van att gå ut, släpp ut den. det var enda stället vår fick va ifred på Skrattande 

vår äldre katt tog vi hand om när han va 5 månader, ahn va en sk vildkatt då. Så ja, han är ute mest, nu under vintern är han inne och sover, äter och kelar och på sommaren kan det gå ett par dagar innan han kommer hem. dock i somras va han mest hemma runt oss och jag såg att han såg väldigt ensam ut =) tänkte dock låta han va inne fram tills helgen så han inte är så sur längre så han får vänja sig vid den lilla lite mer =) dock vet jag inte riktigt hur han tar allt. Han har sedan från början dragits till min sambo och den nya lilla kissen har blivit min lilla kelgris :P blev han redan när vi hämtade honom. där jag är vill han vara :P har inte ens fått gå och dusha själv x)
  • Mindyy

Tänk på att dom troligtvis vänjer sig snabbare vid varandra om ni håller den äldsta inomhus. 

• Petra 85

Kan dock ta längre än till helgen för dem att vänja sig vid varandra. Tror de tog några veckor här. Och ännu längre innan de blev "kompisar". 
    Tror inte du behöver bekymra dig om att den andra katten ska ge sig av om han är hemma så mkt. Hade varit värre om de va en sån katt som va borta ofta.
    Det kommer nog gå bra, men om den äldre katten nöjer sig med att vara inomhus så ha den inne några dagar då. Det hade aldrig gått me vår. Han river huset då. In och ut på deras villkor.... Smidigare me hunden på den biten Skrattande

• mainda
    Petra 85 skrev 2013-10-29 12:29:35 följande:
    Kan dock ta längre än till helgen för dem att vänja sig vid varandra. Tror de tog några veckor här. Och ännu längre innan de blev "kompisar". 
    Tror inte du behöver bekymra dig om att den andra katten ska ge sig av om han är hemma så mkt. Hade varit värre om de va en sån katt som va borta ofta.
    Det kommer nog gå bra, men om den äldre katten nöjer sig med att vara inomhus så ha den inne några dagar då. Det hade aldrig gått me vår. Han river huset då. In och ut på deras villkor.... Smidigare me hunden på den biten Skrattande

verkar gå bättre nu =) så länge han får ha makt i ett av rummen (vårt sovrum) så verkar han va nöjd =) gick precis in och gosa med han och han såg så nöjd och, när lillen kikade in så morra han till lite bara :P
  • IceJossan

Är han van vid att gå ut så släpp ut honom - men lämna honom inte ur sikte! Följ med på promenad, lös eller i sele, och ta sedan med honom in igen. Då får han vara ute och komma bort lite från inkräktaren men ni riskerar inte att han vägrar komma in igen.

• mainda
    IceJossan skrev 2013-10-29 13:04:37 följande:
    Är han van vid att gå ut så släpp ut honom - men lämna honom inte ur sikte! Följ med på promenad, lös eller i sele, och ta sedan med honom in igen. Då får han vara ute och komma bort lite från inkräktaren men ni riskerar inte att han vägrar komma in igen.

jo ska isf fixa en sele idag =) den gamla är lite förliten för honom nu =) eftersom han alltid kommit tillbaka så har vi inte haft någon sedan han va liten =) dock tror ja vi har hittat en nödlösning =) sambon har alltid surrat om att glasa in balkongen så han tog tag i det nu och har varigt iväg och fixat saker och verktyg och fixar upp det nu så han kan få sitta ute men ändå va ine =)
  • nemo1

Släpp inte ut katten själv då risken finns att han drar. Jag har själv varit med om det när jag sålt kattungar till en som hade katt sedan tidigare, den katten stack och kom inte tillbaka förrän flera veckor senare trots att ägarna lämnade tillbaka kattungarna. Ska katterna komma överens så tar det betydligt mycket längre tid dessutom om den gamle håller sig ute.

Svar på tråden släppa ut den "gamla katten"