Är detta ett normalt beteende på en 6.5 årig pojke?
Ibland kan man undra om min son har något "fel" på riktigt.
Han kan vara så jobbig. Han är 6,5 år gammal.
Han beter sig som en bebis nästan, han skriker med en gnällig röst, han grinar så fort det inte går som han vill, och pratar man med honom då så blir det 7 resor värre. Och då skriker han åt en att man ska vara tyst. Fast man inte ens säger något.
Allt lär vara rätt så att säga annars får han spel. Ska han dra på sig jackan, så måste han hålla i ärmarna på tröjan, blir det minsta fel så blir han frustrerad direkt.
Om han vill säga någon och hans lillebror pratar eller kanske leker så att han låter. Då kan sonen inte berätta det han vill, då får han spel för att lillebror inte är tyst. Och när lillebror sedan är tyst efter att man bett honom då får stora sonen spel för då har han minsann glömt vad han skulle säga. Han blir alltid frustrerad när han glömmer vad han ska säga.
Han har jätte svårt för att göra fel. Gör han fel så får han spel och blir skit ledsen. Ramlar han tex utan så är det bästa man kan göra att ignorera honom. För om man ser att han ramlar då blir det 7 resor värre. Men "ser" man inte olyckan, så reser han sig som inget hänt.
Annat om honom, är att han leker helst inte med andra barn, På skolan kan han leka med något barn, oftast en i taget, i regel flickor fast nu har han fått en killkompis där. Men mest är det lite sidan av han leker. Hemma vill han helst kolla på film hela tiden. Fast jag säger att det inte blir film på dagarna. Men då får han jätte tråkigt, han har jätte svårt att leka och att gå och leka med grannkillarna som är i hans ålder det vill han inte göra. Ibland kan han sitta ned och bygga lego. Han har aldrig vart typen som leker med saker, jag brukar säga att han är en kultur pojke. Han gillar att vara någon annan och har massa dräkter, men han klär inte ut sig lika ofta som när han var mindre, när han var mindre så var det sällan han var han, utan han var för det mesta spindelmannen eller någon annan figur.
I skolan så behöver han personlig handledning för han har svårt att ta in vad dom ska göra, men så fort han fått personlig handledning så är han jätte duktig och har inga problem att lära sig.
Har massa bekanta med barn i hans ålder men ingen barn är som honom.
Är detta normalt beteende? Eller kan det ligga någon diagnos bakom?
Man blir sjukt frustrerad som förälder när allt bara blir fel jämt för/med honom. Svårt att inte bli förbannad på hans beteende. Och då har jag ändå bra tålamod. Min mor var barnvakt i går åt båda pojkarna och det var bara ett par timmar och hon vill aldrig mer ha dom haha. Något hon säger bara men jag förstår hennes poäng.