• moselland

Hjälp med vilan på dagen för 1 åring

Hej , jag vet var ni kommer tycka och tänka , va glad att han sover i egen säng! Men jag skulle göra allt i världen för att få min son att sova bra i min säng jämte mig. Så ibland blir jag lite ledsen när jag läser många trådar om sömn och alla vill att barnen ska somna själva och sova själva! Min son föddes september 2012 redan från början märktes att han va en skrikig, bestämd och envis men emellan glad liten kille. Jag ammade honom fritt så längde de gick (4-5mån slutade pga mediciner) han har sovit bra på nätterna MEN ALDRIG när han har legat jämte mig/famnen. (Egen säng el vagn) Då vi först inte förstod detta och trodde att han ville vara ännu närmare så jag använde bärsjal/sele så fort jag behövde händerna fria. Men jag ammade honom och sen lyft över honom i spjälsängen jämte min sov han kanon bra. Detta har fortsatt, när vi började ge honom välling märkte vi att så fort flaskan va slut började han vända sig och krabba i famnen även om jag la honom jämte mig i sängen så han skulle sova så bara skrek han. Lägger man däremot honom i sin säng bäddar om och säger "go natt" somnar han efter 10-30 minuter. De jag vill ha hjälp och tips om är hur jag ska få honom lugn när han ska vila på dagen. Går jag in och lägger honom i sin säng blir han galen och lika galen om jag lägger honom jämte mig i vår säng. Han slår skriker vänder vrider tills han kommer ner från sängen och kan springa iväg. Vagn funkar bra ibland , bärselen ibland men oftast under protest. Vår dag ser ut såhär i sömn Vaknar mellan 6.30-7 Vilar 12-14 Lägger honom 19,00 Tacksam för alla hjälpsamma svar :)

• Svar på tråden Hjälp med vilan på dagen för 1 åring
  • Anna74a

Exakt samma story här :) ( lika gammal )
    Min son har den senaste tiden hoppat över em sömnen ibland.

• moselland

Absolut behöver han den, trappade ner från 2 vilor för bara 2-3 veckor sedan . Han är trött och gäspig (hämtar sin snutte och napp tom ibland) men när vi lägger oss tillsammans i sängen känns de som han får panik för då ska han börja "leka" igen. Någon gång satte jag mig på golvet med honom och fortsatte leka utan vila, då bröt han ihop totalt innan klockan va 4 på em. Den kvällen blev katastrof :/ har även försökt med "rutiner" innan vilan som på kvällen men icke !

• I969

Kanske är ni så vana att han somnar i sin säng att det är svårt att komma över tröskeln och göra på annat sätt? Är det bara ibland det funkar att somna på promenad i vagnen? För oss har det varit så att man upp i åldern fick anstränga sig för att det skulle bli någon vila. En riktigt rask promenad i vagnen var det som funkade. Annars blev det inget middagssov utan totaldäck någonstans framåt tidig kväll, ganska misslyckat, så vi promenerade på

• Natulcien
    I969 skrev 2013-10-27 23:57:43 följande:
    Kanske är ni så vana att han somnar i sin säng att det är svårt att komma över tröskeln och göra på annat sätt? Är det bara ibland det funkar att somna på promenad i vagnen? För oss har det varit så att man upp i åldern fick anstränga sig för att det skulle bli någon vila. En riktigt rask promenad i vagnen var det som funkade. Annars blev det inget middagssov utan totaldäck någonstans framåt tidig kväll, ganska misslyckat, så vi promenerade på
    Precis. Man kan aldrig låsa sig vid saker som "brukar funka". Vi fick byta sövningsteknik många gånger det första året. Ibland funkade vagnpromenad bäst, ibland var det att amma till sömns som var mest effektivt, etc.
    Kanske är det vagn eller bärsele som krävs just nu..?
  • moselland
    I969 skrev 2013-10-27 23:57:43 följande:

På kvällarna är vi vana, ja, och de funkar alltid ! (om de inte är tänder el liknande som spökar) men de har funkat bäst!! Vagn /sele är lite lotteri ibland funkar de ibland inte, men vi fortsätter gärna med de, bara de blir bäst för plutten . Just att kunna vila med honom jämte oss i sängen önskar vi nog mest bara för att han aldrig har varit den där "mysiga" pojken.  Hur lite han än sover så "däckar " han inte utan då är det gnäll gnäll gnäll och jag blir inte arg el liknande utan man tycker så synd om honom bara ! men vi får göra som du , bara att promenera på!! :)
  • moselland
    Natulcien skrev 2013-10-28 08:20:09 följande:
    Precis. Man kan aldrig låsa sig vid saker som "brukar funka". Vi fick byta sövningsteknik många gånger det första året. Ibland funkade vagnpromenad bäst, ibland var det att amma till sömns som var mest effektivt, etc.
    Kanske är det vagn eller bärsele som krävs just nu..?

Jo precis så har jag kännt oxå ! när han va mindre var det att vagga honom på mage i famnen men de funkar klart inte sen läng :P men som jag skrev ovan så just att vila med honom jämte är nog mest vi som föräldrar som önskar.  Japp då får vi köra på de (Y) :)
  • moselland
    Anna74a skrev 2013-10-27 19:07:25 följande:
    Exakt samma story här :) ( lika gammal )
    Min son har den senaste tiden hoppat över em sömnen ibland.

Hej , skulle vara kul att veta hur ni gör? hur är er son annas i humör och så om han inte sover "sina timmar"  :)
Svar på tråden Hjälp med vilan på dagen för 1 åring