• Anonym (Fråga)

Hjälp!

Hej! Jag och min sambo har precis fått vårt första barn. Hon kom till världen 1 september 2013! Jag helammar men är nästan helt säker på att jag har fått tillbaka min mens igen. Om vi nu kommer till saken.. Igår hade avbrutet samlag för första gången efter förlossningen. Jag äter inte preventivmedel och vi hade inte kondom. Nu i morse när jag gick på toa har jag ägglossningsflytningar :/ Min fråga är hur stor chans det är för en ny graviditet under samlaget vi hade? Vi slarvade men ska nu börja äta minipiller! Är bara så orolig om det skulle blivit en ny oplanerad graviditet. Tacksam för svar! Mvh Malin, 26

• Svar på tråden Hjälp!
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Amning ger ett väldigt bra skydd. Enl Läkemedelsverket har det ett pevaryl index på 1-2. Vilket innebär att 1-2 kvinnor av 100 användare blir gravida årligen. Detta kan jämföras med 2-6 kvinnor med minipiller. Dessutom hade ni avbrutet vilket minskar risken för graviditet. Lycka till

• Anonym (Fråga)

Har ju fått tillbaka min mens! Gäller det ändå?

• Aleksandra Barnmorska

Hej!om jag har räknat rätt så är din bebis runt åtta veckor. Jag tror inte att det är mens du fått utan fortfarande avslag. Avslaget kan komma och gå. Lycka till

Svar på tråden Hjälp!